صحنه‌ای از بسکتبال ایران در آغاز دهه 30 شمسی. دوره‌ای که ایران از بازی‌های 1951 دهلی نو با مدال برنز رقابت‌های بسکتبال بازگشته بود، دوره‌ای بود که بسکتبال نه مربی داشت و نه آموزشی. وقتی نای اسمیت بسکتبال را ابداع کرد، خصلت معلمی او در معرفی و شناساندن این ورزش تاثیر گذاشت، به طوری که بازی او در سال‌های اولیه، خودش شیوه بازی را آموزش می‌داد. به ‌عقیده او بازیکنان که در پی کسب پیروزی‌ بودند، خودشان یکدیگر را آموزش می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۱۷۴۹

بسکتبال با چند حرکت موزون در زمین‌های روباز، کار و آرمان جوانان آن روزگاران بود و تکامل آن همگام با رشد و گسترش این ورزش در جهان صورت گرفت. جوانان ایرانی در زمین‌های وسیع روباز با چراغ‌های آویز قدیمی و جمعیتی که گرداگرد آنها جمع می‌شدند، خیلی زود با این ورزش گروهی مانوس شدند. بر خلاف خیلی از نقاط دنیا که در دهه‌های آغاز پیدایش بسکتبال این بازی به چیزی کاملا متفاوت با بازی اصلی تبدیل شده بود، مانند بسکتبال ناواجوها .

وقتی بسکتبال در 1930 به سرخ‌پوستان ناواجو در نیومکزیکو رسید، یک نوع متمایز از آن را بازی می‌کردند. با آن که ناواجوها این بازی را از سفیدپوستان محلی یاد گرفته بودند، اما مقابل آمریکایی‌های سفیدپوست که در همان ناحیه قرار داشتند، می‌ایستادند. آنها بدون در نظر گرفتن موقعیت و پتانسیل بازی تمایل داشتند توپ را به خویشاوندان نزدیک خود پاس بدهند. موضوعی برخلاف روح همکاری و بازی دسته‌جمعی که نای اسمیت آن را بر مبنای یک مجموعه اصول راهنما و کاملا دموکراتیک‌ طراحی کرده بود.

با گذشت دهه‌های متمادی و سیر تکامل این ورزش با پشت پا زدن به روش ناواجوها، بسکتبال امروز ایران به انتخابات دموکراتیک که ماهیت اصلی این ورزش را تشکیل می‌دهد، نزدیک می‌شود. در این مقطع حساس تا انتخابات فدراسیون، یک نوع متمایز از بسکتبال را بازی نکنیم. انتخاباتی که باید در آن نگاه فردی و خویشاوندگرایی ناواجویی را به مشارکت اجتماعی با کمک همه نیروها و ظرفیت‌های بسکتبال تبدیل کرد، خواست همگان است. انتخاباتی که در مسیر خود تغییراتی اساسی در فضای بسکتبال کشور را به همراه داشته باشد. فراموش نکنیم اساس این انتخابات به امید ایجاد گشایشی در بسکتبال ایران مورد استقبال همه اهالی این ورزش قرار گرفته است، بنابراین با استناد به تاریخ روشن بسکتبال طی 80 سال عمر این ورزش در ایران برای آینده بسکتبال تصمیمات درستی بگیریم.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها