مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: نژاد اسب اصیل ترکمن که در سالهای گذشته در استان در حال انقراض بود، با اقدامات صورت گرفته احیا شده و در حال حاضر حدود 3 هزار راس اسب اصیل ترکمن در استان داریم.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۰۸

به گزارش ایسنا، عبدالغفار تخله در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اسب اصیل ترکمن خصوصیتی بارز نسبت به سایر نژاد‌های دیگر دارد که یکی از آنها اهمیت و ارزش این نژاد در تولید نژادهای دیگر است.

وی مقاومت به کم خوراکی و آب و هوای نامناسب و همچنین استقامت جسمی را از دیگر خصوصیات بارز اسب اصیل ترکمن عنوان کرد.تخله با اشاره به اینکه در گذشته حتی اسب اصیل ترکمن در حال انقراض بود، تصریح کرد: در کشور ترکمنستان و روسیه این اسب را پرورش می‌دهند اما در کشور ما بدلیل رونقی که به خاطر مسابقات اسب دوانی وجود داشت، در چند دهه اخیر اسب‌های خارجی وارد شد.مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان بیان کرد: پرورش دهندگان برای اینکه از کورس عقب نمانند اسب ترکمن را با این نژاد‌ها آمیخته کردند و نژادهای دوخون را تولید کردند.

وی ادامه داد: این عوامل باعث شده بود که اسب ترکمن در معرض انقراض قرار گیرد اما طی 15 سال اخیر جهاد کشاورزی با برگزاری جشنواره‌های اسب اصیل ترکمن، پرداخت تسهیلات بانکی به این بخش و تخصیص نهاده‌های خوراکی، سعی کرده این نژاد را از مرحله انقراض خارج کند.تخله با اشاره به اینکه جشنواره اسب اصیل ترکمن همه ساله با همکاری جهاد کشاورزی استان و استانداری گلستان برگزار می‌شود، گفت: دوازدهمین دوره این جشنواره در منطقه صوفیان کلاله برگزار شد.وی یادآور شد: از حدود 5 سال گذشته برای افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بخش را دارند، تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است. البته با توجه به اینکه اسب، شیر یا گوشت تولید نمی‌کند، همواره دنبال این بودیم که تسهیلات بانکی که به این بخش داده می‌شود تسهیلات ویژه ای باشد. امیدواریم در آینده این کار اصلاح شود.مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در پایان اظهار کرد: خوشبختانه با بررسی‌هایی که داشتیم مشخص شده در حال حاضر تعداد اسب‌های اصیل ترکمن به حدود 3 هزار راس رسیده و این نژاد در بین پرورش دهندگان نیز با استقبال خوبی روبه رو است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها