بعد از خرید تابلوی داوینچی و کشتی تفریحی به ارزش میلیون‌ها دلار

ولیعهد فسادستیز، مالک کاخ لویی چهاردهم پاریس شد!

محمد بن سلمان ولیعهد جوان و افراطی عربستان سعودی هنوز بر تخت پادشاهی ننشسته کشورش را در گرداب توفان‌ها انداخته است. تقریبا روزی نیست که رسانه‌های جهان خبری یا گزارشی درباره تصمیم‌های او یا افشای سیاست‌هایش منتشر نکنند. او که تاکنون کشورش را درگیر دو بحران بزرگ و لاینحل یعنی جنگ با مردم مظلوم یمن و جنگ دیپلماتیک بی‌حاصل با قطر کرده است، در داخل کشور نیز با بازداشت گسترده شاهزادگان به بهانه مبارزه با فساد تنش‌آفرین شد. حال اما خبر می‌رسد که این شاهزاده فسادستیز خود از دارایی بی‌حد و حصری برخوردار بوده و با سوء استفاده از موقعیت پدرش مجلل‌ترین کاخ‌ها را تصاحب کرده است.
کد خبر: ۱۱۰۳۷۸۶

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اسناد مالکیت محمد بن سلمان بر گران‌ترین قصر مدرن فرانسه، یک قایق تفریحی مجلل و گران‌ترین تابلوی لئوناردو داوینچی را منتشر کرد و نوشت: «این اسناد به چهره بظاهر اصلاحگر این شاهزاده، ضربه می‌زند.»

شاهزاده کاخ‌ها

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارش خود به بررسی دارایی‌ها و مخارج هنگفت شاهزاده‌های سعودی بویژه شاهزاده خبرساز این روزهای این کشور یعنی «محمد بن سلمان» پرداخت. موضوع اصلی این گزارش، قصر مجللی بود که بن سلمان در سال 2015 در پاریس خرید و بتازگی، هویت این شاهزاده سعودی به عنوان خریدار گمنام آن قصر لو رفته است.

در ابتدای این گزارش آمده است: «دو سال پیش که قصر (تازه‌ساز) لویی چهاردهم به فروش رفت، مجله «فورچونز» آن را «گران‌ترین خانه دنیا» لقب داد و نویسنده مجله مد و زیبایی «تاون اند کانتری» که از دیدن مشخصات این قصر از خود بیخود شده بود، مقاله‌ای در وصف فواره‌های طلایی، مجسمه‌های مرمرین و پارک دالان 57هکتاری آن نوشت؛ اما در میان همه این گزارش‌ها و مقالات توصیفی، جای یک چیز خالی بود: نام خریدار این ملک 300 میلیون دلاری.» اکنون اما مشخص شده است که این معامله به وارث تاج و تخت عربستان یعنی «محمد بن سلمان» ارتباط پیدا می‌کند. خرید این خانه، یکی از معاملات سنگین سال 2015 این شاهزاده عرب بود؛ وی 500 میلیون دلار برای خرید یک قایق تفریحی و 450 میلیون دلار برای خرید یکی از نقاشی‌های «لئوناردو داوینچی» نیز هزینه کرده است. خانواده سلطنتی سعودی که منشأ درآمدش هنوز هم نامشخص است، با پایین آمدن قیمت نفت سعی کرد کسری بودجه روبه فزونی خود را با نظم و انضباط مالی جبران کند.

اما درست در سال گذشته میلادی که دولت برای جبران کسری بودجه خود، اجرای پروژه‌هایی به ارزش 250 میلیارد دلار را متوقف کرد، پادشاه کشور یعنی ملک سلمان در حال ساخت قصری جدید در مراکش بود و ولیعهدش هم سراغ خرید یک قایق تفریحی مجهز به دو استخر و یک بالگرد رفته بود.

چندی بعد هم تابلوی «سالوادور ماندی» داوینچی که از نمادهای مسیحیت است با قیمت 450 میلیون دلار به یک خریدار ناشناس فروخته شد. این بیشترین قیمتی بود که تاکنون در جهان در یک حراجی برای خرید یک اثر هنری پرداخت شده بود. محمد البته تنها شاهزاده دخیل در این خریدهای بزرگ نیست. یکی دیگر از فرزندان ملک سلمان یعنی شاهزاده «ترکی بن سلمان» نیز در میان حامیان مالی شرکت خدمات مالی «آیل آو من» است که سال 2014 یکی از پنت‌هاوس‌های متعلق به خود در وست‌مینیستر لندن را به قیمت 33میلیون دلار فروخت. برادر دیگر محمد یعنی شاهزاده سلطان بن سلمان هم اخیرا یک هواپیمای بوئینگ لوکس را که حداقل صد میلیون دلار قیمت دارد، خرید.

مبارزه با فساد

این خبرها و گزارش‌ها درحالی منتشر می‌شود که ولیعهد سعودی به عنوان رئیس کمیته مبارزه با فساد یک ماه پیش دستور داد صدها نفر از شاهزادگان و بازرگانان سعودی بازداشت شوند. این موج بازداشت‌ها همچنان ادامه دارد.

جمال خاشقجی یکی از نویسندگان ناراضی سعودی تعداد افراد بازداشت شده را بین 25 تا 300 نفر اعلام کرد و گفت دست‌کم 20 نفرشان را شاهزادگان سعودی تشکیل می‌دهند. خاشقجی در توییتر خود نوشت، این افراد در چارچوب کمپین ضدفساد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بازداشت شده‌اند. وی درادامه پرسید: پس بقیه شاهزادگانی که در فساد غوطه‌ور هستند، کجایند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها