وزیر کشور گفت: چند سال گذشته که بحث زلزله تهران مطرح بود، بیش از 150 الی 160 سوله در نقاط مختلف تهران ساخته شد، همچنین 20 استان به عنوان مسئول شرایط خاص استان تهران تعیین شدند.
کد خبر: ۱۱۰۶۱۶۷

به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی‌فضلی شنبه شب در برنامه نگاه یک اظهار کرد: براساس این طرح مقرر شد اگر اتفاقی در تهران رخ دهد 20 استان باید در شرایط خاص و در 20 نقطه استان تهران امدادرسانی کنند، اکنون هم 15 هزار هکتار زمین در نزدیک مقبره امام راحل در نظر گرفتیم تا برای این 20 استان انبار تهیه کنیم که اگر اتفاقی رخ داد در کوتاه‌ترین زمان بتوانیم بحران پیش آمده را مدیریت کنیم.

رحمانی‌فضلی با بیان این‌که برای زلزله‌های 6 ریشتر در تهران یک برنامه داریم و برای زلزله‌های شش ریشتر به بالا هم برنامه‌ریزی‌های خاصی در نظر گرفتیم، خاطرنشان کرد: امروز در نامه‌ای به وزارت مسکن درخواست کردیم که برای منازل ایران و مساکن حادثه‌دیده شناسنامه ایمنی صادر شود، همچنین اگر برای همه روستاهای ایران سالانه 10 درصد تعداد خانوار چادر و پک‌های امدادی اولیه در نظر بگیریم، 50 درصد روستاها ظرف پنج سال، مجهز به چادر و امکانات خواهند شد.وی با بیان این‌که مدیریت بحران زلزله در شهر تهران بر عهده شهرداری است، اضافه کرد: اگر قدرت زلزله در تهران بیش از شش ریشتر باشد شهرداری تهران، وزارت کشور یا استانداری تهران به تنهایی قادر به مدیریت این بحران نخواهند بود، بلکه تمام کشور باید به مهار این بحران کمک کند.

وزیر کشور یادآور شد: متاسفانه در کشورمان مرکز ملی بحران برای تسلط مستقیم بر همه نقاط آسیب پذیر بحران وجود ندارد، در حالی که در برخی کشورها از قبیل روسیه مرکز مدیریت بحرانی وجود دارد که از طریق سنسورها، دوربین‌ها و همه امکانات هشداردهنده تمامی مراکز حادثه خیز را تحت نظارت قرار می‌دهد.

اطلاع‌رسانی خوب صداوسیما

رحمانی‌فضلی گفت: زلزله یک مقوله و امنیت جامعه هم مقوله دیگری است، با این حال اطلاع‌رسانی صداوسیما بخوبی صورت گرفت، اما زمانی که فضای مجازی وارد صحنه شد هر‌کسی از منزل، تولید خبر کرد در حالی که در شرایط بحرانی باید این‌گونه مسائل از سوی ستاد اطلاع‌رسانی کنترل شود.

رحمانی‌فضلی در پاسخ به این‌که آیا در صورت وقوع زلزله در تهران امکانات ما برای مدیریت این بحران کافی است، اظهار کرد: چند سال گذشته که بحث زلزله تهران مطرح بود، بیش از 150 الی 160 سوله در نقاط مختلف تهران ساخته شد، همچنین 20 استان هم به عنوان مسئول شرایط خاص استان تهران تعیین شدند.

نصب سیستم اعلام صوتی زلزله در تهران

رئیس شورای شهر تهران هم در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا که از شبکه افق پخش شد شرایط تهران در مواجهه با زلزله احتمالی را مورد بررسی قرار داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن هاشمی با بیان این‌که زمین لرزه تهران می‌تواند خسارات زیادی داشته باشد، گفت: در طول سال‌های گذشته در بافت فرسوده سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم که میزان این بافت به 36‌هزار هکتار می‌رسد.

وی با بیان این‌که بیش از پنج میلیون نفر در پایتخت زندگی می‌کنند، اظهار کرد: در تهران علاوه بر بافت فرسوده، بافت ناپایدار هم داریم که ساختمان‌های دولتی، بیمارستان‌ها و مدارس از این دست به شمار می‌روند.

وی افزود: گفته بودم زلزله تهران می‌تواند یک تا دو میلیون مصدوم داشته باشد نه این‌که این تعداد انسان کشته می‌شوند. با زلزله بالای 7 ریشتر در تهران، سیستم آبرسانی شهر آسیب می‌بیند و می‌تواند حالت سیل‌گونه به خود بگیرد.

هاشمی ادامه داد: براساس برنامه پیش‌بینی شده، قرار است سیستم آبرسانی تهران برای زلزله آماده شود. به دنبال نصب سیستم صوتی اعلام زلزله در تهران هستیم که 10 ثانیه قبل از حادثه، مردم را آگاه می‌کند.

وی با بیان این‌که الان در دنیا می‌توانند 10 ثانیه قبل از وقوع زلزله آن را گزارش دهند، اضافه کرد: قرار بود در محلات تهران بوق‌هایی نصب شود که هرگاه گسل‌های زلزله فعال شدند قبل از وقوع زلزله 10 ثانیه جلوتر خبر دهد.

وی تصریح کرد: اگر ما این سیستم را فعال کنیم در آن صورت هنگام وقوع زلزله تعداد کشته‌ها تا یک‌چهارم کاهش می‌یابد.

هاشمی‌رفسنجانی در واکنش به خبری مبنی بر این‌که تا 16 هفته دیگر احتمال وقوع زلزله دیگر در تهران وجود دارد، گفت: زلزله کاملا غیرقابل پیش‌بینی است و ما باید به مردم آرامش دهیم، بنابراین نمی‌توان به مردم گفت که بین دو تا 16 هفته دیگر زلزله می‌آید. وی با تاکید بر این‌که باید برای مقابله با زلزله آمادگی داشته باشیم، افزود: هلال احمر باید برای اسکان یک میلیون نفر آماده باشد و شهرداری هم باید آمادگی لازم به منظور آواربرداری و خاکبرداری ساختمان‌های تخریب‌شده را داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها