در مراسم تقدیر از 2 استاد عرصه ارتباطات تاکید شد

اخلاق، راه نجات رسانه‌ها

چهارمین همایش بین‌المللی رسانه با حضور استادان برجسته ارتباطات داخلی و خارجی، صبح روز گذشته در سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه صدا و سیما برگزار شد. تقدیر از پروفسور باقر ساروخانی و پروفسور علی‌اکبر فرهنگی، دو استاد مطرح و برجسته عرصه ارتباطات کشور از بخش‌های ویژه این مراسم بود.
کد خبر: ۱۰۸۸۸۴۹

به گزارش خبرنگار جام‌جم، چهارمین دوره همایش بین‌المللی رسانه صبح روز گذشته در دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد. در این همایش که با حضور استادان عرصه ارتباطات کشور و مهمانانی از کشورهای نیوزیلند، آلبانی، آذربایجان و افغانستان همراه بود، استادان گوناگون به بحث و تبادل نظر درخصوص وضعیت امروز ارتباطات کشور پرداختند. تقدیر از دو استاد صاحب‌نام و پیشکسوت عرصه ارتباطات و روابط عمومی کشور، بخش دیگری از این مراسم بود؛ پرفسور باقر ساروخانی و پروفسور علی‌اکبر فرهنگی که از شناخته‌شده‌ترین استادان این رشته محسوب می‌شوند و استادان نسل‌های بعدی را تربیت کرده‌اند.

دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما در ابتدای این مراسم با اشاره به اهمیت و جایگاه مدیریت رسانه در شرایط کنونی گفت: امروزه با توجه به تغییرات تکنولوژیک و ظهور فضاهای جدید ارتباطی، تعریف و نقش و جایگاه مدیریت رسانه هم تغییر پیدا کرده است. این روزها هر کسی مدیر رسانه خودش است و صفحات مجازی‌اش را مدیریت می‌کند.

دکتر محمود اسعدی، دبیر این دوره از همایش هم بیان کرد: امروزه شاهدیم که شبکه اجتماعی تلگرام در ایران بسیار رواج پیدا کرده و کاربران بی‌شماری دارد، اما نرخ تولید محتوای کاربران در آن خیلی بالا نیست و اکثرشان فقط دریافت‌کنندگان پیام هستند. لذا لازم است که مدیریت رسانه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و به نقش پیام و اهمیت انتشار آن پرداخته شود.

در ادامه مراسم، تقدیر از این دو استاد برگزار شد و نهادهای مختلفی چون دانشگاه صدا و سیما، بنیاد سینمایی فارابی، شورای سیاستگذاری همایش روابط عمومی الکترونیک و کانون تبلیغاتی نور، هدایای خود را به این استادان تقدیم کردند.

پروفسور ساروخانی، استاد برگزیده جامعه‌شناسی ارتباطات اظهار کرد: حرکت از واقعیت به سوی حقیقت، همیشه منبع الهام بشر بوده است. رسانه‌ها امروزه در برخورد با دو جهان هستند؛ جهان متناهی و غیرمتناهی. جهان متناهی همان عالم رسانه‌ها و دنیای اخبار است و جهان غیرمتناهی دنیای واقعی. لذا رسانه‌ها ناگزیرند در میان این اخبار و اطلاعات به گزینش دست بزنند و واقعیت‌های خاصی را پوشش دهند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با اشاره به پایبندی و وفاداری به انتشار درست اخبار در چنین شرایطی افزود: راه نجات رسانه‌ها در اخلاق است. ورود اخلاق باعث می‌شود نه‌تنها رسانه پاک بماند، بلکه اعتماد مشتریانش هم بیشتر جلب شود. ضمن این‌که صاحبان رسانه‌ها و انعکاس‌دهندگان اخبار هم باید اسیر خویشتن و افکار غالب‌شان نباشند و تمام واقعیت را ببینند، نه اندیشه‌های خودشان را. این مهمی است که دانشگاه صدا و سیما باید به دانشجویانش آموزش بدهد تا این نیروهای جوان بتوانند با احترام به واقعیت، چینش درستش را در خبرهایشان رعایت کنند.

پروفسور فرهنگی، استاد برگزیده مدیریت رسانه هم تصریح کرد: رسانه فقط در صورتی که گره‌گشا باشد، می‌تواند به وظایفش عمل کند؛ در غیر این صورت خود به گره‌های جامعه خواهد افزود.

وی افزود: در سال‌های اخیر و بویژه بعد از جنگ جهانی دوم، بحث توسعه و فقر در جهان مطرح شد. با استقرار نظام صنعتی اتفاقات تازه‌ای رخ داد، نهادهای گوناگون بتدریج تغییر پیدا کردند و خانواده‌ها هم دستخوش دگرگونی شدند. در این شرایط جدید که نیازهای اعضای خانواده‌ها تغییر پیدا کرده، رسانه‌ها باید وارد معرکه شوند و این نیازها را برایشان تامین کنند. مدیران رسانه‌ای امروز باید ریسک‌ها را بشناسند و با آگاهی از اقتضاهای جامعه، مثبت و تاثیرگذار عمل کنند.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها