با اجرای طرح تحول سلامت، حدود صدها هزار نفر صاحب دفترچه بیمه همگانی رایگان شدند. براساس خوداظهاری افراد بیمه شده، آنها در زمره افراد کم‌درآمد جامعه قرار داشتند.
کد خبر: ۱۰۸۸۹۲۲
منافع بیماران در خطر

البته بدیهی است که خوداظهاری نمی‌تواند ملاک دقیقی برای سنجش توان مالی افراد بیمه شده باشد و برای این کار باید کار کارشناسی دقیق و علمی انجام می‌شد و از نظرات کارشناسی افراد متخصص، بهره می‌گرفتند، اما متاسفانه اقدامات کارشناسی انجام نشد و بدون غربالگری علمی، افراد فاقد دفترچه بیمه، تحت پوشش بیمه همگانی رایگان قرار گرفتند. حال در این شرایط، سازمان بیمه سلامت می‌خواهد با اعمال محدودیت‌های جدید، بخشی از ارائه خدمت به دارندگان دفترچه بیمه‌های همگانی رایگان را محدود کند؛ تصمیمی که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به اعمال این محدودیت‌ها مخالف است.

براساس قانون برنامه ششم توسعه، راهکارهایی پیش‌بینی شده است که با کمک آنها از تحمیل هزینه‌های غیرضروری و اسراف در نظام سلامت جلوگیری می‌شود. اجرای برنامه پزشک خانواده، الکترونیکی شدن پرونده‌های سلامت و اجرای راهنماهای بالینی، راهکارهایی است که می‌تواند به حفظ منابع نظام سلامت کمک کند، اما این‌که با اعمال محدودیت برای استفاده از دارندگان دفترچه‌های بیمه همگانی، به دنبال صرفه‌جویی در منابع نظام سلامت باشیم، امری اخلاقی نیست.

معتقدیم این‌گونه ابلاغیه‌ها نمی‌تواند منافع بیماران را حفظ کند و نظام سلامت باید در همان مسیرهای علمی و قانونی که پیش‌بینی شده است، حرکت کند.

دکتر بشیر خالقی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها