برای حفظ امنیت ملی آمریکا

راز ترور کندی همچنان محرمانه ماند

در حالی که قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد مرتبط با ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا منتشر شود، ترامپ تحت فشار نهادهای اطلاعاتی این کشور بخشی از این اسناد را همچنان محرمانه نگاه داشت.
کد خبر: ۱۰۸۷۵۰۳

به گزارش شبکه خبری سی.ان.ان، دولت آمریکا بنابر تصویب کنگره این کشور، قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد منتشر نشده مربوط به قتل جان اف کندی رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را منتشر کند.

این در حالی است که روز پنجشنبه درخواست هایی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای محرمانه نگاه داشتن بخشی از این اسناد مطرح شد.

به نوشته سی.ان.ان، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که خود روز چهارشنبه در توییتی وعده انتشار همه اسناد را داده بود در فرصت اندک باقیمانده فقط امکان تصمیم گیری درباره انتشار همه 3000 سند یا انتشار بخشی از آن را داشت.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) از دولت خواستند فقط 2600 سند را منتشر کرده و بقیه را محرمانه باقی بگذارد.

در نهایت ترامپ تصمیم دوم را اتخاذ و دستور انتشار 2600سند را صادر کرد و 180 روز به نهادهای اطلاعاتی فرصت داد تا اسناد باقیمانده را بررسی کنند.

این اسناد مربوط به تحقیقات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پس از ترور کندی در سال 1963 است که براساس قانون مصوب کنگره این کشور در سال 1992 باید تا 25 سال بعد منتشر می‌شد.

یکی از اسناد اصلی منتشر شده به دیدار قاتل متهم اصلی ترور جان اف کندی به اسرائیل اشاره کرده است. در این سند گفته شده است جاک روبی از 17 می تا 7ژوئیه 1962 همراه همسرش در اسرائیل به سر می‌برده است.

گفتنی است درآن زمان بعد از آشکار شدن نامه‌نگاری‌های کندی با جمال عبد الناصر، رئیس‌جمهور فقید مصر راجع به مساله فلسطین، ‌در خصوص ترور کندی، اتهاماتی متوجه اسرائیل شد. بویژه این‌که گفته شده بود کندی و ناصر به توافقی در مورد مساله فلسطین دست یافتند و مقرر شده بود این توافق را با نظارت دوجانبه اجرا کنند.

در واقع نظریه مربوط به توطئه اسرائیل برای ترور کندی از همان ابتدا وجود داشته است .همان موقع رسانه‌های آمریکایی از مخالفت کندی با برنامه هسته‌ای اسرائیل مطلب نوشتند و حتی اشاره کردند وی کوشید تیم‌های تحقیقاتی برای اطلاع از ماهیت صلح‌آمیز بودن این برنامه اعزام کند و این پیگیری‌ها، بر اساس همان نظریه توطئه، موجب شد تا کندی در کانون توجه موساد یا سازمان جاسوسی اسرائیل قرار گیرد.

همچنین اسوالد، قاتل کندی دو روز بعد از دستگیری و هنگامی که از زندان شهر منتقل می‌شد به‌دست فردی به‌نام جاک روبی، مالک یک کاباره به‌قتل رسید. بر اساس اسناد تازه منتشر شده، ‌مشخص شد جاک روبی از اسرائیل دیدار کرده بود.

هرچند یک تحقیق رسمی ده ماهه نشان داد اسوالد به تنهایی مرتکب این ترور شده و دو گلوله به کمر و سر کندی شلیک کرده، اما یک کمیته تحقیق کنگره در سال 1979 گزارش داد کندی، ترجیحا بر اثر یک توطئه ترور شد و دو نفر به سمت وی شلیک کردند!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها