سانچی همچنان در دریای چین می‌سوزد

امیدهای تازه برای یافتن دریـانوردان

با گذشت سه روز از آتش گرفتن سانچی، نفتکش ایرانی در آب‌های چین، پیکر یک خدمه ایرانی کشف و برای تعیین هویت به ساحل شانگهای منتقل شد. این در حالی است که به دلیل حریق گسترده و شرایط جوی، عملیات اطفا با کندی همراه شده و اطلاع دقیقی از سرنوشت 29 خدمه ایرانی دیگر در دست نیست.
کد خبر: ۱۱۱۱۳۱۲

به گزارش جامجم، معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: تاکنون جسد یک نفر پیدا شده که قطعا متعلق به یکی از خدمه ایرانی نفتکش است. این پیکر در فاصله 160 مایلی شانگهای کشف و برای تعیین هویت به این بندر منتقل شد.

هادی حقشناس به ادامه عملیات اطفای حریق اشاره کرد و افزود: پس از برخورد نفتکش ایرانی با کشتی فلهبر چینی، بلافاصله انفجار رخ داد اما به دلیل حجم زیاد آتش، عملیات اطفای حریق به کندی پیش میرود. البته حریق نسبت به روز اول کاهش پیدا کرده اما 136 هزار تن میعانات گازی حریق بزرگی ایجاد کرده است.

هادی حقشناس در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دارد چینیها در جریان نجات خدمه خود، خدمه ایرانی را نیز نجات داده باشند، گفت: افراد نجاتیافته شناسایی شدهاند و در میان آنها هیچکدام از سرنشینان نفتکش ایرانی دیده نشده است. به گفته وی، چهار نفر از 30 خدمه ایرانی، دانشجوی دریانوردی بودند که دوره کارآموزی خود را در کشتی سپری میکردند.

ساعت 20 شنبه به وقت محلی، یک فروند کشتی نفتکش سوئزمکس حامل میعانات گازی، متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران در 158 مایلی سواحل شرقی چین با یک فروند کشتی فلهبر چینی حامل بار گندم برخورد کرد و دچار حریق گسترده شد. در این نفتکش، 32 خدمه از جمله 30 ایرانی و دو بنگلادشی حضور داشتند که غیر از یک ایرانی که جسدش پیدا شده، از سرنوشت سایرین اطلاع دقیقی در دست نیست. این در حالی است که خدمه کشتی چینی در همان دقایق ابتدایی حادثه نجات یافتند.

حجم بالای آتش

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ادامه عملیات اطفای حریق نفتکش، گفت: بهعلت حجم زیاد آتش، امکان نزدیک شدن به این نفتکش وجود ندارد و حریق و انفجار روی این شناور ادامه دارد. محمد راستاد با بیان اینکه شناورهای امداد و نجات در اطراف کشتی حضور دارند اما عملیات اطفای حریق و امداد و نجات بسختی انجام میشود، افزود: بهدلیل وجود حریق و مواد نفتی در سطح آب، امکان مهار آتش وجود ندارد و آتش تا شعاع یکهزار متری شعلهور است.

راستاد با بیان این که هنوز نمیتوان درباره احتمال جانباختن سرنشینان نفتکش آمار قطعی داد، گفت: کشور چین با همکاری کره جنوبی همه توان خود را برای امداد و نجات انجام دادند. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر کشور نیز برای حضور در محل حادثه به بندر شانگهای اعزام شده و بزودی در مراحل امداد و بررسی سانحه حضور خواهد یافت.

وی گفت: هنوز نمیتوان درباره جانباختن خدمه نفتکش آمار قطعی داد. به علت وجود آتش و مواد نفتی در سطح آب، امکان خاموش کردن شعلههای آتش وجود ندارد و تا شعاع هزار متری، آتش شعلهور است.کشور چین با همکاری کره جنوبی همه توان خود را برای امداد و نجات انجام داده و این روند همچنان ادامه دارد.

وی افزود: مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تیم همراه به محل حادثه اعزام شدند تا ارزیابیهای اولیه از حادثه انجام گیرد. همچنین در تهران هم کمیته بررسی حادثه تشکیل شده تا به مسائل و جوانب مختلف آن رسیدگی شود و این کار تا تعیین تکلیف همه خدمه نفتکش سانچی ادامه دارد.

این در حالی است که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرده بود، در این زمینه دستورهای لازم به سفارت ایران در چین و کنسولگری ما در شانگهای داده شده و آنها تماسهای لازم را با مقامهای چینی داشتهاند.

به گزارش انتخاب،برای دومین بار در سالهای اخیر است که یک کشتی تحت اداره شرکت نفتکش ایران تصادف میکند. یک ابرنفتکش ایرانی در آگوست 2016 با یک کشتی کانتینری در تنگه سنگاپور برخورد کرد، اما این حادثه هیچ تلفات انسانی و آلودگی به همراه نداشت.

فرصت برای نجات

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران دیروز با بیان اینکه پیکر دریانورد پیدا شده در دریای چین مجهز به لباس ویژه نجات بود، گفت: این موضوع نشان میدهد پرسنل کشتی تانکر احتمالا فرصت استفاده از وسایل نجات را داشتهاند. سیروسکیانارثی با بیان اینکه احتمال غرق شدن نفتکش اندک است، افزود: عملیات اطفای حریق و مهار آتش به شکل مستمر ادامه دارد به نحوی که با اعزام سه فروند کشتی آتشخوار بزرگ به محل حادثه، از شدت حریق کاسته شده است. البته به دلیل ادامه آتشسوزی و وجود گازهای سمی ناشی از آن، هنوز امکان ورود به داخل نفتکش فراهم نشده است. کمیته اضطراری شرکت ملی نفتکش ایران، 24 ساعته عملیات امداد و نجات را تحت کنترل دارد. همچنین سه فروند کشتی ایرانی به محل اعزام شده و با نظارت و مدیریت مرکز جستوجو و نجات شانگهای به طور مستمر عملیات جستوجو و یافتن دریانوردان مفقود شده را ادامه میدهند.

وزارت نفت هم دیروز اعلام کرد: این نفتکش که حامل حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی پارس جنوبی برای شرکت هانوا توتال کره جنوبی بود به روش فوب (FOB) به این شرکت کرهای فروخته شده بود. ارزش این محموله با قیمت کنونی نفت حدود
60 میلیون دلار تخمین زده میشود.

در قراردادهای فوب (FOB) تحویل کالا در عرشه کشتی در مبدا است. فروشنده وقتی کالا را از روی عرشه کشتی عبور داد ریسک خود را خاتمه داده است. هزینه حمل و بیمه با خریدار است. امضای قرارداد حمل از بندر تحویل و بیمه و بازرسی نیز با خریدار است.

با توجه به این که فروش این محموله به روش فوب بوده است، بنابراین ایران پول این محموله را به طور کامل دریافت خواهد کرد و هیچ هزینهای بابت فروش محموله میعانات گازی به ایران در این حادثه تحمیل نخواهد شد. شرکت هانوا توتال بدون تردید هزینه این محموله را از شرکتهای بیمه دریافت میکند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی درباره بیمه این نفتکش اظهار کرده است: 70 درصد بیمهنامه نفتکش ایرانی موسوم به سانچی متعلق به یک شرکت بیمه نروژی و 30 درصد تحت پوشش شرکتهای بیمه ایرانی است.

وی ارزش نفتکش تحت مدیریت شرکت ملی نفتکش ایران را 32 میلیون دلار عنوان کرده و گفته است: مسئولیت پوشش بیمه فوت و نقص عضو خدمه کشتی و همچنین آلودگی احتمالی دریا با بیمه P&I کلاب بینالمللی است.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین شامگاه دیروز گفت: شرایط جوی نامساعد دسترسی گروههای امداد و نجات به نفتکش را دشوار کرده، اما گازهای سمی ناشی از سوختن نفت نیز به یک ریسک بزرگ تبدیل شده است. اوضاع نامساعد جوی در فعالیتهای امداد و نجات همچنان اختلال ایجاد میکند. به نظر میرسد بخشی از آتش خاموش شده، هر چند نمیتوان آن را تائید کرد.

وی ادامه داد: دولت چین تصادفهای دریایی نظیر این مورد را بسیار جدی میگیرد و گروههای جستوجو و نجات بسیاری به صحنه حادثه اعزام کرده است.

این در حالی است که رویترز مدعی است آمارهای رهیابی کشتیها نشان میدهد که این تصادف در آبهایی رخداده که چندان مورد استفاده کشتیهای بزرگی نظیر نفتکشها، کشتیهای فلهبر یا کشتیهای کانتینربر قرار نمیگیرد. بیشتر کشتیها در نزدیکی سواحل چین در غرب یا نزدیکتر به ژاپن در شرق حرکت میکنند.

گفتوگوی جامجم با خانواده خدمه کشتی

در انتظار شنیدن صدای پدر

«مدرسه نمیروم تا وقتی دوباره صدای پدرم را بشنوم.» این حرف پسر هفت ساله یکی از خدمه نفتکش حادثهدیده ایران در دریای چین است. حرفی که شرایط این روزهای خانوادهاش را میتوان از لابهلای کلمات آن بخوبی درک کرد. برادر همسر امید، خدمه نفتکش حادثهدیده به جامجم گفت: «امید 34 سال دارد و 11 سال است در دریا خدمت میکند. او یک پسر هفت ساله دارد و عشقش به دریا باعث شده تمام سختیهای آن را با جان و دل بپذیرد.»

وی به شرایط این روزهای خانواده امید اشاره کرد و افزود: «اولینبار از طریق همسر امید از ماجرا باخبر شدم. او تصاویر آتش گرفتن نفتکش را در گروه تلگرامی همکارانمان دیده و به من زنگ زده بود. در این سه روز، شرایط خانواده امید مساعد نیست و همسرش فقط گریه میکند. پسر هفت سالهاش هم گفته تا وقتی صدای پدرش را نشنود به مدرسه نمیرود. او کلاس اول ابتدایی است.»

وی به امیدواریاش به زنده بودن خدمه کشتی اشاره کرد و ادامه داد: «امید ما فقط به خداست و فقط منتظریم خبر خوب و سلامتشان را بشنویم. خانواده فشار زیادی را تحمل میکند و هیچکس نباید با اخبار نادرست، این فشار و استرس را افزایش دهد. متاسفانه در این چند روز، شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که نباید اتفاق میافتاد.» او که خودش 16 سال سابقه کار در دریا را دارد، درباره سختی این کار نیز گفت: «خدمه کشتیها شاید چند ماه پایشان به ساحل نرسد. آنتن در همه جای دریا کار نمیکند و اینترنت هم ممکن است در بعضی مواقع در دسترس نباشد. دمای هوا در برخی مواقع در موتورخانه نفتکشها به بالای 60 درجه سانتیگراد میرسد و دوری از خانواده هم استرس و نگرانی را دوچندان میکند. این در حالی است که حقوق و مزایای این شغل اصلا کافی نیست.»

برادر خانم امید در پایان با تشکر از تلاش مسئولان شرکت نفتکش ملی در پیگیری شرایط مفقودان حادثه، به مظلومیت خدمه نفتکش حادثهدیده اشاره کرد و افزود: «در حادثه پلاسکو که سال گذشته در همین روزها اتفاق افتاد، صداوسیما پوشش خوبی داشت. مسئولان مختلف به محل حادثه رفتند و مصاحبه کردند. ما انتظار داریم نیروهای نفتکش ما هم از این اطلاعرسانی برخوردار باشند. نیروهای ما از زمان جنگ در خدمت کشور بودند. زیر بمباران دشمن، با جان و دل کار کردند و چندین شهید دادند. حقشان است از پوشش رسانهای مناسبی برخوردار باشند. خانواده آنها نگران و چشم انتظارند. این بچهها، فرزندان ایران هستند و باید خانوادههایشان را تسکین دهند.»

امید به زنده بودن دریانوردان

یکی از اعضای خانواده یکی دیگر از دریانوردان ناپدید شده به جامجم گفت: به ما اعلام کردند، یکی از قایقهای کشتی از آن جدا شده بود. این قایق گنجانش بیشاز 30 نفر را دارد و احتمال اینکه دریانوردان سوار آن شده باشند زیاد است. آتشسوزی ساعت 8 شب شروع شده بود و امدادگران پس از چند ساعت به آنجا رسیدند. در این مدت قایق آنها از محل دور شده بود. ما هنوز امید داریم آنها را زنده پیدا کنیم و هر دقیقه پیگیر ماجرا هستیم.تیمهای جستوجو از چند جهت جستوجو در منطقه را آغاز کردهاند و جسد یکی از خدمه در فاصلهای حدود یک کیلومتری کشتی پیدا شده است. این قایق امکانات لازم را دارد و اگر خدمه خود را به آن رسانده باشند، احتمال زنده ماندن آنها زیاد است. متاسفانه برخی کانالهای تلگرامی اخبار دروغی را منتشر میکنند و به فکر خانواده خدمه کشتی نیستند.

اخبار موثق باشد

مسلم، یکی از مهندسان نفتکش در شرف ازدواج است. برادرش به جام جم گفت: «برادرم از هشت سال پیش به عنوان مهندس موتورخانه در این شغل خدمت می کند. او در شرف ازدواج بود که این حادثه رخ داد.»

وی با بیان اینکه از طرف یکی از دوستانش از ماجرا باخبر شد و خودش را به شرکت نفتکش ملی رساند تا از اخبار مطلع شود، افزود: «از روز حادثه تا الان پیگیر هستم. اخبار باید موثق باشد. در این مدت، من و خانواده ام با یک حرف کوچک به آسمان رفتیم و با حرفی دیگر به زمین رسیدیم. البته ما چشم و دلمان روشن است. ما فقط می خواهیم همه چیز ختم به خیر شود.»

برادر مسلم، حرفش را اینگونه به پایان می برد: «برادرم 32 ساله بود ... و هست...» و هست یعنی امید یک خانواده به بازگشت و سلامت عزیز ناپدیدشده.

یزدان مرادی

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها