وزیر خارجه پاکستان به‌دنبال تعلیق کمک‌های امنیتی آمریکا:

اجازه نمی‌دهیم به اعتبار کشورمان خدشه وارد کنید

وزارت‌خارجه آمریکا به‌طور رسمی کمک‌های امنیتی خود به پاکستان را به حالت تعلیق درآورد و اعلام کرد: این کمک‌ها زمانی پرداخت می‌شود که اسلام‌آباد علیه طالبان افغانستان و شبکه حقانی اقدام کند. به گزارش رسانه‌های رسمی پاکستان، هیثر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد ایالات متحده کمک امنیتی این کشور به پاکستان را که به گفته یکی از مقامات بالغ بر 255 میلیون دلار است، به حالت تعلیق در می‌آورد.
کد خبر: ۱۱۱۰۰۷۷

به گفته وی، تا زمانی که اسلامآباد با طالبان افغانستان و شبکه حقانی بهطور جدی برخورد نکند، اعطای این کمکهای مالی همچنان به تعویق درمیآید. وزارت خارجه آمریکا با اعلام این تصمیم گفت این اقدام بازتاب یأس و سرخوردگی دولت آمریکا از عدم اقدامات کافی اسلامآباد علیه دو گروه مذکور است؛ گروههایی تروریستی که برای مدتهای زیاد از پناهگاههای خود در پاکستان برای اجرای حملاتی علیه کشور همجوار خود ـ افغانستان ـ استفاده کردهاند که در این حملات نیروهای آمریکایی و افغان کشته شدهاند.

سخنگوی وزارتخارجه آمریکا با خودداری از ذکر میزان دقیق کمک مالی معلق شده، اعلام کرد که این تعلیق شامل کمکهای مالی وزارتخانههای خارجه و دفاع آمریکا میشود.

با این حال، یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، گفته که کمکهای مالی تعلیق شده شامل انتقال تجهیزات نظامی و بازپرداخت وجه عملیات ضدتروریسم پاکستان میشود که مبلغی بیش از 255 میلیون دلار است.

مشاور امنیت ملی آمریکا نیز همان روز ـ چهارشنبه ـ گفت: در حالی که همواره از پاکستان درخواست کردیم برای مهار جنگ در افغانستان تلاش کند اما این کشور از تروریسم بهعنوان ابزار سیاست خارجی خود استفاده میکند.

ژنرال مک مستر گفت: واشنگتن دیگر نمیتواند سیاستهای دوگانه پاکستان را تحمل کند بلکه نیاز داریم برای برقراری ثبات در افغانستان بهصورت مشترک تلاش کنیم. ژنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان نیز روز چهارشنبه در گفتوگو با یک شبکه تلویزیونی درخصوص اظهارات اخیر ترامپ گفت: این اظهارات ممکن است بر روند صلح در افغانستان تاثیر بگذارد. در همین رابطه و در خبری دیگر وزیر خارجه پاکستان در واکنش به موضعگیری ترامپ علیه این کشور در پیامهایی توییتری اعلام کرد: تاریخ به ما یاد داده است که نباید کورکورانه به آمریکا اعتماد کنیم. خواجه محمد آصف در این باره نوشت: رئیسجمهور آمریکا از ما میپرسد چه کار انجام دادهاید؟ ما پایگاههای نظامی خود را در اختیارتان قرار دادیم. انتقال سلاح و تجهیزات برای سربازان آمریکایی از خاک ما انجام شد. هزاران سرباز و غیرنظامی ما قربانی جنگی شدند که شما آغاز کردید. میتوانید از مبارزه ما با تروریسم راضی نباشید؛ اما بیش از این اجازه نمیدهیم به اعتبار کشورمان خدشه وارد شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در گفتوگو با همتای پاکستانی خود حمایت کشورش را از اسلام آباد در برابر اتهامات ترامپ اعلام کرد.

11 دی ماه امسال رئیسجمهور آمریکا در پیامی علیه پاکستان اعلام کرده بود: آمریکا کورکورانه بیش از 33 میلیارد دلار در طول 15 سال اخیر به پاکستان کمک کرده است؛ در حالی که آنها چیزی جز دروغ و فریب به ما نداده و رهبران ما را احمق پنداشتهاند. آنها به تروریستهایی که در افغانستان به دنبالشان هستیم، پناه دادهاند. این در حالی است که پس از روی کار آمدن ترامپ در ژانویه سال گذشته میلادی و به دنبال دخالتهای مکرر واشنگتن در امور داخلی اسلام آباد، روابط میان دو کشور به سردی گراییده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها