وزارت کشور یمن در باره تلاش‎ها و اقدامات تحریک ‎آمیز برای ایجاد آشوب و نا امنی در صنعا هشدار داده است.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۱۰
توطئه های جدید علیه یمن

نا امنی در صنعا

به گزارش جام جم آنلاین، وزارت کشور یمن از همه یمنی ‎ها خواست که به اقدامات تحریک آمیز رسانه‎ های دشمن از جمله رسانه های سعودی توجه نکنند و با دولت نجات ملی برای حفاظت از امنیت همکاری کنند.

وزارت کشور یمن همچنین شایعه تسلط نیروهای علی عبدالله صالح بر نهادهای دولتی و سیاسی در صنعا را تکذیب کرد.

رهبر‌ انصارالله یمن هم با هشدار درباره تنش ایجاد شده در صنعا گفت: امروز متجاوزان سعودی در صدد ایجاد فتنه ای جدید در پایتخت یمن هستند.

« عبدالملک الحوثی » با اشاره به فتنه‌ اخیر در صنعا و درگیری ‌های مسلحانه میان برخی اعضای حزب کنگره مردمی با انصارالله در این شهر گفت: مسجد الصالح یا مقرهای حزب کنگره مردمی یمن، تحت کنترل نیروهای امنیتی یا انصارالله قرار ندارد و امنیت کامل آنها برقرار است.

منابع محلی در یمن می‌گویند، در پی شکست مذاکرات روز جمعه میان انصارالله و جناح عبدالله صالح، درگیری ‌هایی میان هواداران دو طرف در صنعا روی داده است که ده ‌ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

حزب کنگره مردمی یمن به رهبری «علی عبدالله صالح» مدعی شده است که در حمله نیروهای انصارالله به منزل سرهنگ «طارق صالح» برادرزاده علی عبدالله صالح 3 نگهبان کشته شدند، و همچنین منزل هشام شرف، وزیر خارجه در دولت نجات ملی تحت محاصره نیروهای انصارالله درآمده است.

در درگیری‌های روز جمعه - که به روز شنبه هم کشیده شد - تعدادی از نیروهای انصارلله نیز کشته شده ‌اند و گفته می ‌شود که قبایل هم پیمان صالح نیروهای خود را در دفاع از او به پایتخت فرستاده‌ و با بستن ورودی‌ های جنوبی صنعا، مانع از ورود طرفداران انصارالله به پایتخت شده ‌اند.

علی عبدالله صالح هم در اظهاراتی با اعلام آمادگی برای مذاکره با ائتلاف سعودی گفت: در صورت لغو محاصره یمن و توقف حملات ائتلاف عربی آماده گشایش صفحه جدید در روابط با عربستان است.

صالح نیروهای انصارالله را به حمله به اماکن مذهبی و منازل مسکونی در صنعا متهم کرد و خواهان تظاهرات مردم یمن علیه انصارالله و گشایش صفحه‌ای جدید در روابط با کشورهای همسایه شد.

همزمان برخی منابع یمنی و سعودی از تسلط نیروهای صالح بر بانک مرکزی، وزارت دارایی، ساختمان رادیو و تلویزیون، دفتر ریاست جمهوری، وزارت دفاع و دستگاه امنیت ملی خبر می دهند، اما انصارالله یمن این ادعاها را رد کرده است.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن با اشاره به اعلام آمادگی عبدالله صالح برای مذاکره با سعودی‌ها، تاکید کرد که صالح دستورات عربستان و امارات را اجرا می‌کند و حوثی ‌ها با او مقابله خواهند کرد.

این در حالی است که حزب کنگره مردمی یمن به رهبری علی عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن، اصلی‌ترین متحد انصارالله در دولت انتقالی و شورای عالی سیاسی این کشور بوده است و در کنار ارتش و نیروهای انصارالله در برابر ائتلاف متجاوز سعودی می‌جنگیده است.

استقبال ائتلاف سعودی از نا امنی در صنعا

ائتلاف متجاوز تحت رهبری عربستان بلافاصله از اقدامات اخیر شبه نظامیان هوادار رئیس جمهوری اسبق یمن علیه نیروهای انصارالله استقبال کرد.

این ائتلاف بعد از ظهر شنبه با صدور بیانیه ای نسبت به آنچه در صنعا روی داده است ابراز خرسندی کرد و علی عبدالله صالح را به پیوستن به ائتلاف عربی فراخواند.

واکنش سریع و شتاب زده ائتلاف سعودی نشان داد که ایجاد شکاف در جبهه انقلابی و ملی یمن در اولویت کاری ریاض قرار گرفته و مقامات سعودی پس از ضربات مهلکی که به ویژه از یگان موشکی یمن دریافت کرده اند، یارای ادامه جنگ در یمن را ندارند و ترجیح می ‌دهند با استفاده از توطئه و ترفند به شکاف در صفوف مبارزان یمنی چشم بدوزند.

این درحالی است که همه تحرکات و تدابیر ائتلاف سعودی برای ورود به صنعا در بیش از 33 ماه گذشته بی ثمر مانده و جبهه متحد یمنی همچنان بر پایتخت یمن مسلط است.

نگرانی از بحران انسانی در یمن

تنش ها میان دو جریان اصلی در دولت انتقالی یمن در حالی روی داده است که وضع معیشت و سلامت میلیون ها یمنی پس از حدود سه سال جنگ با شرایط دشواری مواجه شده است و سازمان های بین المللی هشدارهای نگران کننده ای در این خصوص داده اند.

هماهنگ‌ کننده کمک‌ های بشر دوستانه سازمان ملل با اعلام اینکه حدود 8 میلیون یمنی در آستانه گرفتار شدن در قحطی کامل قرار دارند، از ائتلاف متجاوز سعودی خواست محاصره این کشور را به صورت کامل لغو کند.

مارک لوکوک گفت: بخشی از محاصره یمن برداشته شده است، اما باید این محاصره برای اجتناب از وقوع فاجعه‌ انسانی و مرگ میلیون‌ها یمنی کاملا لغو شود.

در چنین شرایطی بروز تنش داخلی در یمن، بر حجم بحران ناشی از گرسنگی و قحطی در یمن خواهد افزود، و شرایط را برای پیشروی بیشتر متجاوزان سعودی فراهم خواهد کرد.

تلاش عربستان برای رهایی از فشار موشکی یمن

شکاف در صفوف داخلی یمنی ها در حالی اتفاق افتاده است که حملات موشکی اخیر ارتش و نیروهای متحد یمنی، فرصت تازه ای را برای تغییر راهبردی در میادین جنگ، علیه جبهه سعودی پدید آورده بود.

در همین چارچوب روز جمعه و پیش از تنش های خونین در شهر صنعا، وزارت دفاع یمن اعلام کرد: موشک‌های بالستیکی که به سوی عربستان شلیک شده است، ساخت یگان موشکی یمن است و یمنی‌ها در آینده برنامه‌های موشکی غافلگیرکننده تری علیه ائتلاف سعودی خواهند داشت.

به گزارش وزارت دفاع یمن، یگان موشکی این کشور روز پنجشنبه موشک‌های جدیدی را علیه اهدافی در داخل عربستان سعودی شلیک کرد، و همزمان اعلام کرد که از آمادگی لازم برای شلیک موشک های بالستیک و پیشرفته تر در آینده نزدیک برخوردار است.

طبعا نیرو‌های ائتلاف به رهبری عربستان سعودی که از منتسب کردن موشک های یمنی به ایران و حزب الله لبنان نتیجه ای نگرفتند، این بار با تمرکز بر جبهه داخلی یمن تلاش تازه ای را آغاز کردند تا زمینه فروپاشی جبهه متحد یمنی را از درون فراهم کنند و از این طریق ضمن غلبه بر ناکامی های خود در جنگ یمن، شرایط را برای پایان دادن به حملات موشکی ویرانگر و تحقیر کننده یگان موشکی یمن فراهم سازند.

در این میان ائتلاف ملی و انقلابی یمن با عضویت جنبش انصار الله و حزب کنگره مردمی یمن در برابر آزمون تازه ای قرار گرفته است، که نتیجه آن می تواند علاوه بر آینده سیاسی این دو جریان، بر سرنوشت ملت یمن و استقلال آن در برابر ائتلاف سلطه طلب سعودی تاثیر مستقیم داشته باشد.
یوسف اسماعیلی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها