تحرکات نتانیاهو برای جلوگیری از شکست همه‌پرسی اقلیم شدت گرفت

دخالت آشکار آمریکا و اسرائیل در تحولات کردستان عراق

بحران کردستان عراق که از ابتدا به دلیل توطئه‌گری‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا رخ داده بود، اکنون بهانه‌ای شده است تا این دو رژیم با دخالت‌های بیشتر در آن اجازه ندهند موضوع در چارچوب‌های مسالمت‌آمیز و در آرامش حل و فصل شود. اینها درحالی است که امروز قرار است مسعود بارزانی برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادگاه عالی فدرال برود.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۸۶

به گزارش سومریه نیوز، یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد دادگاه عالی فدرال این کشور یکشنبه مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان را احضار کرده است. دلیل این احضار، شکایت از وی در 55 پرونده ازجمله همه‌پرسی غیرقانونی، به خطر انداختن امنیت ملی، قاچاق نفت از کشور و دست داشتن در فسادهای اداری است. در ادامه دخالت‌های رژیم صهیونیستی، گفته می‌شود بنیامین نتانیاهو قصد دارد قدرت‌های جهانی را بسیج کند تا از شکست‌های بیشتر کردهای عراق ممانعت به عمل آورند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین، مسئولان اسرائیلی می‌گویند: نتانیاهو هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تماس دیگری با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و حتی با مقامات آمریکایی دراین باره گفت‌وگو کرده است. یکی از مسئولان دولت نتانیاهو که نخواست نامش فاش شود، تاکید کرد: با توجه به نزدیک بودن اقلیم کردستان عراق به تهران و دمشق؛ دو دشمن اسرائیل، تل‌آویو منافع امنیتی در کردستان دارد و به آنجا به عنوان یک مکان استراتژیک می‌نگرد. از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی درباره خشونت‌ها در شمال عراق، از ارتش این کشور خواست اقداماتش را در نزدیکی کرکوک متوقف کند؛ اعتراضی که مورد استقبال دولت اقلیم کردستان قرار گرفت .

همزمان مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که عامل اصلی بحران در منطقه بود، بعد از یک دوره سکوت به زبان درآمده و از واکنش دولت عراق به همه‌پرسی استقلال انتقاد کرده است. او خواهان کاهش فشارها به مردم کردستان عراق شد. بارزانی در بیانیه‌ای گفت مردم این منطقه به طور مسالمت‌آمیز در روند تعیین سرنوشت خود شرکت کردند، اما به دنبال آن مورد هجوم قرار گرفته و از سوی دولت عراق مجازات شده‌اند. مسعود بارزانی یک بار دیگر برخی از طرف‌های کردی را مسئول شکست نیروهایش در کرکوک عنوان کرد. این درحالی است که بافل طالبانی، پسر جلال طالبانی در مصاحبه‌ای مفصل با شبکه فرانس 24 اتهامات مطرح شده علیه خود مبنی بر تبانی با دولت مرکزی علیه کردها را رد کرد و گفت این اشتباهات مهلک رهبران کرد بود که باعث به وجود آمدن شرایط کنونی در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه شد.

وی افزود: رفراندوم کردستان عراق «اشتباه بسیار بزرگی» بود. او درباره اتهام‌های مطرح شده درباره «تبانی با نیروهای دولت مرکزی و ایران» گفت: متاسفانه چنین شایعاتی مطرح است و عاملان اصلی این تراژدی تلاش می‌کنند دیگران را مقصر جلوه دهند.آخرین خبرها از کرکوک حاکی است نیروهای پیشمرگه کاملا از این شهر خارج شده‌اند. کریم نوری یکی از رهبران حشد شعبی نیز به روزنامه الحیات گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق به نیروهای نظامی دستور داده از مرزهای کرکوک رد نشوند و ما برنامه‌ای برای عبور از مرزهای کرکوک نداریم. اکنون با تسلط بر منطقه التون کوبری نیروهای عراقی تسلط خود را بر مناطق مورد مناقشه در کرکوک و دیالی تقویت کرده و نیروهای پیشمرگه‌ را وادار به بازگشت به مرزهای سال 2003 کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها