با به تعویق افتادن مجدد سفر مایک پنس به خاورمیانه:

کسی از معاون ترامپ استقبال نمی‌کند

وزارت خارجه اسرائیل از به تاخیر افتادن مجدد سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اراضی اشغالی و کشورهای منطقه به دلایل نامعلوم خبر داد. قرار بود مایک پنس 14 ژانویه (24 دی) وارد سرزمین‌های اشغالی شود. مایک پنس یک بار دیگر نیز قرار بود 19 دسامبر (28 آذر) به منطقه سفر کند، اما سفر او به تعویق افتاد. گرچه رسانه‌های صهیونیستی علت این تعویق را «دلایلی نامعلوم» عنوان می‌کنند، اما منابع خبری می‌گویند دلیل اصلی این تعویق‌های مکرر آن است که مقامات دولت خودگردان فلسطین و همچنین مسئولان مصری حاضر به استقبال از وی نیستند .
کد خبر: ۱۱۰۹۲۹۷

تعویق مکرر

به گزارش ایسنا، روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت، در فهرست منتشرشده توسط وزارت خارجه اسرائیل از اسامی مقامات خارجی که احتمال می‌رود در ماه ژانویه به اراضی اشغالی سفر کنند، نام پنس دیده نمی‌شود و با توجه به مشکلات مربوط به جدول زمانی هنوز زمان جدید سفر وی مشخص نشده است. روزنامه مذکور به نقل از وزارت خارجه اسرائیل نوشت، به دلیل مخالفت مقامات فلسطین و روحانیان مسلمان و مسیحی با حضور پنس در بیت‌المقدس، سفر پنس به تاخیر افتاده است. این درحالی است که جرد آگن، سخنگوی پنس در صفحه توییتر خود نوشت، اخبار منتشرشده درباره لغو سفر پنس خیلی دقیق نیست و پنس در ماه میلادی جاری به مصر و اسرائیل مسافرت خواهد کرد.

دفعه پیش بعد از مخالفت رسمی و مردمی فلسطین با استقبال از مایک پنس، کاخ سفید اعلام کرد سفر چند روزه مایک پنس به فلسطین و اسرائیل که قرار بود 19 دسامبر انجام شود به تعویق افتاده است. آن زمان منابع اسرائیلی گفتند دلیل این تعویق درخواست کاخ سفید از پنس برای حضور در یک رای‌گیری بوده است. روزنامه اورشلیم پست در این رابطه نوشت، سفر مایک پنس به دلیل مسائل مربوط به بررسی اصلاحات مالیاتی در کنگره به تعویق افتاده است. این درحالی بود که به دنبال اظهارات بی‌خردانه دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، خشم و اعتراض نسبت به این اقدام تمام منطقه و جهان را فراگرفته بود و شخصیت‌های مصری و فلسطینی اعلام کردند حاضر به استقبال از معاون ترامپ نیستند.

روایت‌های متناقض

روزنامه الشرق‌الاوسط در گزارشی درباره تعویق اول سفر مایک پنس نوشت: منابع سیاسی از نشانه‌های «اختلافی» پرده برمی دارند که به «بحران دیپلماتیک خفیفی» میان آمریکا و اسرائیل برمی‌گردد. به گفته این منابع، قرار بود مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سفر خود را به سرزمین‌های اشغالی با برگزاری کنفرانسی خبری در مقابل دیوار غربی (دیوار ندبه) در نزدیکی باب المغاربه در قدس شرقی اشغالی آغاز کند. از آنجا که محافل اسرائیلی معتقد بودند این کنفرانس آتش بحران را بیشتر خواهد کرد از آمریکا خواستند سفر پنس را به تعویق بیندازد. درهمین رابطه شموئیل رابینوویچ، خاخام اصلی یهودیان به این درخواست پنس اعتراض کرده و گفته بود برگزاری کنفرانس خبری در این مکان می‌تواند این دیوار را در مرکز خشم فلسطینی‌ها قرار دهد و این امر به نفع عبادت‌کنندگان یهود در این مکان نیست.

اما به نظر می‌رسد این گزارش‌ها محمل‌تراشی مقامات اسرائیلی برای سرپوش گذاشتن بر دلیل اصلی تعویق سفر مایک پنس بوده باشد. به عبارتی دیگر رسانه‌های اسرائیلی و سعودی با ارائه چنین گزارش‌هایی قصد داشتند آمریکا را از یک رسوایی بزرگ نجات داده و بگویند مصالحی برای تعویق سفر معاون ترامپ وجود داشته است. حال آن‌که از پیش مقامات مصری و فلسطینی بصراحت اعلام کرده بودند حاضر به استقبال از معاون ترامپ نیستند. اظهارات نسنجیده و اشتباه دونالد ترامپ درباره بیت‌المقدس و جریحه‌دار کردن احساسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در سراسر جهان، افکار عمومی را علیه کاخ سفید برانگیخته بود. آمریکایی‌ها قصد داشتند با اعزام مایک پنس وانمود کنند هیچ اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتاده و دولت ترامپ همچنان در راستای استراتژی خاص خود در باره فلسطین که از آن به عنوان یک «معامله بزرگ» یاد می‌شود معاون خود را به منطقه فرستاده است. اما اظهارات وقیحانه ترامپ و واکنش خشمگینانه مسلمانان در حدی بود که مقامات رسمی مصر و فلسطین را بر آن داشت تا بگویند با معاون ترامپ دیدار نخواهند کرد. به دنبال آن بود که محمود عباس اعلام کرد دیگر آمریکا را یک میانجی برای روند صلح نمی‌داند و حاضر به ادامه مذاکرات با میانجیگری آمریکا نیست .

تجاوز جدید صهیونیست‌ها به قدس

مقامات رژیم صهیونیستی که از اظهارات وقیحانه ترامپ درباره بیت‌المقدس دلگرم شده‌اند هر روز دست به ابتکار جدیدی در باره قدس می‌زنند. این اقدامات از شروع شهرک‌سازی‌های گسترده در کرانه باختری و قدس شرقی گرفته تا مصوبه روز گذشته کنست اسرائیل ادامه داشته است. به گزارش منابع خبری دوشنبه شب کنست رژیم صهیونیستی قانون موسوم به «قدس یکپارچه» را در دور دوم و سوم به تصویب رساند. این قانون جز با موافقت 80 عضو کنست ممکن نبود. براساس این قانون، رژیم صهیونیستی در هیچ صورتی از قدس شرقی عقب‌نشینی نمی‌کند و واگذاری هر بخشی از قدس به فلسطینی‌ها نیاز به 80 رأی مثبت اعضای کنست دارد. این قانون حاکمیت رژیم صهیونیستی را بر تمام شهرک‌های یهودی‌نشین ساخته شده در کرانه باختری و قدس (قدس شرقی و غربی) اعمال کرده و به عبارت دیگر این مناطق را جزو مناطق تحت اشغال رژیم اسرائیل به شمار می‌آورد و قوانینی که در سایر مناطق جاری است بر این مناطق نیز جاری می‌شود. این مصوبه کاملا برخلاف قطعنامه‌های سازمان ملل است که بخش‌هایی از کرانه باختری را اشغالی و برخی شهرک‌های اسرائیلی را غیرقانونی اعلام کرده و این مناطق را مناطق اشغالی سال 1967 به شمار می‌آورد .

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم را اقدامی نژادپرستانه و تجاوزی همه جانبه علیه ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات آن دانسته است. به گفته محمود عباس، «بنیامین نتانیاهو با این تصویب قصد تحمیل پروژه اسرائیل بزرگ به سرزمین تاریخی فلسطین را دارد». طرحی که به گفته ناظران و تحلیلگران بدون حمایت و پشتیبانی دولت آمریکا و همراهی کشورهای غربی و بعضی کشورهای عربی امکان‌پذیر نبود.

حملات جنگی به غزه

روز گذشته یک بار دیگر جنگنده‌های رژیم صهیونیستی جنوب نوار غزه و پایگاه نظامی وابسته به جنبش حماس را هدف حملات خود قرار داد. صهیونیست‌ها بهانه این حمله را پرتاب موشکی از غزه به سرزمین‌های اشغالی عنوان کردند. این درحالی است که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی می‌گوید برخی رهبران احزاب معارض اسرائیلی تلاش می‌کنند ائتلاف ما را به سمت جنگ دیگری با حماس در نوار غزه سوق دهند. لیبرمن در یک گفت‌وگوی رادیویی گفت: حماس به دنبال جنگ نیست و کسانی که حماس و اسرائیل را به این سمت سوق می‌دهند گروه‌های سلفی هستند یا برخی رهبران معارض اسرائیلی که در این موضوع با گروه‌های سلفی هم‌عقیده هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها