توفان شن یا به عبارت صحیح تر توفان ماسه، معمولا در مناطقی از کویر که عاری از پوشش گیاهی است، بر اثر وزش بادهای با سرعت زیاد ایجاد می‌شود. این توفان با بلند کردن ماسه و ذرات گرد و غبار به هوا به سمت ارتفاعات پیش می‌رود.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۱۱

بهترین و اصولی‌ترین اقدام هنگام وزش بادهای شدید، اجتناب از رفتن به مناطق کویری و صحرایی است. اگر در حین رانندگی با این پدیده طبیعی و اقلیمی مواجه شدید، توقف در محلی ایمن تا پایان توفان ضروری است .

چه باید کرد ؟

قبل از رفتن به مناطق خشک و کویری که خطر توفان شن وجود دارد، از وضعیت آب و هوا باخبر شوید .

زمان گیر افتادن در توفان، خونسردی خود را حفظ کنید و در جهت وزش باد قرار نگیرید.

اگر در محل وقوع توفان،‌ صخره یا بوته‌ای وجود داشت، پشت آن پناه بگیرید .

از سر و صورت و بخصوص چشم‌ها محافظت کنید،‌ چون این ذرات بیشترین آسیب را به چشم‌ها وارد می‌کند.

دهان و بینی را با دستمالی بپوشانید چون ذرات معلق گرد و غبار براحتی و با سرعت زیاد وارد ریه‌ها و سیستم تنفسی شده، سبب بروز مشکلاتی می‌شود.

اگر داخل خودرو هستید، از آن خارج نشوید .

سر خودرو را در جهت وزش باد قرار داده، آن را خاموش کنید.

در صورت توقف طولانی‌مدت خودرو در یک نقطه، شن‌ها روی آن انباشته می‌شود. در نتیجه گاهی خودرو را روشن کنید و مسافتی کوتاه را به سمت جلو برانید.

اگر خودرو در حال مدفون شدن زیر شن و ماسه است، گاهی از ماشین پیاده شوید و با محافظت از سر و صورت، ماسه‌ها را کنار بزنید .

اگر مجبور به حرکت با خودرو هستید، به علت کم شدن شعاع دید با احتیاط برانید چون در این مواقع احتمال خروج از مسیر، مهم‌ترین تهدید برای سرنشینان خودرو است.

برای این که از جاده و مسیر اصلی منحرف نشوید، از خطوط سفید کنار و میانه جاده کمک بگیرید و سعی کنید، کمی با فاصله از جاده خودرو را متوقف کنید تا توفان به پایان برسد.

در حین راندن، تمام کانال‌های هواکش و پنجره‌های خودرو و هر دریچه‌ای را که سبب ورود هوای بیرون به داخل خودرو می‌شود، ببندید .

سیستم تهویه خودرو را خاموش کنید .

چراغ‌های فلاشر ماشین را روشن نگه دارید .

با توجه به این که در توفان شن دید راننده کاهش می‌یابد، هنگام رانندگی هر از گاه چراغ‌های خودرو را خاموش و روشن کنید تا رانندگان جلویی و عقبی متوجه شوند که شما در حال حرکت هستید و توقف نکرده‌اید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها