هند و رژیم صهیونیستی قراردادهایی به ارزش 6 میلیارد دلار امضا کردند

«بی بی» در شبه قاره؛ ماموریت برای یک اقتصاد ورشکسته

روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو،نخست‌وزیر اسرائیل همراه هیاتی متشکل از تعدادی از وزیران دولت رژیم صهیونیستی و 150 بازرگان سرزمین‌های اشغالی که تعدادی از آنها رؤسای شرکت‌های بزرگ صهیونیستی هستند برای سفری شش روزه به هندوستان سفر کرد. نتانیاهو در حالی به هند سفر کرد که دو اتفاق مهم بین این دو کشور رقم خورده است؛
کد خبر: ۱۱۱۳۴۱۸

اول: دهلی نو در رأیگیری مجمع عمومی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی یکی از 128 کشوری بود که علیه صهیونیستها رأی داد. اما در همان زمان نتانیاهو که برنامه سفرش مشخص شده بود اعلام کرد اجازه نمیدهد این مساله به یک بحران تبدیل شود و برنامه سفرش را لغو نخواهد کرد. این اعلام در حالی بود که نتانیاهو مترصد بود در همه حال با کسانی که در مجمع عمومی سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی اقدامی کرده بودند بشدت برخورد کند.

حال این پرسش منطقی مطرح میشود که چرا نتانیاهو بر آن است تا اقدام هند را که برای آرمان صهیونیستی بسیار حیاتی است نادیده بگیرد؟ در صورتی که اگر هند به عنوان یکی از بنیانگذاران جنبش عدم تعهد با تصمیم ترامپ در خصوص شناسایی بیتالمقدس به عنوان پایتخت ابدی اسرائیل همراهی میکرد میتوانست برای اسرائیل نقشی حیاتی داشته باشد.

دوم: اوایل ژانویه شرکت پیمانکار نظامی رافائل اسرائیل اعلام کرد که هند قرارداد 500 میلیون دلاری برای خرید موشکهای هدایت شونده ضدتانک اسپایک از اسرائیل را لغو کرده است. رسانههای خبری هند اعلام کردهاند که دهلینو قصد دارد به جای موشکهای اسرائیلی، از موشکهای ضد تانک داخلی استفاده کند.

با عنایت به این دو اتفاق مهم که میتوانست روابط دو طرف را گل آلود کند، اکنون این پرسش مطرح میشود که نتانیاهو (بی بی ) در هندوستان دنبال چیست؟ ظاهرا آنچه از تحلیلهای رسانهها بر میآید این رژیم به دلیل مشکلات عظیم اقتصادی در داخل بر آن است تا هند را همچنان به عنوان مهمترین بازار فروش تسلیحات خود حفظ کند.

غم نان یهودیان وارداتی

شواهد و آمارها حاکی از آن است که رژیم در شرایط بد اقتصادی به سر میبرد. چندی پیش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از تعطیلی 22 نمایندگی دیپلماتیک خود در نقاط مختلف دنیا خبر داد.

صهیونیستها اعلام کردند قرار است 140 پست از 686 پست خارج از سرزمینهای اشغالی که شامل 20 درصد کل پستهای این وزارتخانه میشود، تعطیل شود.

به گزارش تسنیم و به نقل از خبرگزاریها، این وزارتخانه دلیل این امر را کاهش 216 میلیون شیکل (5/63 میلیون دلار) از بودجه این رژیم دانست.

تعطیلی این پستها به مرور تا سال 2020 انجام میشود و براساس آن بیشتر اقدامات عرصه دیپلماسی عمومی حذف خواهد شد.

همچنین گردشگری بهعنوان یکی از منابع اصلی درآمد رژیم صهیونیستی از زمانی که جنگ 51 روزه در سال 2014 آغاز شد، در سرزمینهای اشغالی بشدت رو به افول گذاشت. پس از آغاز انتفاضه سوم در اواخر سپتامبر 2015 این روند ادامه یافت. تا جایی که دولت رژیم صهیونیستی برای ورشکسته نشدن برخی هتلهای سرزمینهای اشغالی به آنها کمک بلاعوض ارائه کرد.

به این موارد باید این را هم اضافه کرد از زمانی که بحرانهای منطقه غرب آسیا آغاز شد، رژیم صهیونیستی به دلیل حضور وسیع سلاحهای آمریکایی، انگلیسی، آلمانی و فرانسوی در منطقه موفق به فروش بسیاری از تسلیحاتش نشد که البته پیش از آن به کشورهای منطقه میفروخت. ضمن اینکه آنها در فروش سلاح این نکته را همواره در نظر داشتند که با فروش تسلیحات به کشورهای منطقه، فناوری خود را در اختیار آنها قرار خواهند داد و این مساله برای آنها در دراز مدت خطر ایجاد خواهد کرد.

هند، یک شریک تجاری مهم

هند بزرگترین مشتری امنیتی ـ نظامی رژیم صهیونیستی محسوب میشود. این کشور نهمین شریک تجاری اسرائیل محسوب میشود و مبادلاتش با رژیم صهیونیستی از 200 میلیون دلار در سال 1992 به 4/5 میلیارد دلار در سال 2017 رسیده است.

هند همچنین در سال حدود یکمیلیارد دلار تجهیزات نظامی و امنیتی از رژیم صهیونیستی خریداری میکند. شش ماه قبل هنگامی که مودی، نخستوزیر هندوستان به سرزمینهای اشغالی سفر کرد، اسرائیل 240 میلیون دلار برای بهبود و توسعه روابط با هندوستان، بودجه تصویب کرد.

آنطور که رسانههای دو طرف عنوان کردهاند، نتانیاهو در این سفر 9 قرارداد تجاری به ارزش حدود شش میلیارد دلار در عرصههای سایبر و تسلیحات، با هند امضا میکند. در عین حال دو طرف قرار است تسهیلاتی را در خصوص روادید به امضا برسانند که موجب بازدید 47 هزار گردشگر در سال از سرزمینهای اشغالی خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها