19 آ‌ذر ماه بود که حسن روحانی،‌ رئیس‌جمهور لایحه بودجه سال 97 را به مجلس برد و در توضیحات لایحه عنوان کرد،‌ قرار است نرخ حامل‌های انرژی افزایش یابد و منابع حاصل از آن در بخش اشتغال هزینه شود. به گزارش جام‌جم، در لایحه بودجه 97 نرخ 1500 تومان برای بنزین و 400 تومان برای نفت گاز (گازوئیل) پیشنهاد داده شده است. براساس قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش نرخ حامل‌های انرژی در اختیار دولت است. نظر برخی اقتصاددانان و نمایندگان مجلس و سخنگوی دولت را در ادامه این گزارش می‌خوانید:
کد خبر: ۱۱۰۸۰۵۱

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون بودجه مجلس

لزوم اصلاحات ساختاری در اقتصاد

افزایش قیمت حامل‌های انرژی روی میزان تورم بشدت تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل باید اصلاحات ساختاری در اقتصاد و صنعت انجام دهیم برای مثال اگر مصرف سوخت خودروها به 6 لیتر در صد کیلومتر کاهش یابد اگر قیمت بنزین 2 برابر هم شود فشاری وارد نمی‌شود.

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

گرانی بنزین برای اشتغال است

دولت پیشنهاد 17 هزار و 400 میلیارد تومانی افزایش قیمت حامل‌های انرژی را مطرح کرده است.

در محاسباتی که با ترکیب مصرف بنزین و مصرف گازوئیل می‌توان استخراج کرد مبنای محاسبه دولت در این عدد، بنزین 1500 تومان و گازوئیل 400 تومان است و گفته شده که 15 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کند با این عدد جمع می‌شود و حدود 32 هزار میلیارد تومان به دست می‌آید و در مجموع بانک نیز باید معادل همین 32 هزار میلیارد تومان منابع بیاورد تا 64 هزار میلیارد تومان شود که برای بحث اشتغال اختصاص یابد.

محمدقلی یوسفی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه

جبران برای کسری بودجه

هدف از افزایش قیمت بنزین نه سالم‌سازی محیط‌زیست و نه اصلاح قیمت‌هاست، بلکه راهی برای جبران کسری بودجه دولت به شمار می‌رود و بی‌تردید این افزایش قیمت در صورت تصویب و اجرا باعث گرانی کالاها شده و به تورم دامن می‌زند.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

سیاست ضدتورمی ادامه دارد

دولت با این‌که مجوز افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی از مجلس را داشت، اما فقط یک بار از آن طی چهار سال گذشته استفاده کرده و قصد دارد یک بار دیگر قیمت این حامل‌ها را اصلاح کند و منابع حاصل از آن که حدود 17 هزار میلیارد تومان می‌شود را به بخش اشتغال اختصاص دهد.

البته تا 75 هزار میلیارد تومان مبلغ مانده که دولت سعی دارد آن را تامین کرده تا طرح بزرگ دولت برای ایجاد اشتغال را محقق کند.

در سال آینده سیاست مهار تورم را دنبال می‌کنیم زیرا کنترل تورم دستاورد مهم دولت یازدهم بود. آن را در دولت دوازدهم ادامه خواهیم داد و هر آنچه که موجب افزایش تورم شود مانند بنزین را کنترل خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها