جام‌جم از موج جدید اقدامات عربستان علیه ایران گزارش می‌دهد

اقدامات ضدایرانی آل‌سعود؛ ناشیانه و بی‌نتیجه

همزمان با افزایش تنش در داخل عربستان، اقدامات التهاب‌آفرین مقامات این کشور در منطقه نیز افزایش یافته و شاهد موج جدیدی از مواضع ضدایرانی از سوی رژیم سعودی هستیم.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۵۴

این در حالی است که در سال‌های اخیر، دخالت‌های پیدا و پنهان عربستان در کشورهای اسلامی و سیاست‌های اشتباه این کشور در منطقه و حمایتش از تروریست‌ها، هزینه‌های سرسام‌آوری را به مردم منطقه تحمیل کرده است.

عربستان که در کارنامه خود، جنایاتی چون کمک‌ به تروریست‌ها در سوریه، حضور نظامی در بحرین برای کمک به رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم بحرین و حملات نظامی به یمن را دارد، هم‌اکنون مدعی دخالت جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه است و سعی دارد با معرفی ایران به‌عنوان یک تهدید، روابط دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

جدیدترین پروژه که بعد از ماجرای استعفای سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و ادعاها علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف مهار حزب‌‌الله لبنان و فشار بر تهران صورت گرفته، برگزاری نشست ضد ایرانی اتحادیه عرب در قاهره است که وزیران خارجه این اتحادیه به درخواست عربستان نشستی اضطراری را در پایتخت مصر برای بررسی چگونگی مواجهه با نقش ایران در خاورمیانه برگزار و حتی در بیانیه‌ای حمله انصارالله یمن به ریاض به وسیله موشک بالستیک ایرانی را محکوم کردند.

وزرای خارجه عرب در این نشست که نمادی از استیصال جبهه «ایران‌هراسی» در قبال واقعیت‌های موجود منطقه بود، مدعی شدند که لازم است ایران حمایت‌های خود را از انصارالله یمن و حزب الله لبنان متوقف کند، همچنین در بحرین بی ثباتی ایجاد نکند و به اصل سیاست حسن همجواری پایبند باشد!

رژیم سعودی، سوار بر سرسره مرگ

این تحولات در حالی روی داده که جمهوری اسلامی ایران در راستای صلح، ثبات و بازگشت آرامش به منطقه و حذف گروه‌های تروریستی و عوامل ایجاد ناامنی، تمام تلاش خود را به کار بسته اما در طرف دیگر، عربستان به واسطه درآمدهای بسیار زیاد نفتی در راستای تضعیف موقعیت جمهوری اسلامی ایران و کاهش نفوذ تهران در منطقه تلاش می‌کند.

منصور حقیقت‌پور، کارشناس مسائل منطقه معتقد است، آثار پریشان رفتاری و پریشان احوالی رژیم حاکم بر حجاز، صرفا شامل حال لبنان نیست و این کشور در عراق و سوریه، قطر و یمن نیز عملکرد خود را مشخص کرده است. وی تاکید دارد، رژیم حاکم بر حجاز سوار بر سرسره مرگ شده، چراکه ضربه‌ای که از محور مقاومت خورده، منجر به جنون و بی‌تعادلی رفتاری این کشور شده است.

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که محور مقاومت، چهره واقعی عربستان را در منطقه نمایان کرده و کمر عربستان را شکسته، خاطرنشان کرد: عربستان با ماجرای سعد الحریری قصد تولید بحران دارد تا به حزب‌الله و مقاومت ضربه بزند، در حالی که کسانی که در کاخ‌های شیشه‌ای نشسته‌اند، جرات نبرد جهاد گونه با حزب‌الله را ندارند و باید منتظر رسوایی و شکست باشند.

تحریک ایران در صدر سیاست‌های آل سعود

تردیدی وجود ندارد بخشی از رفتارهای عربستان در راستای تحریک ایران است تا کشورمان را به رویارویی منطقه‌ای بکشاند.

ولیعهد عربستان همچنان که سرگرم از میان برداشتن دشمنان خود در داخل کشورش است، این کار را به صورت همزمان در خارج نیز ادامه می‌دهد و با تنش‌آفرینی در خارج کشور، قصد دارد افکار عمومی کشورش را از مسائل داخلی منحرف کند.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، اخیرا در گزارشی از پشت‌پرده کناره‌گیری سعدحریری نوشته است، وی به صورت ناگهانی و در اقدامی که برای اعضای دولت لبنان بسیار غیرمنتظره و حیرت‌آور بود، در یکی از شبکه‌های تلویزیونی عربستان، از روی نوشته‌ای که می‌توان حدس زد عربستان تنظیم کرده، اعلام کرد از سمت نخست‌وزیری لبنان کناره‌گیری می‌کند، چون جانش در خطر است و حزب‌الله باید خلع سلاح شود و هر زمان ایران در امور خاورمیانه (غرب آسیا) مداخله می‌کند، در منطقه هرج و مرج ایجاد می‌شود.

این سخنان در حالی از زبان وی گفته و پای ایران به میدان کشیده شد که تاکنون چنین ادبیاتی از جانب سعد حریری اتخاذ نشده بود.

سعدالله زارعی، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر این که سعودی‌ها عامل بی‌ثبات‌کننده لبنان هستند، عقیده دارد، هیچ‌گاه سعودی نقش وحدت‌بخش در منطقه را ایفا نکرده، مخصوصا از زمانی که حزب‌الله لبنان توانست با پیروزی بر صهیونیست‌ها به یک قدرت تبدیل شود. سعودی‌ها همیشه در تلاش بودند در وضع این کشور تغییر ایجاد کنند.

وی حزب‌الله را بازوی قدرتمند لبنان دانست و خاطرنشان کرد: از آنجا که سیاست ایران در منطقه مبتنی بر ثبات کشورها و رفع تهدیدات نظامی در کشورها و مقابله با سیاست‌های اسرائیل است، جمهوری اسلامی ایران از حزب‌الله حمایت می‌کند، اما متاسفانه آل‌سعود با این که خود را مسلمان می‌داند و تاکید دارد با سیاست‌های اسرائیل مخالف است، عملا با مهم‌ترین عنصر عربی و لبنانی مهارکننده اسرائیل یعنی محور مقاومت و حزب‌الله مقابله می‌کند.

اتحادیه عرب قربانی سیاست‌های افراطی عربستان

سعودی‌ها با سیاست افراطی خود بر منطقه، اتحادیه عرب را به صحنه درگیری‌ها تبدیل کرده‌اند اما این اتحادیه نیز سال‌هاست تاثیر گذشته خود را در جهان عرب از دست داده است.

مجتبی امانی تحلیلگر مسائل منطقه با تاکید بر غیبت برخی کشورهای قدرتمند عرب همچون عراق و مصر که توازن نسبی در اتحادیه عرب ایجاد می‌کردند، یادآور شد که اکنون سعودی‌ها با سیاست افراطی خود بر منطقه، اتحادیه عرب را به صحنه درگیری‌ تبدیل کرده‌اند و موجب نارضایتی فراوان عراق، ‌لبنان، الجزایر و قطر نیز شده‌اند.

وی با تاکید بر این‌که با چنین سیاستی به نظر نمی‌رسد حتی مصوبات اتحادیه عرب علیه ایران دارای تاثیر چندانی در محیط بین‌المللی باشد، خاطرنشان کرد: برخی کشورهای مهم و تاثیرگذار مثل سوریه اخراج شدند و دیگر کشورها از جمله لبنانی‌ها نیز رغبتی به این اتحادیه ندارند لذا به نظر می‌رسد با حرکاتی که سعودی‌ها در اتحادیه برای گرفتن زمام اختیار کشورهای عربی انجام دادند این مساله باعث تفرقه و فاصله بیشتر کشورهای عربی شده و این سیر نزولی بیشتر خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که در این میان برخی کشورهای عربی از ترس خشم عربستان علیه خود ترجیح می‌دهند با سکوت از کنار بسیاری از مصوبات این اتحادیه گذر کنند، بیان کرد: با توجه به این‌که مقر اصلی اتحادیه عرب در قاهره است و مصر جایگاه بزرگی در این اتحادیه دارد اما تحولاتی که در منطقه با سیاست‌های نامناسب سعودی رخ داده، باعث شده تلاش عربستان برای به دست گرفتن رهبری جهان عرب با پاسخ مثبت برخی کشورهای عربی مواجه نشود و حتی مصری‌ها فاصله مشخصی را با سعودی‌ها در فعالیت‌های منطقه‌ای حفظ کنند.

وی همچنین اعلام کرد که تلاش عربستان برای ایجاد همگرایی با سایر کشورهای عربی برای حملات نظامی به کشورهای دیگر همواره با مخالفت مصر در سطوح رسمی و غیررسمی مواجه شده است.

آب در هاون کوبیدن عربستان

به نظر می‌رسد، ولیعهد سعودی با سیاست‌های خود، تلاش‌های التهاب‌آفرینی را در منطقه آغاز کرده، اما اقدامات وی به‌دلیل حضور کشورهای قدرتمند در منطقه مؤثر واقع نخواهد شد. لبنانی‌ها نیز در دام توطئه‌ عربستان نخواهند افتاد، چراکه لبنانی‌ها شاید به اندازه سعودی‌ها ثروتمند نباشند، اما بسیار باهوش‌تر از آنها هستند. همه گروه‌های سیاسی لبنان، ازجمله حزب‌الله فقط خواستار این هستند که سعد حریری به کشور بازگردد، همان طور که سید‌حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان و میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور و مقامات لبنانی در سخنانشان بر این مساله تاکید کرده‌اند.

رضا سیمبر، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر این که کنشگری‌ غیرعقلایی و جاه‌طلبانه ولیعهد سعودی درصدد به آشوب کشیدن لبنان است، تاکید کرد: عربستان غافل است که نمی‌تواند از این طریق در منطقه قدرت‌نمایی کند.

وی هدف اصلی عربستان را در به راه انداختن جنگ‌های نیابتی در منطقه، مقابله با جمهوری اسلامی ایران دانست و یادآور شد: یکی از اهداف آنان تضعیف قدرت ایران در منطقه و کاهش حیطه اختیارات مقاومت در لبنان است، اما آنان غافل هستند که دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با هوشیاری و همراهی نیروهای مقاومت در تلاش است تا سیاست‌های جنگ‌طلبانه عربستان را که ردپای صهیونیست‌ها نیز در آن دیده می‌شود، مهار کند.

صلح و ثبات منطقه؛ خواسته ایران

ایران و عربستان از سال 1392 به این‌سو، شرایط سیاسی مطلوبی با یکدیگر نداشتند و به‌واسطه رفتار تحریک‌آمیز عربستان، روابط دو کشور اکنون به یکی از سردترین شرایط در سال‌های گذشته رسیده است. تهران در این سال‌ها تلاش کرده، از بازی در زمینی که عربستان طراحی کرده، خودداری کند و سعدالله زارعی در همین زمینه تاکید دارد، جمهوری اسلامی ایران باید مسیری را که تا به حال آمده، ادامه دهد که صلح و ثبات منطقه به خطر نیفتد.

وی با اشاره به حضور آمریکا در منطقه و افغانستان در سال 2001‌ و سپس عراق در 2003 یادآور شد: نباید این اتفاقات تکرار شود و گذشته باید چراغ راه آینده باشد و در این زمینه، صبوری از ناحیه کشورها بهترین راه مقابله با جنجال محسوب می‌شود.

رضا سیمبر در این خصوص تاکید دارد، تنش و جنگ به نفع هیچ یک از طرف‌های بازی نیست و ایران همان طور که مقام معظم رهبری تاکید داشتند، چنین سیاستی را دنبال نمی‌کند، اما نباید از یاد ببریم که در مقابل سیاست‌های گستاخانه آنان، باید از سیاست‌های بازدارنده استفاده کرد و تجهیزات دفاعی کشور را ارتقا داد و با هوشیاری کامل، آماده دفاع از کشور شد تا با بالا بردن سطح دفاعی و امنیتی کشور بتوان مراقب رفتار غیرعقلانی برخی بازیگران منطقه بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها