تنوع شرایط اقلیمی و همچنین نیروهای تحصیل کرده در رشته‌های مختلف کشاورزی زمینه را برای اشتغال در استان ایلام با استفاده از توسعه بخش کشاورزی فراهم کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۵۹۸۶

به گزارش مهر،ظرفیت‌های بالقوه ای در استان ایلام برای کشاورزی وجود دارد، تنوع شرایط اقلیمی در استان و همچنین نیروهای کارآمد و تحصیل کرده در رشته‌های مختلف کشاورزی زمینه را فراهم کرده تا استان ایلام در زمینه کشاورزی و باغداری نیز بدرخشد.

اگر به تاریخ پرفراز و نشیب استان ایلام نگاه کنیم می‌بینیم که در محوطه‌های باستانی همچون علی کش دهلران که در ردیف اولین مناطق به حساب می‌آید بشر اولیه کشاورزی را در آن نقطه شروع کرده است.

در دشت‌ها و تپه‌ها و مناطق مختلف کشاورزی ادامه یافته است و انسان‌ها توانستند از این طریق امرار معاش کنند، تنوع آب و هوایی منطقه ایلام و تفاوت اقلیمی و ارتفاع دشت‌های حاصلخیز و نیز وجود کوهستان مرتفع و رویشگاه‌هایی چون کبیر کوه و مانشت به پرورش گونه‌های مختلف گیاهان باغی در استان کمک شایانی می‌کند.

خالی شدن روستاهای استان ایلام

رضا محمد یاری یکی از شهروندان ایلامی گفت: متاسفانه در زمینه کشاورزی و دامداری استان ایلام از وضعیت مناسبی برخوردار نیست در صورتی که با آب و هوای مناسب در قسمت قشلاق ایلام برای بخش دامداری و کشاورزی پیشرفت استان حتما میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: رونق کشاورزی و دامداری می‌تواند باعث اشتغال جوانان و کاهش درصد بیکاری در استان شود اما متاسفانه چنین چیزی در استان نیست به دلیل این که مسئولان با بهانه‌هایی از جمله کمبود اعتبارات از کشاورزان و دامداران حمایت نمی‌کنند که این مساله خود باعث شده روستاهای استان روز به روز خالی از جمعیت شود.

وی بیان داشت: در استان ایلام با وجود شرایط خوبی که در زمینه کشاورزی وجودر دارد، متاسفانه از آن نتوانستیم بهره کافی را ببریم، کشاورزان نیز در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی‌هایی که رخ داده متاسفانه حمایت نشدند.

محمد یاری اضافه کرد: روستاهای ما نباید خالی از سکنه شود و جوانان ما به ناچار به سمت شغل‌های کاذب سوق داده شوند.

وی گفت: اگر دولت از کشاورزان حمایت کند توسعه کشاورزی را در استان ایلام شاهد خواهیم بود و با خالی شدن روستاها از سکنه مواجه نخواهیم شد همچنین بیکاری جوانان خصوصا تحصیل کرده‌ها در زمینه رشته‌های مختلف کشاورزی کمتر می‌شود.

شرایط و ویژگی‌های استان ایلام برای توسعه کشاورزی

همایون مظاهری معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام با توجه به آب و هوای خاصی که دارد شرایط ویژه ای برای توسعه کشاورزی در استان فراهم شده است.

وی ادامه داد: با توجه به این که استان از مساحت زیادی برخوردار نیست ولی ازچند شرایط آب و هوایی متفاوت در استان برخوردار هستیم. مناطق گرمسیری را داریم که بیشتر مناطق جنوبی خود استان شامل شهرستان‌های مهران، دهلران هستند.

مظاهری ادامه داد: مناطق نیمه گرمسیری که حائل بین مناطق گرمسیر و مناطق معتدل هستند شامل بخش صالح آباد، دره شهر، آبدانان، هلیلان و سیروان را شامل می‌شود.

وی گفت: قسمت معتدل استان نیز شامل استان‌های شمالی مثل خود ایلام، چرداول و ایوان هستند که این تنوع آب و هوایی در استان باعث شده زمینه را برای توسعه انواع محصولات زراعی، باغی، دامی، و نیز شیلات رابرای استان فراهم کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: بدون شک با ظرفیت‌هایی که در بخش کشاورزی و نیروی انسانی ماهر در استان وجود دارد با سرمایه گذاری مناسب می‌توان به بالندگی در این بخش رسید.

استفاده از ظرفیت‌های کشاورزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

وی تصریح کرد: کشاورزی علاوه بر این که نیاز استان را تامین می‌کند، می‌تواند زمینه ساز صادرات بسیاری از محصولات به استان‌های همجوار و یا حتی کشور همسایه عراق باشد.

مظاهری تصریح کرد: در این چند سال اخیر که با برنامه اقتصاد مقاومتی با فرمایش مقام معظم رهبری امر فرمودند که در استان‌ها اجرا شود، سازمان جهاد کشاورزی نیز در راستای سیاست‌های وزارتخانه برنامه اقتصاد مقاومتی استان را تدوین کرد.

توسعه کشت گلخانه ای در استان ایلام

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: خشکسالی‌های اخیر باعث شد که ما بیشتر به سمت توسعه واحدهای گلخانه ای حرکت کنیم چرا که توسعه واحدهای گلخانه ای باعث می‌شود هم میزان مصرف آب را کاهش داد و هم این که عملکرد افزایش پیدا کند.

مظاهری ادامه داد: با توجه به این که یک هکتار گلخانه معادل 10 هکتار فضای باز می‌تواند عملکرد داشته باشد، ما در این راستا با توجه به مشکلاتی که سال‌های گذشته در بحث گلخانه وجود داشت، هم اکنون به دنبال سرمایه گذار مناسب هستیم؛ کسانی که بتوانند فناوری نو در این راستا وارد استان کنند.

وی افزود: خوشبختانه در منطقه هلیلان و بدره دو مجتمع در دست پیگیری داریم که امیدواریم این امر باعث شود فناوری نو وارد استان شود و به تبع آن بتواند رونقی به سایر قسمت‌ها برسد.

توسعه شیلات با استفاده از سدهای استان

مظاهری اضافه کرد: در بخش شیلات هم اکنون دو سد مهم سیمره و دویرج در استان به بهره برداری رسیده اند، در این راستا بحث مطالعات نیز در سد سیمره به نتیجه رسیده و هم اکنون با بحث پرورش ماهی در قفس که یکی از طرح‌های مهم و مورد تایید وزارت بوده در حال انجام است.

وی افزود: درامسال پیش بینی می‌کنیم که حدود 21 واحد پرورش ماهی در قفس در پشت این سدها را داشته باشیم که حداقل دو هزار تن به ظرفیت تولید ماهی استان اضافه شود.

مظاهری با اشاره به برنامه‌های جامع دولت در خصوص توجه به مناطق روستایی، گفت: خوشبختانه دولت یک طرح بسیار جامعی را در خصوص توجه به مناطق روستایی استان تهیه کرده که منتظر ابلاغ این برنامه‌ها در این راستا هستیم.

وی گفت: اولویت ما طرح‌های مناطق روستایی است، تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار متقاضیان طرح‌هایی که در زمینه کشاورزی که توجیه اقتصادی را داشته باشد قرار می‌دهیم که بتوان اشتغال را در روستاها ایجاد کرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان ایلام بیان داشت: برنامه جامعی در این راستا تدارک دیده شده که از طریق وزارت کار و امور اجتماعی منتظر ابلاغ این برنامه‌ها هستیم، اگر اشتغال پایدار در روستاها ایجاد شود قطعا مهاجرت به شهر نسبت معکوس پیدا می‌کند .

توسعه کشت باغ‌ها در استان ایلام

مظاهری اضافه کرد: حدود 20 سایت باعبانی در استان مطالعه شده که عملیات اجرایی بیش از 14 مورد آنها در دست اقدام است، تعدادی از این طرح‌ها بین 10 تا 80 درصد نیز پیشرفت فیزیکی دارند.

وی گفت: در سنوات گذشته این طرح‌ها چون اعتبار ملی نداشتند، خوشبختانه امسال با تلاش‌های استاندار و نیز سازمان برنامه و بودجه اعتبار بسیار خوبی برای طرح‌های استانی در نظر گرفته شده است.

رونق کشت کلزا در استان ایلام

حشمت زرین جوب مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز اظهار داشت: سطح زیر کشت اراضی محصول کلزا در استان ایلام طی امسال 7 هزار هکتار است که عمده کشت این اراضی در شهرستان‌های جنوبی استان از جمله شهرستان مهران و دهلران است.

وی ادامه داد: کشت کلزا در شهرستان دهلران به میزان چهار هزار و 733 هکتار و نیز در شهرستان مهران دو هزار هکتار است، بقیه در بقیه شهرستان‌های استان است.

زرین جوب اضافه کرد: کشت این محصول به صورت آبی است، در این راستا 52 تن بذر اصلاح شده در اختیار کشاورزان قرار گرفته و همچنین کود و سموم شیمیایی موقع تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

زرین جوب با اشاره به تنوع کشت کلزای در امسال گفت: امسال با تدابیر اندیشیده شده کشت این محصول از وضعیت بسیار خوبی برخوردار هستند در این راستا پیش بینی می‌کنیم که حداقل 12 هزار تن تولید محصول کلزا در پی داشته باشیم که نسبت که سال گذشته 100 درصد افزایش محصول کلزا داریم.

وی گفت: قیمت خرید تضمینی این محصول امسال سه هزار تومان است، کلزای استان ایلام از نظر کیفیت یکی از بهترین کلزای کشور است در سال گذشته بیش از 40 درصد روغن قابل استحصال از کشت محصول کلزا به دست آمده است.

هم اکنون 85 هزار نفر از جمعیت شاغل استان 600 هزار نفری ایلام بهره بردار زیربخش‌های کشاورزی هستند، در استان ایلام محصولات راهبردی چون گندم، ذرت، و کلزا کشت و برداشت می‌شود.

افزون بر این سالانه 175 هزار تن انواع صیفی و سبزیجات و 11 هزار و 602 تن محصولات باغتی در استان ایلام تولید و برداشت می‌شود.

می طلبد مسئولان بیشتر برای اشتغال در استان ایلام از توسعه و ظرفیت‌های کشاورزی استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها