زلزله‌شناسان با استفاده از مستندات زلزله ثبت شده می‌توانند به طور تخمینی بگویند کجا و چه زمانی حرکات قوی لرزه‌ای رخ داده است، اما با دقیق‌ترین مقیاس‌ها و ابزارهای لرزه‌شناسی تاکنون موفق به نتیجه‌گیری درباره لرزش‌هایی که در آینده رخ خواهد داد یا تشخیص این که لرزش‌های ایجاد شده پیش یا پس لرزه بوده‌اند، نشده و همچنان این موضوع در پرده ابهام مانده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۵۷۳

با توجه به زلزله 5/2 ریشتری که لرزش‌های قوی آن در تهران و البرز احساس شد، تمام نیروهای امدادی و خدماتی و کمک‌رسان به مدت 16 هفته برای وقوع یک زلزله احتمالی دیگر آماده باش هستند و بهتر است خانواده‌ها نیز با بررسی خطرات موجود در خانه به ایمن‌سازی آن بپردازند.

چه باید کرد؟

لوسترها و کلیه چراغ‌ها و روشنایی‌ها را به سقف ثابت و محکم کرده، تمام قفسه‌ها و کابینت‌های آشپزخانه را به دیوار پیچ کنید .

اجسام تزئینی بزرگ، سنگین و شکستنی را از طبقات بالایی ویترین‌ها و کمدها پایین بیاورید و در قفسه‌های دردار قرار دهید.

تختخواب‌ها را از وسط اتاق خواب و کنار پنجره‌ها و دیوارهای خارجی به سمت دیوارهای داخلی خانه انتقال دهید و به دیوار بچسبانید.

تابلوها و آینه‌ها را دور از تختخواب، صندلی و محل نشستن افراد آویزان کنید.

سیم‌کشی‌های معیوب و فرسوده و نشتی اتصالات گاز را برطرف کنید، چرا که با وقوع لرزش‌ها احتمال آتش سوزی وجود دارد.

از محکم بودن آبگرمکن به دیوار و کف اطمینان حاصل کنید.

هر گونه شکاف عمیق را در سقف یا فونداسیون خانه تعمیر کنید و در صورت وجود آسیب و شکاف ساختمانی در خانه با یک کارشناس مشورت کنید.

قسمت‌های امن برای پناهگیری در نقاط مختلف خانه همچون آشپزخانه، حمام، توالت، راهرو، اتاق‌ها و سالن را پیدا و به سایر افراد خانواده معرفی کنید.

به تمامی اعضای خانواده خود بیاموزید در زمان بروز حوادث بخصوص زلزله، جریان گاز و آب و برق را قطع کنند.

در منزل هفته‌ای یکبار به تعیین و مکان‌یابی نقاط ایمن و خطرات موجود در خانه بپردازید.

بیشتر افراد هنگام فرار از خانه آسیب دیده‌اند. اگر در طبقات همکف و اول ساختمان هستید با شروع لرزش زمین از خانه خارج شوید و اگر در طبقات فوقانی یا برج‌ها ساکن هستید در مکان‌های امن خانه پناه بگیرید و چند دقیقه پس از توقف لرزش‌ها ساختمان را ترک کنید. اغلب برج‌ها در برابر زمین لرزه‌های قوی مقاومت نسبتا خوبی دارند.

در تمام مدت پس از زلزله به طور مداوم اخبار را از طریق رسانه‌های موثق پیگیری کنید.

در حوادث و بلایای طبیعی، سازمان‌های کمک‌کننده به خانواده‌ها جمعیت هلال احمر، آتش‌نشانی، اورژانس و پلیس خواهند بود .

پیش از بروز زلزله اصلی به سبب شروع حرکات صفحات زمین برای خروج انرژی، احتمال وقوع پیش‌لرزه و پس از بروز زمین لرزه قوی به دلیل بازگشت این صفحات به حالت اولیه، احتمال بروز پس لرزه‌های کوچک و پراکنده وجود دارد.

ترس از زلزله باعث اختلال در قدرت تصمیم‌گیری می‌شود. پس نترسید و به خدا توکل کنید.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها