یادداشت

بی‌آبرویی بیشتر در انتظار حاکمان سعودی

یکی از موضوعات مشترکی که میان سعودی‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها وجود دارد، اصرار سعودی درباره مقابله با ایران است. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین اقدامات ایران در سیاست خارجی خود مقابله با صهیونیست‌ها و جلوگیری از طرحی است که آمریکا و اسرائیل برای گسترش سرزمینی این رژیم دارند.
کد خبر: ۱۱۰۱۴۲۵

به نظر می‌رسد با همکاری و هماهنگی میان آمریکایی‌ها و سعودی‌ها، ریاض خواستار مقابله با نفوذ منطقه‌ای ایران بشود که یکی از ابعاد آن اقدامات ایران در زمینه مهار کردن صهیونیست‌ها در منطقه است. بنابراین دور از ذهن نیست که سعودی‌ها با آمریکایی‌ها در هر آنچه که موجب قدرت گرفتن رژیم صهیونیستی بشود، هماهنگ شوند. به نظر می‌رسد که بعد از شکست توطئه‌ای که با مشارکت آمریکا و رژیم اشغالگر قدس و سعودی‌ها برای به هم ریختن منطقه و کاهش قدرت کشورهای حامی مقاومت در طول شش سال گذشته انجام شده و نقشه‌های طراحی شده از سوی آنها به نتیجه نرسید، آمریکایی‌ها انتظار دارند که سعودی‌ها آنها را در دادن یک امتیاز مهم به صهیونیست‌ها کمک کنند.

نقش سعودی‌ها در این باره می‌تواند این باشد که با بهره‌گیری از ابزارهای سیاسی و مالی خود، فضای کشورهای عربی را چه در سطح رهبران و چه در سطح مردمی و افکار عمومی کنترل کنند. اقدام ترامپ مبنی بر عملی کردن شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی می‌تواند فضای کشورهای عربی و اسلامی را علیه رژیم اشغالگر قدس کاملا تحریک کند و موجبات قدرت‌گرفتن محور مقاومت در منطقه شود. همچنین می‌توان پیش‌بینی کرد که اقدام اخیر ترامپ موجبات تغییر رویکرد جناح‌های عربی سازشکار با رژیم صهیونیستی به سوی جبهه مقاومت را در پی داشته باشد. در شرایط فعلی این مساله باعث سرخوردگی کشورهای عربی و گروه‌های فلسطینی‌ای شد که تصور می‌کردند از طریق مذاکرات سازش با رژیم صهیونیستی می‌توانند به امتیازی برسند. این سرخوردگی باعث حرکت آنها به سمت اتخاذ استراتژی مقاومت خواهد شد. گرچه ترامپ با به تعویق انداختن این انتقال به مدت شش ماه سعی دارد فضا را برای صهیونیست‌ها آرام نگه دارد و در این باره نقش سعودی‌ها، سوءاستفاده از این دوگانگی برای کنترل اعتراضات کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود اما آنچه که مهم است ما در آینده نزدیک شاهد بی‌آبرویی بیشتر سعودی‌ها در ارتباط‌گیری با رژیم اشغالگر قدس و فاش شدن ارتباط نهانی آنها خواهیم بود.

مجتبی امانی

تحلیلگر مسائل منطقه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها