طی چند هفته گذشته اخبار گرانی غیرمنتظره تخم‌مرغ در کشور به کرات مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. شیوع ویروس آنفلوآنزای طیور در مرغداری‌های صنعتی موجب کاهش عرضه و سپس افزایش قیمت تخم‌مرغ شده است؛ با این حال غیر از تبعات اقتصادی، ضروری است به جنبه‌های بهداشتی آنفلوآنزای طیور نیز پرداخته شود.
کد خبر: ۱۱۱۲۶۵۸

آنفلوآنزای طیور از عوامل ویروسی مشترک بین انسان و حیوانات است که اغلب انواع مختلف طیور را درگیر میکند. مهمترین راه ابتلای انسان، تماس مستقیم با ترشحات طیور آلوده است؛ لذا توصیه شده است در شرایط فعلی از تماس نزدیک با طیور اهلی یا وحشی پرهیز شود. مهمترین علائم بیماری در انسان شامل بیحالی، سرفه، تنگی نفس، تب، گلودرد، عفونت ریوی، درد عضلانی، اسهال و خلط خونی است.

در حال حاضر عملیات شناسایی، معدومسازی طیور مبتلا و نیز بهداشتی کردن مرغداریهای آلوده، توسط سازمان دامپزشکی کشور در حال انجام است، اما باید دقت داشت که گاهی گوشت و تخممرغ حاصل از طیور محلی (بومی) خارج از نظارت سازمان دامپزشکی در بازارهای محلی به فروش میرسند؛ بنابراین تا وقتی عامل ویروسی آنفلوآنزای طیور در کشور به خوبی کنترل نشده است، باید از خرید مرغ یا تخممرغ محلی و بومی خودداری شود و این محصولات صرفا باید از مراکز و فروشگاههای عرضه مرغ و تخممرغ تحت نظارت سازمان دامپزشکی خریداری شوند.

ویروس آنفلوآنزای طیور به حرارت حساس است و در صورت پخت کامل ماده غذایی به طور کامل از بین میرود؛ بنابراین مصرف مرغ آب پز یا خورشتی هیچ گونه خطری ندارد. با این حال تهیه و مصرف جوجه کباب به طور نیم پخته (آبدار یا خونی) اقدامی غیربهداشتی است. همچنین بهتر است هنگام خرد کردن قطعات گوشت طیور از دستکش استفاده شود.

اگرچه ویروس آنفلوآنزای طیور گوشت مرغ را نیز آلوده میکند، اما در حال حاضر به نظر میرسد آلودگی تخممرغ از اهمیت بهداشتی زیادتری برخوردار است. زیرا در همهگیری اخیر در کشور عمدتا گلههای طیور تخمگذار آلوده شدند و طبق گزارشات موجود، تاکنون این ویروس گلههای طیور گوشتی کشور را چندان آلوده نکرده است. لذا مصرف تخممرغ عسلی (نیمپخته) یک رفتار تغذیهای پرخطر به شمار میرود که میتواند موجب ابتلای مصرفکنندگان به آنفلوآنزای طیور شود. گفتنی است احتمال ابتلا به آنفلوآنزای طیور در مبتلایان به نقص سیستم ایمنی بیشتر از سایر افراد است. گاهی مبتلایان به یک بیماری ساده و گذرا نظیر سرماخوردگی نیز دچار نقص سیستم ایمنی بوده و مصرف تخممرغ عسلی توسط این افراد خطری دو چندان دارد.

باید اشاره شود که در برخی از مناطق کشور، تخممرغ خام را به صورت مخلوط با شیر به عنوان یک غذای مکمل به اطفال میخورانند که از اینکار نیز باید پرهیز شود. گاهی ممکن است عدهای از افراد در منازل در ترکیب برخی غذاهای خانگی نظیر کیک، سس و غیره از تخممرغ خام استفاده کنند که عملی نادرست است. بدیهی است غیر از تخممرغ، احتیاطات گفته شده در مورد تخم سایر پرندگان مثل اردک، غاز، بوقلمون و... نیز باید انجام شود.

غیر از خطر آنفلوآنزای پرندگان، مصرف تخممرغ نیمپخته یا عسلی خطرات بالقوه دیگری نیز دارد. اگر سفیده تخممرغ بخوبی پخته نشود، پروتئین آویدین موجود در آن به ویتامین بیوتین متصل شده و جذب این ویتامین در بدن را مختل میکند. از سوی دیگر مصرف تخممرغ عسلی غیر از بیماریهای ویروسی خطر ابتلا به برخی بیماریهای باکتریایی ازجمله سالمونلوزیز و کمپیلوباکتریوزیز را به دنبال دارد.

دکتر بهادر حاجی محمدی

سرپرست مرکز تحقیقات سلامت و ایمنی غذای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها