گزارش جام‌جم از برنامه «خونه زندگی»

آموزش مهارت‌های زندگی در رادیو سلامت

اگر مشتاق شنیدن مباحثی همچون مهارت‌های زندگی، فرزندپروری در خانواده، کنترل خشم، مهرورزی، ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج، افزایش نرخ رشد جمعیت، تحکیم بنیان خانواده و... هستید، کافی است از شنبه تا پنجشنبه ساعت 10 و 20 دقیقه صبح شنونده برنامه «خونه زندگی» از رادیو سلامت باشید. این برنامه به تهیه کنندگی سارا شریفی و شهرام زین العابدین در قالب ترکیبی ـ نمایشی پخش می‌شود. این برنامه که در گروه خانواده رادیو سلامت تهیه می‌شود به صورت زنده روی آنتن می‌رود و شامل بخش‌های مختلف و متنوعی همچون آموزش آشپزی در قالب نمایش، گزارش مردمی و پیامک همسایگان برنامه، پزشک خانواده با موضوع درمان‌های ضروری و پخش تماس‌های مردمی است.
کد خبر: ۱۱۱۳۰۰۱

نیاز خانوادههای امروزی

سارا شریفی، تهیه کننده خونه زندگی درباره اهداف تولید این برنامه به جامجم گفت: هدف اصلی برنامه پرداختن به موضوع تحکیم بنیان خانواده است. از دل این موضوع گسترده، جزئیات را مشخص میکنیم که حول محور خانواده است و بعد مورد بررسی قرار میدهیم. به عنوان مثال به روابط بین همسران، روابط بین فردی و... میپردازیم. تحصیلات خودم کارشناس ارشد روانشناسی است، به همین دلیل موضوعات روانشناسی را انتخاب میکنیم و کارشناس روانشناسی برنامه پاسخگوی سوالات است.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقاتی که در زندگی خانوادههای امروزی میافتد، آنها نیاز دارند با مهارتهای زندگی آشنا شوند. تفاوت خونه زندگی با دیگر برنامهها در این است که ساختار آن ترکیبی ـ نمایشی است. موضوع در قالب داستان در برنامه روایت میشود و همین منجر به تعامل بیشتر با شنوندگان شده است. ضمن اینکه اپیزودهای نمایشی را نیز تعریف کرده ایم که مخاطب با آنها همذات پنداری میکند. یعنی مهارتها را در قالب نمایش یاد میدهیم. به عنوان مثال اگر قرار است به موضوع بیاعتمادی بین همسران بپردازیم، داستانی تعریف میکنیم که بین زن و شوهر اتفاقاتی میافتد که نشانه بی اعتمادی است. آیتمهای برنامه شامل نکات خانه داری،کتابخانه (معرفی کتاب)، گلخانه (پرورش گلهای آپارتمانی)، معرفی نقاط دیدنی و ... است.

این تهیهکننده با اشاره به حضور کارشناسان حقوق و محیط زیست در برنامه گفت: در کنار روانشناس این دو کارشناس هم حضور دارند. در مجموع ما 3400 شنونده فعال داریم که به آنها پلاک دادهایم و از حضورشان در برنامه استفاده میکنیم. به عنوان نمونه به یکی از شنوندگان زنگ میزنیم که ساکن یکی از شهرستانهاست و از او میخواهیم یکی از غذاهای محلی استان خودشان را به شنوندگان یاد بدهد.

برنامه خونه زندگی، نزدیک به سه سال است که روی آنتن است. شریفی در این باره توضیح داد: ما برای حفظ طراوت برنامه، اجراهای مختلف و زندهای را در فرهنگسراهای اندیشه، ارسباران و ... داشتیم. در برنامه شعار نمیدهیم و حرفهای تصنعی نمیزنیم و به موقعیتهای واقعی زندگی میپردازیم. دیگر امتیاز برنامه داشتن نویسنده خوبی همچون ندا حبیبی است. همچنین چند بازیگر ثابت داریم که اعضای خانواده صمیمی بخش نمایشی برنامه هستند. مسعود خواجه وند، مریم سرمدی، محیا اسناوندی و فاطمه شاه حسینی بازیگران این بخش هستند.

احساس نزدیکی

ندا حبیبی، نویسنده خونه زندگی درباره انتخاب موضوعات برنامه گفت: موضوعات توسط مشاور برنامه انتخاب و در اختیار من گذاشته میشود. مهمترین دغدغه عوامل خونه زندگی این است به مباحثی بپردازیم که مشکلات و دغدغههای شنوندگان است. در این برنامه به موضوعاتی همچون آموزش مهارتهای زندگی، همسرداری، فرزندپروری، تشویق به ازدواج و فرزندآوری و حتی راه حلهای اقتصادی برای خانوادهها میپردازیم.

وی ادامه داد: چون این برنامه به صورت تعاملی است و شنوندگان در آن حضوری فعال دارند، بسیاری از موضوعات از دل برنامه، صحبتها و دغدغههای مخاطبان انتخاب میشود و گاهی موضوعاتی به خاطر استقبال زیاد شنونده در چندین برنامه ادامه پیدا میکنند و از ابعاد مختلف به آنها پرداخته میشود. ضمن اینکه هر چند وقت یک بار در برنامه پویشهایی مثل کتابخوانی، اهدای کتاب و ... را با حضور مخاطبان برنامه داریم و سعی میکنیم در موضوعات مهم فرهنگسازی کنیم.

این نویسنده عنوان کرد: سعی من به عنوان نویسنده در برنامه این است که مخاطب خودش را بخشی از آنچه میشنود، احساس کند و بتواند با اتفاقاتی که میافتد، احساس نزدیکی کند و حتی آن را در خانه و زندگی خودش یا نزدیکانش تجربه کرده باشد. این برنامه شامل چند بخش است. سعیام این است که این بخشها با حالتی خودمانی، مانند وقتی که با دوستی صحبت میکنیم یا دستور غذا را از او میگیریم، نوشته شود تا ارتباط صمیمانه و نزدیک مخاطب با برنامه گسسته نشود.

بداهههای همزمان روی آنتن

مریم سرمدی، بازیگر نقش مادر خانواده در بخشهای نمایشی درباره بازی در برنامه خونه زندگی گفت: من زنده بودن برنامه را خیلی دوست دارم، زیرا شبیه تئاتر است. انگار که با بازی در این بخش نمایشی دوباره به صحنه تئاتر برگشتهام. ضمن این که خلق شخصیتهای نمایشی را خیلی دوست دارم و همکاران خوبی در این برنامه حضور دارند.

وی درباره بداهه گوییاش توضیح داد: خیلی مواقع پیش میآید که بداهه صحبت کنیم. چون من تئاتری هستم برایم بداهه سخت نیست. شاید اگر سینمایی بودم برایم سخت میشد. ولی در مجموع باید به کار اشراف داشته باشید تا بداهه بگویید و رسیدن به این مهارت سخت است.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که آیا خودتان هم به برنامه سوژه میدهید یا نه، گفت: بله، هر زمان سوژهای به ذهنم برسد، حتماً با تهیهکننده در میان میگذارم. خوشبختانه تحصیلات ایشان هم با برنامه مرتبط است و درباره مهارتهای زندگی با هم صحبت کرده و او هم استقبال میکند.

سرمدی درباره اینکه تا چه میزان قبل از روی آنتن رفتن برنامه تمرین میکنند،توضیح داد: اوایل ما هم دورخوانی داشتیم، اما بعد از مدتی مثل یک خانواده شدیم و دیگر نیاز به تمرین نیست و متن هر نمایش برایمان ایمیل میشود و در برنامه اجرا میکنیم.

نمونه یک خانواده ایده آل ایرانی اسلامی

محیا اسناوندی، بازیگر نقش نرگس، دختر خانواده درباره بازی در این برنامه گفت: من با وجود اینکه در تلویزیون اجرا میکنم، اما خودم را رادیویی میدانم. به نظرم خونه زندگی، یکی از گرمترین برنامههای رادیویی محسوب میشود. نرگس یک دختر 19 ـ 18 ساله خانواده است که دانشجوست و شیطان. او هم مثل هر جوانی اشتباهاتی در زندگی دارد و سعی میکند یاد بگیرد. خانواده صمیمی در برنامه خونه زندگی، نمونه یک خانواده ایده آل ایرانی ـ اسلامی است و سعی میکنیم با هم مشکلات را حل کنیم.

این بازیگر با اشاره به دیدارهای مردمی گفت: ما گاهی دیدارهای مردمی هم داریم که مورد توجه شنوندگان قرار گرفته است. در این برنامه هر روز یک کتاب معرفی میشود. یکی از ویژگیهای جالب برنامه این است که یک اتاق صورتی تعریف شده که شخصیت نرگس در این اتاق با مردم حرف میزند. اسناوندی عنوان کرد: ما یک خانواده شدیم و دیگر حس و حالها در آمده و نیاز به تمرین نیست. بین من و برادرم که نقشش را فاطمه شاهحسینی بازی میکند، کل کلهای زیادی بر قرار است که مردم خیلی دوست دارند و میگویند که این کل کلها آنها را به یاد دوران کودکی خودشان میاندازد.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها