با فرشته سرابندی، بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون

ایفای نقش‌های منفی را خیلی دوست دارم

فرشته سرابندی، بازیگر توانایی است که سال‌ها حضور آرام و تاثیرگذاری در سریال‌های تلویزیونی و در انواع و اقسام نقش‌های متفاوت دارد.
کد خبر: ۱۰۸۲۰۷۲

او دارای مدرک کارشناس کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. وی سال 70 برای بازی در نمایش (ذوالجناح) داریوش مختاری برنده جایزه بهترین بازیگر زن از جشنواره تئاتر دانشجویی شد و به خاطر بازی در نمایش سورنا مادر لوک به کارگردانی خودش در سال 72، جایزه بهترین بازیگر زن را از دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دریافت کرد. سرابندی با هنرمندانی نظیر اصغر فرهادی، مجید مجیدی و رسول ملاقلی‌پور همکاری داشته وچند فیلم کوتاه را هم کارگردانی کرده است. ازجمله کارهای کارنامه بازیگری سرابندی می‌توان به داستان یک شهر، بچه‌های آسمان، یک حرف از هزاران، غول و چراغ جادو، ارتفاع پست، بهشت جای دیگر است، یوسف پیامبر، نسیم وصل، نخل سوخته، شوق پرواز، سی‌امین روز، صدای پای من و... اشاره کرد.

بازی در مجموعه چرخ فلک آخرین تجربه بازیتان در تلویزیون تا پیش از بازی در مجموعه در جست‌وجوی آرامش بود؟

در مجموعه چرخ فلک به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد که یک ملودرام اجتماعی است نقش یک زن خانه‌دار را بازی می‌کنم که ناخواسته درگیر یک مشکل بزرگ در زندگی می شود و باید در این بزنگاه درباره عفو یا قصاص قاتل پسرش تصمیم مهمی بگیرد. در این سریال با بازیگرانی چون مهران احمدی، امیر آقایی، حمیدرضا آذرنگ، لیلا اوتادی، میلاد کی‌مرام، آشا محرابی، شبنم مقدمی و کیهان ملکی همبازی بودم. در سریال در دوردست‌ها هم نقش سیمین را بازی کردم. سیمین زنی از طبقه مرفه جامعه است، اما این مساله باعث جدا شدن او از جامعه نشده، زیرا او اصالت دارد. سیمین زنی تحصیلکرده است که دوست ندارد دیگران برایش تصمیم بگیرند و تابع احساسات نیست و با سعه صدر شوهرش را در انتخابی که قرار است انجام دهد آزاد می‌گذارد.

ظاهرا این روزها از تئاتر هم خیلی فاصله گرفته‌اید... .

بله، شرایط کار در تئاتر مهیا نیست و آخرین اجرای صحنه‌ای‌ام نمایش بی‌بی بیدل به کارگردانی آزاده انصاری و حضور بازیگرانی مثل محمود رضا رحیمی و محسن قصابیان بود. این نمایش در تئاتر شهر اجرا شد. مدتی است دور تئاتر را خط کشیده‌ام زیرا وضعیت بسامانی ندارد و کارکردن در تئاتر سخت شده است. اغلب همدوره‌ای‌هایم که هنوز در تئاتر فعالیت می‌کنند عاشق این عرصه هستند. تئاتر از جایی حمایت نمی‌شود و از تماشاگران تئاتر هم به خاطر حضورشان باید تشکر کرد. زمانی که ما تئاتر را شروع کردیم کارهای با کیفیتی ارائه می‌شد و توجه بیشتری به تئاتر از سوی مسئولان صورت می‌گرفت. به همین دلیل ترجیح می‌دهم در اوقات فراغتم مطالعه کنم و سفر بروم و در دل طبیعت به کوهنوردی بپردازم.

الان بیشتر با کدام یک از بازیگران در ارتباط هستید؟

از طریق شبکه‌های اجتماعی بیشتر با لادن طباطبایی و ماهایا پطروسیان در ارتباطم.

از سینما به چه دلیل فاصله گرفته‌اید؟

من در مقطعی بیشتر در فیلم‌های هنری بازی می‌کردم و این اتفاق با فیلم بچه‌های آسمان رقم خورد و در ادامه در فیلم بهشت جای دیگری است بازی کردم که حضور موفقی در جشنواره‌های خارجی داشت و به این ترتیب حضورم در سینما محدودتر شد.

قبل از بازی در مجموعه «در جست‌وجوی آرامش» با سعید سلطانی سابقه همکاری داشتید؟

نه، این اولین همکاری‌ام بود و این همکاری یکی از بهترین تجارب دوران بازیگری‌ام است. بعد از پخش سریال پس از باران یکی از دغدغه‌های کاری‌ام بازی در سریال‌های سعید سلطانی بود. ایشان کارگردان حرفه‌ای و کاربلدی است که در بیشتر ژانرها مجموعه ساخته و به نظرم یک کارگردان مولف با نگاه خاص خودش است. مدیریت و هدایت بازیگران توسط ایشان مثال‌زدنی است و فضای مناسب و ایده‌آلی برای بازیگر فراهم می‌کند و با تحلیل، خواسته و انتظارش را از بازیگر مطرح می‌کند.

چقدر ایفای نقش مادر در این سریال برایتان جذابیت داشت؟

همان طور که عنوان کردم مهم‌ترین دلیلم برای بازی در این سریال نام و اعتبار سعید سلطانی بود. ایشان با انتخاب درست بازیگر نیمی از راه بازی درست گرفتن از بازیگر را طی می‌کند. حضور حمیدرضا آشتیانی‌پور به عنوان یک تهیه‌کننده حرفه‌ای و کار بلد هم باعث شد اعتمادم به این کار و موفقیتش جلب شود. فیلمنامه هم دارای جذابیت بود.

حضور مهدی هاشمی و داریوش فرهنگ به عنوان بازیگران سریال نکته مثبتی محسوب می‌شود؟

بله، با مهدی هاشمی در فیلم وقت اضافه هم سابقه همکاری داشتم. حضور ایشان در یک کار باعث می‌شود بازیگران نقش مقابل با راحتی کارشان را انجام بدهند. افزون بر آن‌که خود نیز تعاملات مثبتی با سایر بازیگران دارند.

نقشی که بازی می‌کنید یک خانم دکتر روان پزشک است. این شغل چه کمکی به شخصیت‌پردازی بهتر نقش کرد؟

خیلی اثرگذار است. این زن، یک زن مدرن و تحصیلکرده و دارای معلومات است و سوای استفاده از مهارتش در بیرون خانه، برای بهبود روابط درون خانوادگی آن را وارد محیط خانواده هم می‌کند. با توجه به شرایط او وارد یک شرایط بحرانی می‌شود که باعث می‌شود در مقطعی کوتاه احساسش بر منطقش غلبه کند و احساسی تصمیم بگیرد؛ البته نمی‌خواهد چنین اتفاقی برایش رخ بدهد و به صراحت هم آن را بیان می‌کند.

بنابراین بروز چنین شرایطی باعث می‌شود خانم دکتر به سمت خاکستری شدن سوق پیدا کند... .

بله، چنین شرایطی رخ می‌دهد و به سمت خاکستری شدن می‌رود. البته چالشی که پیش روی ناهید قرار می‌گیرد به خاطر بروز مشکلات و گرفتاری شوهرش است. او تصمیم می‌گیرد برای دوری از آسیب‌پذیری، خودش را از این شرایط بغرنج دور کند و در ادامه هم معقولانه رفتار می‌کند در واقع روان‌‌شناس باید طبق وظیفه شغلی‌اش عمل کند.

البته نباید فراموش کنیم ناهید یک زن، همسر و مادر است و تلاش می‌کند در نقش یک مصلح‌گر اجتماعی ظاهر شود که باید حافظ نهاد خانواده‌اش باشد و طی این مسیر متحمل هزینه‌های زیاد عاطفی می‌شود. در هر صورت ناهید به همسرش علاقه دارد و این علاقه هم توام با اعتماد است.

احمد محمد اسماعیلی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها