معدوم سازی 20 شتر مشکوک به بیماری‌هاری در خاش

‌فرماندار شهرستان خاش گفت: برای مقابله و پیشگیری از بیماری‌هاری کار پایش و کنترل این بیماری در منطقه پشتکوه بخش مرکزی خاش به خوبی انجام شده است‌.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۹۰

‌به گزارش ایسنا- ‌محمداکبر چاکرزهی در نشست بررسی آخرین وضعیت مقابله با بیماری‌هاری با اشاره به اینکه افزون بر 20 نفر شتر مشکوک به بیماری‌هاری در منطقه گزو معدوم و در شرایط بهداشتی دفن شده‌اند و اقدامات پیشگیری و کنترلی همچنان با حساسیت بالایی در حال انجام است، بیان کرد: برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای سبب ایجاد نگرانی در مردم شد اما همه دستگاه‌ها و ارگان‌ها و مردم منطقه با جدیت و تمام توان و آمادگی توانستند اوضاع را در کنترل خود در آورند و اقدامات شایسته‌ای برای مقابله با شرایط بحران صورت گرفت‌.

چاکرزهی افزود: با قرنطینه شترها و انجام کار تفکیک و جداسازی شترهای سالم و ناسالم و ارائه خدمات برای نابودی لاشه حیوانات مورد گزش واقع شده و نیز واکسیناسیون سگ‌های خانگی و برخی از مردم منطقه و نابود کردن وحوش آلوده و انجام کارهای کارشناسی شده و حضور مستمر مدیران و کارشناسان توانستیم با شرایط بحرانی مقابله کنیم.

فرماندار خاش ادامه داد: کار معدوم سازی شغال‌ها و حتی سگ‌های خانگی بعد از واکسیناسیون با هدف پیشگیری از وقوع بیماری نیز در حال انجام است‌.

چاکرزهی تصریح کرد: حساسیت‌های زیادی در جامعه خاش و استان مبنی بر پرهیز از مصرف گوشت شتر ایجاد شده و ما به مردم این حق را می‌دهیم که نگران سلامت خود و خانواده‌شان باشند ولی این تضمین و اطمینان را به مردم می‌دهیم که در منطقه توانسته‌ایم اوضاع را کنترل کینم و اقدامات پیشگیری و کنترل و پایش در منطقه به درستی انجام شده است.وی تاکید کرد: حضور مستمر بخشدار، مدیران و کارشناسان ادارات و نهادها و شوراها و دهیاران و مردم و حساسیت‌های مردمی و رسانه‌ای توانست نگرانی‌ها را از منطقه برطرف کند اما انتظار داریم گزارش اقدامات به نماینده مردم در مجلس و خود مردم ارائه ‌شود.

بخشدار مرکزی خاش هم گفت: با تلاش‌های صورت گرفته برای مقابله با بیماری‌هاری اقدامات ارزشمندی انجام و نگرانی‌ها بر طرف شده است‌.

مجتبی شجاعی افزود: پایش و کنترل خوبی انجام شده و خداوند را شاکریم از وقوع بحرانی بزرگ پیشگیری شد.

امان الله طوقی مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: کار توزیع سبوس و آبرسانی به منطقه با هدف خدمت رسانی به روستاییان و عشایر در منطقه گزو برای نجات دام‌های آنها در دستور کار است و به مردم این اطمینان را می‌‌دهیم از نظر تامین گوشت سالم دام و از جمله گوشت شتر مشکلی وجود ندارد‌.

امان الله رخشانی رئیس دامپزشکی خاش نیز با تاکید بر اینکه آموزش‌های لازم برای مقابله و پیشگیری از بیماری‌هاری و نیز واکسیناسیون ارائه می‌شود، بیان کرد: واکسن در شرایط خاصی تزریق می‌شود و هیچ گونه کمبودی در این موضوع وجود ندارد .

وی افزود: حدود 36 نفر شتر مورد حمله و گزش حیوان آلوده قرار گرفته‌اند که اقدامات خوبی با همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها توانستیم با شرایط بحرانی مقابله کنیم .

منصور خاشی رئیس مرکز بهداشت و الله بخش کرد کارشناس مقابله با بیماری‌های مرکز بهداشت خاش هم گزارشهایی از اقدامات کنترلی برای ریشه کنی بیماری‌هاری در این شهرستان ارائه دادند و تاکید کردند با ارائه آمارها و گزارش‌های شفاف می‌توانیم جامعه را از شرایط اضطرار دور کنیم‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها