با محمد نظری، مجری برنامه به خانه برمی‌گردیم

آرام و اتوکشیده اما بی‌قرار

با نعیمه نظام‌دوست، بازیگر سینما و تلویزیون

غذاخوردن تفریح نیست!

نعیمه نظام‌دوست را سال‌هاست در نقش‌های مختلف می‌بینیم؛ نقش‌های جدی و کمیک! چهره دوست‌داشتنی‌ و صدای مهربانش انرژی مثبتی به بیننده می‌دهد. شاید همین ویژگی‌ها باعث شد او از اولین بازیگرانی باشد که به مجموعه گل و بلبل پیوست و در کنار عمو پورنگ و امیرمحمد و چند بازیگر دیگر ایفای نقش کرد.
کد خبر: ۱۰۹۷۷۸۳
غذاخوردن تفریح نیست!

نظام‌دوست چند روز قبل زیر تیغ جراح رفت و بازیگران زیادی به عیادت او رفتند. او برای رفع مشکل خود این جراحی را تجربه کرده است؛ مشکلی به نام چاقی مفرط که بتدریج به بیماری تبدیل می‌شود.

نعیمه نظام‌دوست که این روزها دوره نقاهت را طی می‌کند، معتقد است که چاقی عوارض جسمی و روانی زیادی دارد، او می‌گوید: هیچ‌کس دوست ندارد چاق باشد و این که مردم در دیالوگ‌های روزانه و معمولی خود مثلا می‌گویند: «همون خانم چاق بامزهه!» تاثیر روانی بدی بر فرد مورد نظر می‌گذارد!

او از این که مردم نسبت به ظاهر آدم‌ها قضاوت می‌‌کنند، گلایه‌مند است و می‌گوید: آدم‌ها علاوه بر ظاهر، درون و باطنی هم دارند که بهتر است دیده شود و همه قضاوت‌ها و انتخاب‌ها بر اساس ظاهر نباشد.

با نظام‌دوست درباره جراحی‌ای که انجام داده و چرایی این عمل هم‌صحبت شدیم و او با صبر و حوصله تجربیاتش را با ما در میان گذاشت.

درباره جراحی که انجام دادید برایمان بگویید؛ گویا برای لاغری این کار را کرده‌اید؟

برای لاغری بود، اما نه لاغری زیبایی! چون من دچار بیماری‌ای شده بودم به نام «چاقی» و هیچ راهی نداشتم جز عمل بای‌پس معده! برای لاغر شدن ورزش و رژیم غذایی را انجام دادم، اما بدنم دیگر به این روش‌ها جواب نمی‌داد و سوخت و سازم آنقدر نبود که با رژیم بتوانم لاغر شوم. چند سال قبل برای لاغری بالن در معده‌ام گذاشتم اما همین بالن باعث شد هم معده‌ام آسیب ببیند و هم بعد از خارج کردن آن به دلیل این که معده‌ام را بزرگ‌تر از قبل کرده بود، بیشتر غذا بخورم و بیشتر چاق شوم. البته برای لاغری آمپول کورتون هم تزریق می‌کردم که باعث چاقی بیشتر شد.

بالن گذاشتن در معده چند سال قبل در کشور ما خیلی زیاد شد، مثل عمل‌های جراحی زیبایی که این روزها خیلی زیاد شده و کمتر کسی به عوارض آن فکر می‌کند. بالن گذاشتن در معده را با تحقیق انجام دادید یا بر اساس مد و پیشنهاد‌های روز؟

بیشتر براساس پیشنهادهای آن زمان که زیاد شده بود! شاید بالن برای مدت‌کوتاهی جواب بدهد و فرد لاغر شود اما مطمئنا دوباره چاقی سراغ شخص می‌آید. بالن یا هر روش دیگری در مقابله با چاقی به تنهایی موثر نیست و باید خیلی مراقب تغذیه‌ات باشی و ورزش را از برنامه روزانه حذف نکنی!‌ متاسفانه وقتی روشی در جامعه باب می‌شود، بیشتر مردم بدون تحقیق سراغ آن می‌روند در صورتی‌که هر کسی قبل از هر عمل جراحی باید تحقیق کند و ببیند آیا آن روش درمانی برای او موثر خواهد بود یا نه! جراحی بای پس، یک جراحی درمانی است که ربطی به جراحی‌های زیبایی ندارد. این روش برای کسانی است که توده‌بدنی‌شان به شکل غیر متعارفی زیاد شده و آنها اصطلاحا به بیماری چاقی مبتلا شده‌اند! و روش دیگری برای درمان وجود ندارد. من نمی‌توانستم راه بروم، درد کمر، درد استخوان و... عذابم می‌داد.

چاقی‌تان دلیل خاصی داشت یا به علت تغذیه نادرست و کم‌تحرکی بود؟

تغذیه‌ام که خیلی بد بود! من به همه کسانی که احساس می‌کنند در مسیر چاق شدن قرار دارند توصیه می‌کنم حتما ورزش کنند و تغذیه سالم داشته باشند. من چون این فرآیند را پشت سرگذاشتم، می‌گویم چاقی دارد به بیماری فراگیری تبدیل می‌شود. در جمع‌های کاری و خانوادگی و دوستانه همه دارند از چاقی و رژیم صحبت می‌کنند‌! اما پیشنهادم این است که اصلا اجازه ندهید وارد مرحله چاقی شوید که بعد دنبال درمان آن بروید! غذا خوردن و رفتن به رستوران‌ها و فست‌فود و غذا خوردن در این مکان‌ها نباید جزو تفریحات روزانه حتی هفتگی باشد چون نتیجه‌اش فقط چاقی مفرط است.

بنابراین پدر و مادرها باید مراقب تغذیه فرزندان خود باشند بخصوص الان که خوردن فست فود وارد سبک زندگی خانواده‌ها شده است.

بله! خانواده، مدرسه و برنامه‌های تلویزیونی می‌توانند به بچه‌ها تغذیه مناسب را آموزش دهند و به آنها بیاموزند چه چیزهایی و به چه میزانی باید بخورند!‌ من عاشق فست‌فود هستم! واقعا نمی‌توانم از آنها چشم بپوشم اما الان دیگر نمی‌توانم این‌جور غذاها را بخورم! چاقی عوارضی مانند فشارخون بالا، دیابت، بیماری‌های قلبی، چربی خون و... دارد و اینها همه خطرناکند و نباید بسادگی از کنار آنها گذشت.

چاقی رو به افزایش است اما به همان میزان روش‌های لاغری هم زیاد شده و خیلی‌‌ها از این موقعیت استفاده کرده و برای خود دکانی باز کرده‌اند و روش‌های مختلف لاغری را پیشنهاد می‌دهند. شما که روش‌های مختلف را تجربه کرده‌اید چه نظری درباره پیشنهاد‌های لاغری دارید؟

هر کسی بدن خاص خود را دارد به همین دلیل باید به دکتر متخصص مراجعه کرده و تا او به وسیله آزمایش‌های ویژه روش درست و موثر لاغری را به او بگوید. این که هر کسی هر روشی را که گفت به کار بگیری و انجام دهی، نتیجه‌اش همین می‌شود که من گرفتم! انواع رژیم را تجربه کردم اما بیشتر چاق شدم! در کنار رژیم مناسبی که دکتر متخصص تجویز می‌کند، باید ورزش‌هایی را نیز که می‌گوید انجام داد و برنامه غذایی را که می‌دهد رعایت کرد. این روش‌ها کوتاه‌مدت نیست و باید تا آخر عمر از آنها پیروی کنی وگرنه دوباره چاقی سراغت می‌آید. البته در کنار درمان جسمی، از راهنمایی‌های روان‌شناس هم باید استفاده کنی تا موضوع «چاقی» کاملا از ذهنت پاک شود، چون تا زمانی که مثلا من در ذهنم از خود تصور یک آدم چاق را داشته باشم هر کاری کنم باز هم چاق خواهم شد!

طاهره آشیانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها