حضور عربستان در سوریه، عراق و یمن شکست خورد اما این شکست عربستان در یمن بسیار فاحش‌ بود. کل برنامه عربستان برای تسخیر و اشغال یمن در دو هفته‌ برنامه‌ریزی شده بود اما امروز این برنامه‌ریزی با تاخیر دو ساله مواجه و محکوم به شکست شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۲۴۸

با توجه به این وضعیت، اینگونه تلقی‌ می‌شود که عربستان برای این‌که به اهدافش نرسیده حاضر است که شکست بیشتری را متحمل شود و حتی تلفات کلان‌تری را به جان بخرد. عربستان جنگی نابرابر را به یمن تحمیل کرد و در این میدان جنگ نابرابر و ناجوانمردانه که پشتیبانی نظام سلطه، امکانات، تجهیزات و پول هنگفت را دارد در مقابل یمن که کشوری فقیر و گرسنه است، قرارگرفته و در این جنگ نابرابر خسارت خیلی سنگینی را برمردم یمن تحمیل کرده درعین حال خودش نیز با خسارت کلان مالی مواجه شده است.

عربستان به واسطه جنگ خسارت مالی زیادی خورده که باعث شده این کشور با کسری بودجه مواجه شود و این اتفاق در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است، به طوری که در دو سال گذشته شاهد کسری بودجه بسیار تکان دهنده عربستان بودیم، اما در این میان شاهد افزایش قدرت نیروهای یمنی نیز بودیم به طوری که برد موشک‌های یمنی‌ها هم‌اکنون ارتقا پیدا کرده به شکلی که امروز با افزایش برد موشک‌های یمن، پایتخت عربستان یک شهر جنگ زده محسوب می‌شود.

تقویت نیروهای یمنی در این مدت، و رسیدن به قدرت بازدارندگی علیه عربستان، نشان از قوت یمنی‌ها و شکست عربستان دارد و بنظر می‌رسد گروگان گرفتن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان و وادار کردن وی به استعفای اجباری،‌ سیاستی برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایی است که این کشور متحمل شده است.

عربستان با طراحی چنین سیاست‌هایی قصد دارد مدل یمن را در قبال لبنان ایجاد کند و با فرافکنی شکست‌های خود را به دیگران از جمله حزب‌الله و ایران نسبت بدهد که تمامی این رفتار‌ها نشان‌دهنده استیصال، ناکامی و شکست عربستان است و چنین پروژه‌هایی قطعا قبل از تولد ساقط خواهد شد.

عربستان با گروگان گرفتن سعد حریری می‌خواست در لبنان دودستگی ایجاد کند و لبنانی‌ها را در خیابان به حمایت از حریری بکشاند ولی حتی طرفداران حریری و 14 مارس که از این عمل حریری و فشار عربستان احساس حقارت کردند سیاست مناسبی را اتخاذ کردند. آنها تاکید کردند که کشور و نظام سیاسی این کشور اجازه نمی‌دهد که خارجی‌ها مسئول استعفا یا به گروگان گرفتن نخست‌وزیرشان باشند. البته در این میان دیدیم که طرفداران سعد حریری نیز سرخورده شده و احساس شرم کردند و هیچ حمایتی از این اقدام نکردند.

برخورد معقول رئیس‌جمهور و پارلمان لبنان و برخورد سنجیده سید حسن نصرالله در این بحران، عربستان را گیج کرد و همین موضع‌گیری تاکنون منجر به شکست سیاست‌های این کشور شده است. باید گفت حنای عربستان رنگ‌باخته است و هرچه جلوتر می‌رود براساس سیاست‌های غلط ولیعهد و جوانک تازه به دوران رسیده که ویژگی جهل، دروغ، عطش قدرت و بی‌تجربگی در او جمع شده، و دست به اقداماتی می‌زند که هزینه‌های عربستان را بالا می‌برد، قدرت عربستان راکاهش خواهد یافت.

مجتبی ذوالنوری - عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها