رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به حمایت‌های کشورهای مختلف از جمله اروپایی‌ها از برجام و مخالفت آنها با اظهارات ترامپ گفت: البته نمی‌گوییم که اینها دوستان ما هستند یا از سر دلسوزی و خیرخواهی چنین سخن گفته‌اند؛ آنان در پی منافع ملی خودشان هستند، اما آش آنقدر شور شده که صدای اینها هم در آمده است.
کد خبر: ۱۰۸۳۵۹۵

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما تاکید کرد: اگر برجام به هم بخورد جمهوری اسلامی ایران، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند، زیرا اکنون به طور داوطلبانه درحال اجرای آن بوده و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

صالحی با رد مطالبه نابحق و غیرقانونی ترامپ درخصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقت‌نامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد. ما به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهداتمان عمل می‌کنیم، اما خارج از این چارچوب قطعا به هیچ خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم، همچنان که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.

وی افزود: درخصوص بازرسی‌ها در چارچوب موافقت‌نامه پادمان مانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در چارچوب تعهدات برجام متعهدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره تدابیر این سازمان در صورت لغو برجام تاکید کرد: یقین داشته باشید علاوه بر این که پل‌های پشت سرمان را خراب نکرده‌ایم، پل‌های متعددی را هم ساخته‌ایم.

صالحی هشدار داد: اگر روزی مسئولان نظام به عللی ببینند که برجام دیگر منفعتی برای کشورمان ندارد و برای از سرگیری غنی‌سازی 20 درصد در فردو تصمیم بگیرند، چهار روزه می‌توانیم غنی‌سازی 20 درصد را آغاز کنیم.

وی افزود: همان طور که آقای روحانی اعلام کرد خیلی از فعالیت‌ها را می‌توانیم در بازه زمانی در حد چند ساعت بازگردانیم و محدودیت‌ها را برداریم؛ ازسرگیری برخی فعالیت‌های دیگر چند‌ماه و برخی فعالیت‌ها تا حداکثر یک سال و دو سه ماه طول می‌کشد.

صالحی گفت: البته ما می‌خواهیم برجام همچنان بدون خدشه پیش برود و فعالیت‌های فنی در حوزه هسته‌ای اعم از اکتشاف و استخراج، تحقیق و توسعه، ساخت نیروگاه‌های جدید و استفاده از فناوری هسته‌ای در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت بخوبی پیش می‌رود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با رد اتهامات رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص تلاش کشورمان برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: از ابتدای انقلاب، نگاه، رویکرد و جهان‌بینی سیاسی ایران با نگاه و جهان‌بینی آمریکا متفاوت بوده و اصل چالش ما ناشی از همین تفاوت است.

صالحی درباره آمادگی این سازمان برای مقابله با تصمیم احتمالی آمریکا برای خروج از برجام تا 60 روز آینده تاکید کرد: کار ما لحظه‌ای است. ما که نمی‌خوابیم و 60 روز دیگر بخواهیم بیدار شویم. آمادگی که از آن صحبت می‌کنیم لحظه‌ای است.

وی افزود: فقط اراده مسئولان را می‌طلبد که دستور بدهند چه اقدامی را آغاز کنیم؛ ما همه این سناریوها را در سازمان انرژی اتمی مدنظر قرار دادیم و با عرضه کلیاتش در هیات نظارت بر برجام درباره آن توافق کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها