در حالی که دستگاه‌های مسئول از بهبود کمی و کیفی امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه سخن می‌گویند، هنوز گلایه‌های زلزله‌زدگان درباره کمبودها و نرسیدن برخی اقلام ضروری به این مناطق ادامه دارد.
کد خبر: ۱۰۹۴۱۶۲

به گزارش جام‌جم، اطلاعات رسیده از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و بخصوص منطقه سرپل ذهاب و ثلاث جانی حاکی از آن است که در عین بهبود کمی، کیفی و سرعت امدادرسانی، هنوز برخی اقلام ضروری زلزله‌زدگان بخصوص چادر و لوازم گرمایشی، آب معدنی و مواد غذایی مانند کنسرو در دسترس آنان قرار ندارد.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی زلزله‌زدگان سه‌شنبه شب را بدون در اختیار داشتن چادر و با کمترین امکانات در فضای باز به صبح رسانیده‌اند و احتمال دارد که این وضعیت تداوم داشته باشد. بخصوص آن ‌که به گفته هواشناسی برودت هوا و بارش باران از فردا جمعه در برخی نقاط استان کرمانشاه آغاز خواهد شد.

همچنین گزارش‌ها از کرمانشاه حاکی از آن است که امکانات به اندازه کافی به مناطق زلزله‌زده نرسیده و اقلام رسیده بخشی از نیازهای آنان را تامین کرده است. از سوی دیگر زلزله‌زدگان از بی نظمی در توزیع امکانات گلایه‌مندند به گونه‌ای که این بی‌نظمی باعث دخالت موردی مردم در توزیع امکانات شده است؛ نمونه‌ای که از آن به اشتباه به عنوان راهزنی یاد شد، اما بعدا معلوم شد دخالت خود زلزله‌زدگان در هدایت امکانات در حال عبور به سوی منطقه خودشان بوده است.

امنیت کامل برقرار است

ماجرا از این قرار بود که دیروز خبری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که براساس آن راهزنان درمسیر کرمانشاه به کامیون‌هایی را که حامل چادر و پتو و برخی دیگر از اقلام بود، ربوده‌اند و به دنبال آن اعلام شد محموله‌ها از این پس به کمک یگان ویژه اسکورت خواهد شد، اما دیروز مشخص شد ماجرا راهزنی نبوده بلکه این کمک‌ها توسط خود مردم زلزله‌زده در طول مسیر تخلیه شده و علت این کار نه‌چندان جالب نیز اعتراض به بی نظمی و کندی در رسیدن کمک‌ها بوده است.

به دنبال این امر، معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه از حضور 2000 نیروی پلیس در مناطق زلزله‌زده جهت تامین امنیت خبر داد.

سرهنگ محمدرضا آمویی در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص انتشار برخی فیلم‌ها درخصوص سرقت در مناطق زلزله و حضور راهزنان در این مناطق با رد این شایعات، گفت: به هیچ عنوان سرقت در منطقه نداشتیم و افرادی که در فیلم‌های منتشر شده اقلام را می‌برند، روستاییان مناطق زلزله‌زده هستند که از وضعیت توزیع اقلام ارسالی به این مناطق ناراضی بودند.

وی افزود: این افراد بشدت نیازمند اقلام خوراکی و آشامیدنی و پتو و چادر بودند، اما از آنجا که توزیع مناسب نبوده، خودشان دست به کار شده و اقلام مورد نیاز خود را برداشتند و به هیچ عنوان سرقت در این مناطق نداشتیم.

وی با بیان این‌که امنیت در مناطق زلزله‌زده به طور کامل برقرار است، گفت: هم اکنون در مسیر راه‌های اصلی و روستایی و نیز شهرهای اسلام آبادغرب، دالاهو، سرپل ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی 2000 نیروی انتظامی به کار گرفته شده‌اند.

بهبود امدادرسانی

از سوی دیگر مسئولان استان کرمانشاه از بهبود کمی و کیفی امدادرسانی به زلزله‌زدگان سخن می‌گویند.

استاندار کرمانشاه در این باره گفت: بسترهای لازم برای ارسال مطمئن کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان استان فراهم شده است.

به گزارش مهر، هوشنگ بازوند افزود: 1920 روستا و هفت شهر بر اثر زلزله آسیب دیده اند که این حجم گسترده از آسیب، روند امدادرسانی را بسیار دشوار کرده است.

در همین حال، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان کرمانشاه با بیان این‌که در شهرستان‌های زلزله‌زده مانند سرپل ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی، دالاهو و... مشکل قطعی برق رفع شده، به ایرنا گفت: فقط جزئیات محدودی مانند ایراد در کنتور برق منازل باقی مانده که امروز رفع می‌شود.

علی مراد مرادی مجد افزود: برق اصلی این شهرها هم‌اکنون هیچ ایرادی ندارد و شبانه نیز معابر آنها کاملا روشن است.

وی تصریح کرد: فقط در برخی روستاهای سرپل ذهاب و همچنین دشت ذهاب که شدت حادثه بیشتر بوده همچنان تلاش برای وصل شدن برق ادامه دارد.

علی حسین مرادی، مسئول روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز از رفع مشکل آب تمام مناطق زلزله‌زده بجز شهرستان گیلانغرب خبر داد.

وی بیان کرد: البته همکاران ما در شهرستان گیلانغرب حضور دارند و درنهایت تا صبح فردا مشکل آب شرب این منطقه مرتفع و آب وارد مدار خواهد شد.

این در حالی است که هنوز شهروندان کرمانشاهی از کدر بودن آب آشامیدنی و همچنین کمبود آب آشامیدنی گلایه دارند.

رفع مشکل گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه نیز از رفع شدن مشکل گاز شهرهای قصرشیرین، ثلاث باباجانی و جوانرود خبر داد و گفت: تلاش برای رفع مشکل گاز شهرستان سرپل ذهاب همچنان ادامه دارد.

سیروس شهبازی با بیان این‌که ده اکیپ شرکت گاز در حال تست شبکه هستند، یادآوری کرد: با وجودی‌که شبکه اصلی گاز سرپل ذهاب آسیب جدی ندیده است، اما بسیاری از علمک‌ها دچار تخریب کامل شده‌اند. وی گفت: تا زمانی که وضعیت ساختمان‌های تخریب شده مشخص نشود، نمی‌توان گاز را وصل کرد و پس از آن نیز ابتدا ایمنی منازل سنجیده می‌شود تا در صورت رفع تمام نواقص گاز وصل شود.

ارسال کمک‌های مردمی

در همین حال ارسال کمک‌های مردمی از اقصی نقاط ایران به استان کرمانشاه افزایش یافته و جلوه‌های بی‌بدیلی از ایثار و مهربانی و همدلی را آفریده است. یکی از صدها نمونه آن تصویری از کمک مختصر یک شهروند در فضای مجازی است که در نامه‌ای به زلزله‌زدگان ابراز کرده بود که تمام موجودی‌اش تا اول برج را مایحتاج خریده و ارسال کرده و با گرفتن حقوقش باز هم مواد غذایی خریداری و ارسال خواهد کرد.

از سوی دیگر، برخی امکانات موکب‌های اربعین از استان‌های مختلف به کرمانشاه رسیده است. به عنوان مثال، آشپزخانه رضوی مهران برای تأمین غذای گرم زلزله‌زدگان به دشت ذهاب منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مسئول ستاد هماهنگی آستان قدس رضوی در اربعین با اعلام این خبر گفت: انتقال آشپزخانه رضوی مهران به دشت ذهاب برای تأمین غذای گرم زلزله‌زدگان آستان قدس رضوی براساس دستور تولیت این نهاد، پایگاه امدادرسانی خود را در منطقه سرپل ذهاب دایر کرده و مناطق از گله و دشت ذهاب را تحت پوشش خدمت‌رسانی قرار داده است. سردار حسین یکتا افزود: آشپزخانه مرکزی ستاد اربعین آستان قدس رضوی مستقر در مهران با همه امکاناتش برای طبخ غذای گرم و تأمین بخشی از نیازهای تغذیه‌ای زلزله‌زدگان به منطقه منتقل شده است.

نیازها همچنان باقی است

با وجود تمام کمک‌ها، اما هنوز مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه نیازهای روی زمین مانده بسیاری دارند که درروزهای پیش رو باید تامین شود. براساس اعلام ستاد بحران استان کرمانشاه پتو، لوازم گرمایشی، پوشاک نو و گرم، آب معدنی، چای، قند و شکر، انواع کنسرو، مواد شوینده و بهداشتی و موکت اقلامی است که همچنان هموطنان آسیب‌دیده از زلزله در منطقه غرب استان کرمانشاه به آنها نیاز دارند.

مردم خیر و نیکوکار می‌توانند وجوه اهدایی خود را به شماره حساب 99999 سازمان هلال احمر نزد بانک ملی ایران واریز کنند تا اقلام مورد نیاز مردم زلزله‌زده تهیه و ارسال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها