گزارش تحلیلی جام‌جم از پیامدهای تهدید یمنی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان

آژیر خطر برای نفتکش‌های سعودی

محمدعلی الحوثی خطاب به سعودی‌ها گفت اگر می‌خواهند نفتکش‌هایشان سالم بماند باید حملات به بندر الحدیده را متوقف کنند. به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از اسپوتنیک، محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی یمن، ائتلاف متجاوز سعودی را به انجام اقدامات بی‌سابقه علیه آن تهدید کرد. رئیس شورای عالی یمن اعلام کرد: در صورت حمله مزدوران آل‌سعود و هم‌پیمانانش به حدیده و همچنین سواحل غربی، گروه‌های تحت رهبری او اقدامات بی‌سابقه‌ای را علیه آن انجام می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۷۲

محمدعلی الحوثی در ادامه یادآور شد: ممکن است ما نفتکش‌های سعودی را مورد هدف قرار دهیم یا ممکن است نیروی دریایی یمن، نفتکش‌ها را مورد هدف قرار دهند. وی در ادامه گفت: از این پس همه تاسیسات بزرگ نفتی عربستان در تیررس موشک‌های ما هستند. الحوثی در پایان از دولت عربستان خواست، اگر می‌خواهد نفتکش‌هایش سالم بماند باید جنگ حدیده را متوقف کند.

حوثی‌ها قدرت موشکی پرحجمی دارند. اما تاکنون از این قدرت علیه نفتکش‌ها استفاده نکرده‌اند زیرا این امر به کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب لطمه می‌زند و واکنش‌هایی بین‌المللی را به دنبال خواهد داشت. این درحالی است که عربستان سعودی تاکنون بارها در جریان بمباران‌های خود نفتکش‌های یمنی را هدف قرار داده است. سال گذشته یک نفتکش در تنگه باب‌المندب هدف قرار گرفت که عربستان سعودی حوثی‌ها را مسئول آن معرفی کرد، اما حوثی‌ها بلافاصله به این اتهام واکنش نشان داده و محمدعلی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلاب یمن این اتهام را از سوی عربستان یک نمایش و توطئه آمریکایی توصیف کرد. وی در ادامه افزود: حمله به این نفتکش که پرچم جمهوری جزایر مارشال را حمل می‌کرد هیچ ربطی به ما ندارد. منطقه باب‌المندب تحت اشغال ائتلاف متجاوز عربستان ـ‌ آمریکاست و آنها مسئول وقوع هر اتفاقی در این منطقه هستند. الحوثی همچنین تاکید کرد: مجاهدان ما تنها اهداف نظامی را هدف قرار می‌دهند و بارها مشاهده شده که یک عملیات نظامی را تنها به خاطر نزدیک شدن نفتکش‌ها متوقف کرده‌اند. تاکنون بارها رسانه‌های سعودی مدعی شده‌اند که حوثی‌ها با خمپاره به نفتکش‌ها حمله کرده‌اند، اما منابع یمنی این خبرها را تکذیب می‌کنند.

مساله تهدید کنونی محمد علی الحوثی به دلایل شرایط حادی است که اکنون بر یمن حاکم شده است. عربستان سعودی بعد از شلیک یک موشک بالستیک به ریاض تمام خروجی‌های هوایی دریایی و زمینی یمن را بست. همچنین شایع شد که سعودی‌ها می‌خواهند به بندر الحدیده تنها گذرگاه بین‌المللی کمک‌رسانی به یمن حمله کنند. تهدید الحوثی در واقع پاسخی به تهدیدهای عربستان سعودی در این رابطه است.

سایر تحولات

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان بهداشت جهانی درباره ادامه بسته‌ماندن گذرگاه‌‌های یمن هشدار داد و اعلام کرد این موضوع منجر به وضعیت سخت انسانی شده و پیش‌بینی‌هایی درباره امکان اتمام سوخت در ماه جاری مطرح شده است. فضیله شایب، سخنگوی بهداشت جهانی در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو گفت برای پنجمین روز پیاپی گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی یمن بسته ماند و سازمان بهداشت نتوانست کار کمک‌رسانی خود را انجام دهد.

وی در ادامه تصریح کرد سازمان بهداشت جهانی و سایر موسسات انسانی نیاز به کمک‌های فوری انسانی در یمن دارند، یمنی که مردم آن بیشترین آمار ابتلا به وبا را دارند، گرسنگی زندگی هفت میلیون نفر را تهدید می‌کند و دو میلیون کودک یمنی از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند.

فضیله شایب سپس گفت چهارشنبه هفته گذشته به سازمان بهداشت جهانی اجازه داده نشده 250 تن از امدادهای پزشکی از طریق دریایی وارد یمن شود،این محموله شامل ابزارهای جراحی، بیهوشی، مواد تصفیه آب و دیگر نیازهای اساسی پزشکی بوده که به‌دلیل بسته بودن بندر الحدیده نتوانسته جیبوتی را ترک کند. ائتلاف سعودی متجاوز به یمن 15 آبان‌ماه از بستن تمامی مرزهای هوایی، دریایی و زمینی یمن به صورت موقت خبر داد.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحلیلی پیش‌بینی کرد، پایان جنگ در یمن بویژه پس از تصمیم ائتلاف متجاوز عربی برای بستن گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی این کشوربه این زودی‌ها ممکن نیست.

به نوشته این منبع: رقابت دو قطب اصلی در ائتلاف عربی یعنی عربستان و امارات برای نفوذ در یمن نشان می‌دهد ابوظبی حمایت از گروه‌های سلفی افراط‌گرا را برای مقابله با حزب «تجمع اصلاح یمن»، که یکی از احزاب وجریان‌های حامی دولت مستعفی است ترجیح می‌دهد. براساس این تحلیل امارات همچنین از رهبران جدایی طلب یمن و برخی شبه نظامیان به عنوان کمربندی امنیتی برای تضعیف قدرت عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن که مقیم عربستان است استفاده می‌کند. طبق تحلیل آسوشیتدپرس عربستان از ماه فوریه با این بهانه که شرایط امنیتی مناسب فراهم نیست، مانع از بازگشت هادی به یمن شده است.

هشدار یمن نوعی بازدارندگی در برابر حمله عربستان

محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن اعلام کرد: در صورت حمله سعودی‌ها به بندر الحدیده بر ما واجب می‌شود، اقداماتی را که پیش از این درباره نفتکش‌های سعودی انجام داده‌ایم، مجددا تکرار کنیم. در همین رابطه با جعفر قنادباشی، کارشناس ارشد مسائل یمن گفت‌وگو کرده‌ایم که ماحصل آن در پی می‌آید:

بندر الحدیده یمن چه نقش ویژه‌ای برای ورود محدود کالاهای ضروری یمنی‌ها دارد؟

این موضوع یک تهدید اقتصادی است به نحوی که عربستان در صدد تشدید تحریم‌های اعمالی و بستن تمام مراکز ورود کالاهای ضروری است. بندر الحدیده از مبادی ورودی است که کمک‌های ناچیز انسانی و بسیار حیاتی برای مردم یمن از این گذرگاه وارد می‌شود.

تهدید انصارالله چه تاثیری در بازدارندگی حملات عربستان می‌گذارد؟

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشتر هم اثبات کرده‌اند که در موارد مورد نیاز تهدیدات خود را علیه متجاوزین عملی می‌کنند. همان‌طور که در گذشته هم 12 ناو و ناوچه ائتلاف متجاوزین را مورد حمله قرار داده‌اند. لذا از این توانمندی برخوردارند. این اعلام از جانب یمنی‌ها نوعی اقدام هوشمندانه و بازدارنده محسوب می‌شود که اگر عربستان تمام منافذ ورود به یمن را مسدود کند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هم نفتکش‌ها و منافع اقتصادی عربستان را مورد هدف قرار می‌دهند. مردم یمن هیچ چیزی برای از دست دادن ندارند لذا برای ادامه زندگی ضروری خود در قبال سکوت سازمان‌ها و رسانه‌های بین‌المللی چاره‌ای جز این اقدام ندارند، این عربستان است که در صورت حمله به نفتکش‌های خود منافع سرشار مادی را از دست خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها