طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، هفته آینده با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۹۸۰۶۴

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مجری پروژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار در این‌باره گفت: بندر چابهار بزودی توان رقابت با بنادر داخلی و منطقه‌ای را خواهد یافت.

حسین امیراسماعیلی افزود: طرح توسعه بندر چابهار به‌عنوان نخستین بندر اقیانوسی کشور از سال 1384 در دستور کار قرار گرفت که با همکاری شرکت هاسکولنیک هلند طرح‌های مطالعاتی آن انجام گرفت.

وی ادامه داد: طی این مطالعات مشترک با شرکت هلندی، در اولویت اول در بخش زیست محیطی 32 هزار کلونی مرجانی با موفقیت از محوطه عملیات مهندسی به محیط امن در پنج کیلومتری اسکله فعلی انتقال یافت.

وی تصریح کرد: پس از انتقال مرجان‌ها عملیات برای ساخت حوضچه آرامش 300 هکتاری آغاز شد که هم‌اکنون مورد بهره‌برداری قرار دارد.

وی با اشاره به این که برای ایجاد این حوضچه باید زمین از دریا استحصال می‌شد، افزود: برای این مهم یک و نیم میلیون متر مکعب مواد معدنی به محوطه عملیاتی انتقال یافت.

به گفته مجری طرح توسعه بندر شهید بهشتی طی این فرآیند 1470 متر موج‌شکن با ارتفاع ده متر احداث شده است.

اسماعیلی در این باره با تاکید بر این که این موج‌شکن از نوع «برم دار استاتیکی» است، خاطر نشان کرد: این نوع موج شکن نخستین‌بار در کشور اجرا شده است که توان جذب فشار 31 صدم جی در مواقع بحرانی مانند زلزله را دارد. وی آبخور ایجاد شده در بندر شهید بهشتی چابهار را بیش از 16 متر اعلام کرد و گفت: برای دستیابی به این عمق 16 میلیون متر مکعب مصالح از داخل حوضچه لایروبی شده است.

اسماعیلی زمین استحصال شده از دریا را در این پروژه 203 هکتار اعلام کرد و افزود: در طرح توسعه بندر شهید بهشتی 5030 متر دایک پیرامونی ایجاد شده و همچنین پنج میلیون متر مکعب مصالح سنگی استفاده شده است. این مقام مسئول با اعلام این که اسکله بندر شهید بهشتی از نوع کی وال گوژ پشتی است، تصریح کرد: این‌نوع اسکله برای اولین بار در بنادر کشور احداث شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها