روز گذشته برخی از مرغداران ورشکسته مقابل وزارت جهاد کشاورزی تجمع کردند. چند روز قبل نیز اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی مرغداران گوشتی ایران نیز طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور از افزایش قیمت نهاده‌های تولید خود گلایه کرده بودند.
کد خبر: ۱۱۰۴۶۴۴

در این نامه آمده طی دو ماه اخیر قیمت نهاده‌ها همانند کنجاله سویا و ذرت به طور متوسط 300 تومان افزایش یافته است. با توجه به مصرف روزانه 15 هزار تن از این مواد ضروری برای مرغداران گوشتی، روزانه چهار میلیارد و 500 میلیون تومان به هزینه‌های تولید اضافه شده است.

اینگونه نوسان‌ها در میان تولیدکنندگان مرغ گوشتی به امری کاملا عادی تبدیل و باعث شده روز به روز تعداد این تولید کنندگان آب رفته و قیمت‌ها هم در بازار رو به افزایش باشد.

کارشناسان و فعالان صنفی معتقدند بی‌توجهی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به تأمین نیازهای تولیدی و همچنین تعیین قیمت دستوری در این زمینه مهم‌ترین عواملی هستند که در کنار وجود انحصاری آشکار در بخش نهاده‌های دامی ضرر و زیان گسترده‌ای را به تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

حسن رکنی، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به افزایش بی‌رویه قیمت نهاده‌های اصلی دام و طیور گفت: قیمت غیرمنطقی نهاده‌های دامی بخصوص در بخش خوراک قابل چشم‌پوشی نیست و دستگاه‌های مربوط برای شفاف‌سازی لازم است ورود کنند.

رکنی افزود: دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت غیرمنطقی نهاده‌های دامی به واردکنندگان خوراک دام، ارز با نرخ بانک مرکزی ارائه می‌کند، درحالی که این افراد خوراک دام را که با دلارهای ارزان قیمت وارد کرده‌اند در بازار با قیمتی بسیار بالاتر می‌فروشند و اکنون باعث بروز چالش در زمینه تولید شده‌اند.

ارز مبادله‌ای ملاک قیمتی نیست

مجید موافق قدیری، دبیر انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درباره قیمت خوراک به جام‌جم گفت: بارها اعلام شده است که ارز مبادله‌ای در اختیار واردکنندگان قرار دارد و باید خوراک دام را با قیمت ارزان به بازار عرضه کنند، اما آیا تاکنون کسی از این افراد پرسیده که ارائه ارز مبادله‌ای می‌تواند تعیین کننده قیمت باشد یا این‌که عوامل دیگری هم در تعیین قیمت دخیل هستند؟

وی به جام‌جم گفت: موضوع کندی روند بررسی و ارائه مجوزهای ترخیص به کالا در گمرکات باعث شده هزینه‌های قابل توجهی ‌بابت انبارداری به واردکنندگان تحمیل شود.

دولت از این چرخه باطل خارج شود

علی صابری، کارشناس درباره مشکلات فعلی تولیدکنندگان به جام‌جم گفت: به‌طور کلی نزدیک به 65درصد از هزینه‌های تولید گوشت مرغ مربوط به خوراک است، بنابراین هرگونه تغییر قیمتی در این ماده می‌تواند در قیمت تمام‌شده تاثیر داشته باشد.

صابری تاکید کرد: سیاست‌های متناقض دولت در این زمینه باعث بروز چالش در صنعت شده است، به این صورت که قیمت گوشت مرغ به صورت دستوری از سوی دولت تعیین می‌شود، اما قیمت نهاده‌ها هیچ نظارتی نداشته و همواره در نوسان است تا جایی که بعضا باعث از بین رفتن تولید بوده است.

این کارشناس تولید معتقد است بهترین راهکار این است که دولت به‌طور کلی از این چرخه باطل خارج شود و اجازه دهد بازار خود را تنظیم و متعادل کند چون بخش خصوصی می‌تواند مدیریت کار را بخوبی انجام دهد و مشکل زمانی ایجاد می‌شود که دولت یا نهادهای زیرمجموعه‌ دولتی یکباره وارد میدان می‌شوند و معادلات را برهم می‌زنند.

این کارشناس تصریح کرد: امروز شرکت پشتیبانی حجم قابل توجهی از منابع دولتی را دریافت می‌کند اما وقتی در زمان مناسب به بازار وارد نمی‌شود صرفا منابع دولتی را از بین برده است چون از دولت برای خرید محصولات مورد نظر پول دریافت کرده ولی نتوانسته در زمینه تعادل بازار آنها را در بازار عرضه کند پس بازنده‌های اصلی مردم و دولت هستند.

تولیدکنندگان نمی‌توانند هزینه‌ها را مدیریت کنند

محمدعلی کمالی سروستانی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران تخم‌گذار درباره افزایش قیمت نهاده‌های تولید به جام‌جم گفت: در بخش تولید مرغ گوشتی نزدیک به 24هزار واحد تولیدی درحال فعالیت هستند.

کمالی سروستانی افزود: طی هشت ماه گذشته معضل قیمت جوجه یکروزه برای تولیدکنندگان مشکلات فراوانی ایجاد کرده بود و پس از این‌که بالاخره در این زمینه کمی مشکلات برطرف شد، یکباره از 40 روز گذشته معضل نهاده‌های خوراک دام مطرح شد به همین دلیل تولیدکنندگان تقریبا از یک سال گذشته تاکنون هیچ امکانی برای برنامه‌ریزی در زمینه آینده‌حرفه‌ای خود نداشتند و اکنون هم برای روشن شدن وضعیت کارشان از مسئولان کمک می‌خواهند.

این مقام صنفی تاکید کرد: درحالی که همواره نهاده‌های خوراک دام با استفاده از ارز مبادله‌ای یا یارانه‌ای وارد شده و در بازارهای بین‌المللی هم قیمت نهاده‌ها افزایش چشمگیری نداشته است اما در بازار ایران این نهاده‌ها روند افزایش قیمت قابل توجهی مثلا تا کیلویی 300 تومان داشته که زیان گسترده‌ای را به تولیدکنندگان تحمیل کرده است آن هم درست زمانی که قیمت مرغ زنده بنابه دلایلی سیر نزولی به
خود گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها