معیشت بیش از 80 درصد مردم بنادر استان بوشهر به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم از طریق دریا و دریانوردی می‌گذرد

درخواست بوشهری‌ها برای توقف مصوبه ته لنجی

در حالی که با ابلاغ مصوبه جدید ته‌لنجی یا همان کالای همراه ملوانان، انتظار می‌رفت وضعیت ملوانان و لنج‌داران بوشهری بهبود یابد،اما ظاهرا ماجرا برعکس شده و این مصوبه باعث خانه‌نشینی لنج‌داران،تزلزل شغلی ملوانان وآسیب خوردن اقتصاد شهرهای مختلف استان شده واعتراض آنها را درپی داشته است.
کد خبر: ۱۱۰۷۷۸۵

به گزارش جام‌جم، اواخر هفته گذشته شماری از ملوانان و لنج‌داران استان بوشهر به اجرای مصوبه جدید ته لنجی اعتراض کرده و خواستار توقف واصلاح آن شدند.

به گفته بسیاری از لنج‌داران و ملوانان، از آن زمان تاکنون امرار معاش آنها از راه دریا بسته شده چرا که مصوبه جدید ته لنجی سفر دریایی را برای آنان ناممکن کرده است.

معیشت بیش از 80 درصد مردم بنادر استان بوشهر به صورت مستقیم و غیر‌مستقیم از طریق دریا و دریانوردی می‌گذرد و ته لنجی به نوعی با زندگی آنان گره خورده است. قانون ته لنجی در سال 86 این امکان را برای هر ملوان فراهم می‌کرد که در طول یک سال شش سفر دریایی انجام داده و هر بار به میزان 1500دلار کالا با استفاده از معافیت گمرکی وارد کند. اما با ابلاغ قانون جدید ته لنجی هر چند میزان کالای وارداتی دو برابر شده،اما نبود زیرساخت‌های لازم برای اجرای این مصوبه و بدرستی برآورد‌نشدن سود و زیان لنج‌داران در آن،اجرایش را در عمل ناممکن کرده، بنابراین بسیاری از ملوانان و لنج‌داران به دلیل اقتصادی نبودن سفر به دریا خانه‌نشینی را ترجیح داده‌اند.

از سوی دیگر، پس از گذشت چهار ماه از اجرای این مصوبه و فراهم نشدن سفر دریایی برای لنج‌داران و ملوانان،بازارهای بنادر استان نیز دستخوش نوساناتی شد به گونه‌ای که شاهد تعطیلی بازارهای بنادر استان در هفته گذشته بودیم.در ابتدا مراکز تجاری گناوه با تعطیلی مغازه‌هایشان اعتراض خود به مصوبه جدید ته لنجی را اعلام کردند و پس از سه روز دیگر بازار‌های بنادر استان نظیر بندر دیلم، دیر، دلوار و کنگان نیز یکی پس از دیگری تعطیل شدند.

مصوبه جدید کارشناسی شده نیست

یکی از ملوانان بندر دلوار با اشاره به این‌که مصوبه جدید ته لنجی براساس کارشناسی‌های دقیق و واقعیت‌های موجود طراحی نشده به جام‌جم می‌گوید: مصوبه جدید ته لنجی برای لنجی که شش ملوان دارد هزینه ترخیص کالاها از گمرک را حدود 500میلیون تومان برآورد کرده است، این در حالی است که برای هر ملوان معافیت گمرکی ده میلیون تومانی را رقم زده یعنی در مجموع برای شش ملوانی که در یک سفر دریایی در یک لنج حضور دارند، فقط حدود 60 میلیون تومان معافیت گمرکی قرار داده شده است.

عبدالحسین دریانورد تصریح می‌کند: مصوبه جدید ته لنجی علاوه بر این‌که تلاش و کوشش ملوانان را برای کسب روزی بی پاسخ گذاشته، آنان را نیز وادار می‌کند چند برابر در آمد حاصله را فراهم کرده و به آن بیفزایند تا بتوانند هزینه گمرک را بپردازند.

وی می‌افزاید: حدود 30تا40 میلیون تومان سود به‌ازای آوردن هربار به یک لنج که شش ملوان در آن حضور دارد،تعلق می‌گیرد. این در حالی است که این لنج طی یک سفر دریایی یکماهه هزینه‌هایی از قبیل تهیه سوخت گازوئیل،مواد غذایی و... را متحمل می‌شودکه در مجموع چیزی حدود 15تا16 میلیون تومان را برایش رقم می‌زند. اکنون برآورد کنید با کم کردن میزان هزینه‌ها از این 30 تا 40 میلیون تومان سود و اضافه کردن 60 میلیون تومان معافیت گمرکی برای شش ملوان یک لنج آیا این مبلغ به حدود 450 تا500 میلیونی که هزینه گمرک است، می‌رسد؟

وی تصریح می‌کند: با این اوصاف ملوانی که پس از یک ماه دوری از خانواده و تحمل رنج و مشقت سفر دریایی برای کسب روزی از یک سو وقتی می‌بیند کار و تلاشش عملا سودی ندارد و از سوی دیگر یک چیزی هم به گمرک بدهکار می‌شود،با چه امید و انگیزه‌ای باید این فعالیت را از سر گیرد؟

دریانورد با اشاه به این‌که اکنون حدود چهار تا پنج ماهی است که به دریا نرفته‌ایم، یادآور می‌شود: اکنون حدود چهار تا پنج ماهی است که لنج‌ها سفرهایشان را به تعویق انداخته‌اند. چند لنجی هم که ریسک کرده و به دریا رفته‌اند، اجازه تخلیه بار به آنها داده نشده است.

از سوی دیگر، هرچند گمرک بوالخیراستان بوشهر،گمرکی تجاری است و صادرات از آن انجام می‌شود، اما لنج‌داران این بندر نیز همچون لنج‌داران سایر مناطق استان از مصوبه ته لنجی گلایه‌مندند، چراکه به گفته رئیس تعاونی لنج‌داران بوالخیر، حجم صادرات از این بندر جوابگوی همه لنج‌ها نیست.

غلامرضا خلیلی با اشاره به این‌که با ابلاغ مصوبه جدید ته لنجی کار ما تعطیل شده است به جام‌جم می‌گوید: مصوبه جدید ته‌لنجی آن قدر سفت و سخت بسته شده که کار برای ملوانان دشوار شده است و بسیاری از آنها خانه نشین شده‌اند.

اجرای مصوبه جدید را متوقف کنید

در همین حال نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس در تذکری به وزیر صنعت، معدن و تجارت و با اشاره به نامه استاندار بوشهر، خواستار توقف اجرای مصوبه ته لنجی به مدت یک تا دو سال شد تا با برگشت ته لنجی به روال گذشته، زمینه امرار معاش ملوانان و لنج‌داران فراهم شده و مصوبه جدید پس از اصلاح و فراهم شدن زیر ساخت‌هایش به اجرا درآید.

سیدکمال‌الدین شهریاری با اشاره به این‌که با ابلاغ این مصوبه زندگی ومعیشت ملوانان و مرزداران استان بوشهر حدود چهار ماهی است که مورد بی مهری و بی عنایتی قرار گرفته، تصریح می‌کند: ملوانان و لنج‌داران استان بوشهر هیچ راهی جز ارتزاق از مسیر دریا ندارند و این مصوبه به‌هیچ وجه کافی و لازم برای امرار معاش آنان نیست.

وی با بیان این‌که اشکالات کارشناسی زیادی برمصوبه جدید ته لنجی وارد است،می‌افزاید: این مصوبه به دلیل اشکالات زیادی که به لحاظ کارشناسی در آن وجوددارد و همچنین نبود زیرساخت‌های لازم در گمرکات و بنادر تاکنون حتی یک موردهم اجرایی نشده است.

از سوی دیگر سکینه الماسی، نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه در مجلس با اشاره به این‌که نباید ناکامی‌های کلان اقتصادی کشور به گردن مرزنشینانی بیفتد که غیر از ته‌لنجی هیچ فرصت دیگری برای ارتزاق ندارند، یادآور می‌شود: امروز با قوانین سختگیرانه مشکلاتی برای مرزنشینان به‌وجود آمده است به گونه‌ای که مردم دیلم، دیر، عسلویه، کنگان و گناوه به روز سیاه نشسته‌اند، زیرا که مصوبه جدید ته‌لنجی فرصت ارتزاق را از آنان گرفته است.

راضیه بوستانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها