او رئیس‌جمهور قدرتمندترین کشور جهان به‌لحاظ اقتصاد و ارتش است، اما هرگز در قامت خودش ظاهر نشده است. او از دعوای بین دیگران لذت می‌برد و خود نیز دوست دارد همیشه حاشیه ساز شود. گاهی با خبرنگاران که آنها را فاقد شخصیت قابل احترام می‌داند و گاهی با هنرپیشه و گاهی هم با ورزشکارها. همیشه درگیر حاشیه است. اما او یک خصلت دیگر هم دارد. با کسانی که در برابرش بایستند مماشات می‌کند اما کسانی که از شر او بگریزند درگیر می‌شود. مدلی که او اخیرا در برابر کره‌شمالی در پیش گرفته، نشات گرفته از آن بعد از شخصیت اوست که از رو به رو شدن با قلدرها طفره می‌رود.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۱۶

بسیاری او را خودبزرگ بین و تعداد قابل توجهی از خواص آمریکا هم او را ابله می‌دانند و برخی دیگر خودشیفته‌ای می‌دانند که رگه‌های نژادپرستی آلمان و خودبزرگ بینی انگلو ساکسونی‌اش او را به این ورطه انداخته است.

یکی از نزدیک ترین افراد کابینه اش او را «کودن» خطاب می‌کند. ترامپ باورش نمی‌شود و آن را تکذیب می‌کند. سر انجام پس از چند روز این پا و آن پا کردن تن به این احتمال می‌دهد که ممکن است کلمه‌ای که تیلرسون بر زبان رانده و خود نیز آن را با قاطعیت رد نکرده، می‌توانسته همان واژه «ابله» یا «کودن» باشد. سر انجام به‌صورت ضمنی می‌پذیرد و پیشنهاد تست آی کیو به همراه وزیر خارجه‌اش را می‌دهد.

کار به اینجا ختم نمی‌شود. مارتین ایندیک یکی از صهیونیست‌های دو‌آتیشه که پیشتر سفیر سابق آمریکا در سرزمین‌های اشغالی بود و در حوزه سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا حرفی برای گفتن دارد او را رئیس جمهوری با مرام بنگاهداری توصیف می‌کند که با سیاست به سان خرید و فروش املاک برخورد می‌کند. باب کروکر از سیاستمداران پرآوازه در آمریکا نیز کاخ سفید به رهبری ترامپ را به محل نگهداری سالمندان تشبیه می‌کند. «تونی کوشنر» نویسنده برنده جایزه «پولیتزر»، نمایشنامه‌ای درباره ترامپ می‌نویسد. نمایشنامه‌نویس مطرح آمریکایی رفتار غیر عادی ترامپ را انگیزه خود در اثر جدیدش می‌داند. کوشنر در توضیح اثر جدید خود، این نمایشنامه را «یک کابوس» دانسته که همان راه پیدا کردن «ترامپ» به کاخ سفید است. این نویسنده آمریکایی درباره رئیس‌جمهور ترامپ گفت: او در مرز روانپریشی قرار دارد.

دکتر جان گارتنر، روان‌درمانگر آمریکایی نیز هشدار داده که ترامپ از اختلال روانی «خودشیفتگی بدخیم» رنج می‌برد؛ اختلالی درمان‌ناپذیر که با توجه به قدرت جایگاه او می‌تواند منشا تهدیدهای جدی برای آمریکا و جهان باشد.

«دزموند موریس» نویسنده کتابی دارد تحت عنوان «باغ وحش انسانی». وی در این کتاب با مقایسه رفتار برخی رهبران با بوزینه‌ها رفتار آنها را مورد مطالعه قرار داده است. وی بهترین راه برای به‌عمل آوردن این منظور را ارزیابی میدان نبرد از دیدگاه حیوان برتری طلب می‌داند و می‌نویسد: اگر رهبری بخواهد بر گروه خود فرمانروایی کند و در حفظ جایگاه قدرت خود موفق باشد ده دستور طلایی وجود دارد که باید آنها را رعایت کند. دو فرمان نخست از این ده فرمانی که موریس برشمارد بسیار نزدیک بر ارزیابی و رفتارشناسی رئیس‌جمهور آمریکاست؛

فرمان اول: شما باید زیورها، حالت‌ها و حرکت‌های برتری از خود نشان دهید

فرمان دوم: در لحظه‌های رقابت فعال باید زیردستان را قاهرانه بترسانید

نکته اول این‌که رئیس‌جمهور آمریکا بشدت از بی‌اعتنایی کره‌شمالی به آمریکا و اقتدارش و حوزه قلمرو خود عصبانی است در عین حال از آسیبی که می‌تواند از این کشور بر وی وارد شود نیز ترس دارد. همین مساله سبب شده تا او طی دو ماه گذشته مدام کره‌شمالی را تهدید کند ولی تاکنون نتوانسته به این تهدیداتش عمل کند.

نکته دوم هم این است که ترامپ بشدت به‌لحاظ موقعیت در داخل آمریکا متزلزل و نامحبوب است و همین مساله او را به رهبری ضعیف برای کشوری قدرتمند تبدیل کرده است.

ترامپ رفتارهای کنونی خود را از زندگی شخصی خود به عاریه گرفته است. او نوه فردریش و فرزند فرد ترامپ است. دونالد در بین پنج فرزند خانواده از اساس شر و خشن و بی احترام به دیگر دوستانش بود و کلاس‌های مدرسه‌اش را بر هم می‌ریخت. او در 28 سالگی با روی کوهن (Roy Cohn) آشنا شد؛ فردی مشمئزکننده برای همه، اما فرصت ساز برای دونالد. برخی کارشناسان آمریکایی که روی رفتارهای ترامپ تحقیق می‌کنند بر این باورند که این شیوه تسلیم نشدن وسماجت و حمله متقابل را که امروز از ترامپ داریم در واقع استادش روی کوهن بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها