در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد

اخذ عوارض خروج مربوط به شرایط جنگی است نه وضعیت فعلی

دیپلمات دیپلماسی شهری و مدیرعامل مرکز بین المللی خواهر شهرهای جمهوری اسلامی ایران ضمن انتقاد از افزایش عوارض خروج مسافر از کشور، این بخش از لایحه پیشنهادی دولت به مجلس را به ضرر رونق اقتصادی دانست و آن را عاملی برای تشدید رکود بازار و بیکاری در حوزه توریسم و مشاغل مرتبط با آن بشمار آورد.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۰۹
اخذ عوارض خروج مربوط به شرایط جنگی است نه وضعیت فعلی

علیرضا رجایی در گفت و گو با جام جم آنلاین در واکنش به افزایش عوارض خروج مسافر از کشور گفت: قانون دریافت عوارض خروج از کشور در سال ۱۳۶۴ در مجلس و شورای نگهبان ایران تصویب و پس از آن دولت مکلف شد از هر مسافری که با گذرنامه ایرانی سفر می‌کند، عوارض اخذ کند.

وی افزود: قانون مزبور کودکان زیر هفت سال و شاغلان برخی مشاغل یا موارد خاص را مستثنی می‌کرد و برای زائران هم پنجاه درصد تخفیف قائل شده بود. در آن زمان عوارض خروج برای بار اول در هر سال 5000 هزار تومان و برای بار دوم به بعد 10000 هزار تومان بود.این عوارض "برای توسعه گردشگری" به خزانه دولت می‌رود و هیئت وزیران هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم مبلغ جدید را تعیین می‌کند.

رجایی در پاسخ به این سوال که آیا نحوی دریافت عوارض خروج از کشور با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انطباق دارد گفت: شورای نگهبان در آن زمان در تأیید این قانون طی ارسال نامه ای به مجلس نوشت: "حق مسافرت و آزادی سفر از اعمال عادی و حقوق مسلم فردی و اجتماعی هر شخص است که طبق اصل ۲۰ قانون اساسی همگان از آن برخوردارند. سلب این حق در شرایط عادی با موازین شرعی و قانون اساسی مغایرت دارد، ولی نظر به وضع فوق‌العاده فعلی و جنگ تحمیلی با اکثریت آرا تأیید شد."

وی در همین خصوص تصریح کرد: از آنجایی که در شرایط کنونی وضعیت فوق‌العاده و جنگی دیگر وجود ندارد، اما دریافت عوارض خروج از کشور توسط دولت هنوز به قوت خود باقی است و به ۲۲۰ هزار‌ تومان افزایش یافته است. مضاف براینکه در سفر دوم رقم آن به 50 درصد و از سفر سوم به بعد 100 درصد افزایش می‌یابد.

دیپلمات دیپلماسی شهری کشورمان در خصوص اینکه نحوه دریافت عوارض خروج در سایر کشورها به چه ترتیب است، ابراز داشت: بجز ایران در بعضی کشورهای دیگر هم عوارض پرواز وجود دارد که در قیمت بلیت هواپیما گنجانده می‌شود. اما کشورهایی که علاوه بر عوارض پرواز از شهروندان خود عوارض خروج هم می‌گیرند تعدادشان انگشت شمار است.

وی با انتقاد از کلیت دریافت عوارض از مسافران عازم به خارج از کشور افزود: همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از توریست های ورودی خود کسب درآمد می کنند ولی متاسفانه ما از مسافرین خروجی خودمان این کار را انجام می دهیم و این امر قشرها و طیف های مختلفی از جامعه همچون خانواده های دانشجویان ، بیماران و علاقمندان به صنعت واقعی توریسم و... را تحت تاثیر فشار قرار خواهد داد.

رجایی افزایش 145 هزار تومانی عوارض سفر خارجی را مغایر با وعده های دولت به مردم دانست و خاطر نشان کرد: نسبت اعداد و ارقام در این مقوله غیر منطقی است. این درحالیست دولت در سال های نه چندان دور وعده یارانه سفر به شهروندان خود را داده بود که در لابلای سایر وعده ها به محاق رفت اما سایر کشورهای جهان سالیان مدیدی است که به آن عمل می شود.

مدیرعامل مرکز بین المللی خواهر شهرهای ایران پیرامون تبعات طرح افزایش عوارض سفر خارجی در لایحه بودجه 97 گفت: آنچه مسلم است تحقق این امر خسارات فراوانی را در کوتاه مدت به چرخه و موازنه توریسم و شرکت های فعال دارای پروانه کار وارد خواهد کرد و فعالان اقتصادی این حوزه را با رکود مواجه می کند.

وی در این باره اضافه کرد: این افزایش قیمت بیکاری در کشور را تشدید خواهد کرد ضمن آنکه موازنه سهم مبادلات جهانی کشور را در روند نزولی قرار خواهد داد پر واضح است که توجیه افزایش سفرهای داخلی نیز با توجه به نبود زیر ساختها قابل دفاع نیست. لذا بنظر می رسد دولت برای احصا این بخش از لایحه پیشنهادی خود، افزایش منطقی و میدانی این رقم را در دستور کار خود قرار دهد.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها