پادشاه عربستان به بهانه مبارزه با فساد مالی، دستور بازداشت تعدادی از شاهزادگان و مقام سابق و فعلی را صادر کرده است که برجسته‌ترین آنها وزیر گارد ملی است. همچنین منابع نظامی یمنی از شلیک و اصابت موشک بالستیک به فرودگاه بین‌المللی ریاض خبر داده‌اند. در همین رابطه با صباح زنگنه، کارشناس ارشد جهان اسلام گفت‌وگو کرده ایم که ماحصل آن در پی می‌آید.
کد خبر: ۱۰۹۰۸۳۸

موج دستگیری شاهزاده‌های عربستانی چگونه قابل تحلیل است؟

عنوان کلی که مقامات رسمی عربستان اعلام می‌کنند، «مبارزه با فساد» است، اما واقعیت ماجرا موضوع دیگری است. شاهزاده‌ها و مقاماتی که دستگیر شده‌اند سالیان طولانی با سایر اعضای خاندان سلطنتی از جمله ملک سلمان (پادشاه فعلی) و فرزندان وی مبادلات مالی و بازرگانی داشته‌اند. اگر این افراد فاسد هستند پس فرزندان پادشاه فعلی هم در این فساد مشارکت داشته‌اند. اما شاهد هستیم که بسیاری از شاهزادگان دستگیر، بازداشت خانگی و ممنوع الخروج می‌شوند اما افراد نزدیک به پادشاه و فرزندان وی آزادانه فعالیت می‌کنند. حقیقت ماجرا این است شاهزادگانی که دستگیر شده یا تحت بازداشت خانگی هستند فرزندان و نوادگان پادشاهان قبلی محسوب می‌شوند وطبیعتا خود را در کسب جایگاه ولیعهدی و حتی پادشاهی صاحب حق می‌دانند و تلاش‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهند تا این مناصب را عهده‌دار یا به چرخه قدرت نزدیک شوند. این دستگیری‌ها، تلاشی است با این هدف که این افراد وسوسه توسعه قدرت نداشته باشند و مزاحمتی برای محمد بن سلمان ولیعهد فعلی و پادشاه آینده ایجاد نکنند. البته این افراد دستگیر شده تا چند سال گذشته با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور فعلی آمریکا روابط تجاری و بازرگانی گسترده‌ای برقرار کرده بودند. از جمله ولید بن طلال از شاهزادگان سعودی که انتقاداتی را نسبت به اقدامات و عملکردهای نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا در رابطه با عربستان بیان کرده بود. با توجه به این‌که در داخل کشور عربستان، رسانه‌ها یا سازمان‌های مردم‌نهاد مستقل فعالیت ندارند، این‌گونه اقدامات مقامات سعودی همواره با ابهام و شک و تردید همراه است.

رسانه‌های سعودی اعلام کردند موشک شلیک‌شده توسط یمنی‌ها به فرودگاه ریاض را سرنگون کرده‌اند. آیا این یک ادعای صرف نیست؟

عکس‌هایی که مطبوعات عربستان منتشر کرده‌اند از تصاویر دود متراکم و حضور خودرو‌های پلیس، آتش‌نشانی و اورژانس حکایت می‌کند. اگر این موشک بالستیک به هدف اصابت نکرده بود، وجود این خودروها لزومی نداشت. فرودگاه بین‌المللی ریاض در کنار پایگاه هوایی ملک خالد است و این اهمیت موضوع را چند برابر می‌کند. خبرگزاری‌ها هم از شنیدن صدای چند انفجار در محل خبر داده‌اند که ادعاهای سعودی‌ها را بی‌اثر می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها