احتمال سربه نیست کردن شاهزاده‌های معترض بالا گرفت

شاهزاده‌کشی؛ تاکتیک تازه «بن سلمان»

بازی مضحکی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با شاهزاده و به اصطلاح عموزاده‌های خود به راه انداخته،‌ بیش از آن که به اقدام موثری در حوزه مقابله با فساد تعبیر شود،‌ به بازی دزد و پلیس شباهت دارد.
کد خبر: ۱۱۱۱۸۸۱

او به بهانه مبارزه با فساد، چند نفر از شاهزادههای قدرتمند عربستان را البته با حمایت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا به زنجیر کشید و آن طور که گفته شده، او برای آزادی هر یک از آنها میزان خاصی از داراییهایشان را طلب کرده. هنوز این غائله خاتمه پیدا نکرده و بجر یک شاهزاده بقیه از پرداخت این باجخواهی سر باز زدهاند.

اما درخصوص مقابله بن سلمان با شاهزادهها خبرهای جدید و خطرناکتری به گوش میرسد. در آخرین خبر در پیوند با این موضوع موسسه اروپایی حقوق بینالملل فاش کرده که شاه و ولیعهد سعودی بهدنبال قتل شماری از شاهزادهها برای ایجاد رعب و وحشت در میان خاندان حاکم در عربستان هستند.

به گزارش روزنامه الشرق، محمود رفعت قاضی سابق دادگاه کیفری بینالمللی و رئیس موسسه اروپایی حقوق بینالملل در واکنش به بازداشت اخیر
11 شاهزاده معترض در جلوی کاخ الحکم در شهر ریاض گفت: حکومت سعودی درصدد کشتن شماری از شاهزادگان است تا کسی بار دیگر جرات نکند از این حکومت سرپیچی و تمرد کند.

رفعت در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: چیزی در زندان الحائر که این 11 شاهزاده در آنجا زندانی شدهاند، در جریان است. این شاهزادهها هنگام تجمع جلوی کاخ الحکم در اعتراض به بازداشت یکی از بستگان خود بازداشت شدند. مطالب درز کرده مبنی بر قتل برخی از آنها، حکایت از آن دارد که حکومت قصد دارد، وارد گام بعدی شود. این گام، کشتن برخی شاهزادهها برای ایجاد رعب و وحشت در دل سایر اعضای خاندان حاکم است.

برخی منابع علت تجمع 11 شاهزاده را درخواست آنها برای پرداخت قبوض برق و آب خود از سوی دولت و گرفتن غرامت به خاطر حکم قصاص یکی از بستگان خود دانستند، اما فعالان سعودی در شبکههای اجتماعی ابراز شک و تردید کرده و گفتهاند این تجمع برای اعتراض درخصوص بازداشت بستگان آنها و ناپدید شدن محمد بن نایف ولیعهد سابق سعودی بوده است. مجتهد، افشاگر معروف سعودی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: علت اصلی بازداشت شاهزادگان سعودی این است که آنان به ناپدید شدن و غیبت طولانی شاهزاده محمد بن نایف اعتراض داشتند و شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی فهمید این تجمع سرآغاز شورش در خاندان حاکم در عربستان است. بنابراین به آنان تهمت و انگ دروغین زد.

طرد سیستماتیک؛ ترکیآلالشیخ مقربین دربار

شاهزادههای عربستانی از این که بنسلمان به طور سیستماتیک، بستگان خود را از قدرت دور و به مشاوران غیرسلطنتی تکیه میکند، گلهمند هستند. شاهزاده زکی بن خالد آلسعود بشدت از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان انتقاد و وی را متهم کرد که ترکی آلالشیخ مشاور دربار و رئیس ورزش عربستان را به نزدیکان و خویشاوندان خود ترجیح داده است. این شاهزاده سعودی قبل از آن که بازداشت شود، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: محمد بن سلمان نزدیکانش را از خود دور کرد و به حاشیه راند و ترکی آل الشیخ غریبه را مقرب خود گردانید و شتر را با بارش به او داد.

وی افزود: این که دولت عربستان فاکتور خدمات ارائه شده به ترکی آلالشیخ و خانوادهاش را پرداخت کند و فاکتور خدمات ارائه شده به آلسعود را پرداخت نکند، عدالت نیست. انصاف و عدل نیست که خزانه دولت و بیتالمال به روی ترکی آلالشیخ باز و به روی آلسعود بسته باشد. مجتهد به این اشاره کرده بود که ترکی آلالشیخ رئیس ورزش عربستان به ولیعهد سعودی نزدیک و محبوب وی شده است.

تعدیل؛ طرحی برای 10هزار شاهزاده سعودی

جمال خاشقجی، تحلیلگر، نویسنده و چهره رسانهای سعودی با اشاره به وجود 10هزار شاهزاده سعودی، فاش کرد محمد بن سلمان قصد دارد، تعداد شاهزادههای خاندان آلسعود را کمتر و خاندان آلسعود را کوچکتر کند. به گزارش تلویزیون العربی، خاشقجی تاکید کرد، محمد بن سلمان در حال بازنگری در بدنه خاندان آلسعود است و این مساله برای عربستان مفید خواهد بود. خاشقجی همچنین گفته، پادشاهی محمد بن سلمان قطعی است و او بزودی تصمیمات شجاعانهای درخصوص کوچکتر کردن خاندان آلسعود خواهد گرفت. به گفته او، وجود 10 هزار شاهزاده سعودی که هر کدام از آنها مانند یک پادشاه کوچک رفتار میکنند، به سود اقتصاد عربستان نیست و فساد را در این کشور رواج خواهد داد. این تحلیلگر سعودی، ضمن حمایت از اقدامات محمد بن سلمان برای مقابله با فساد در این کشور گفت، باید از ولیعهد عربستان در این زمینه حمایت شود و رسانهها باید نقش خود را در این زمینه بازی کنند.

در حالی که رویکرد محمد بن سلمان در مقابله با فساد به گفته اکثر تحلیلگران منطقهای و غربی مقابله با فساد نیست و او با اهداف سیاسی به دنبال تثبیت نفوذ خود و کنار گذاشتن رقبایش است، خاشقجی گفته، به اعتقاد او طرح محمدبن سلمان برای مقابله با فساد اهداف سیاسی ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها