وزیر امور خارجه انگلیس ضمن تاکید بر تعهد لندن به حفظ برجام، در این باره با همتایان ایرانی و آمریکایی خود تلفنی گفت و گو کرد.
کد خبر: ۱۰۸۱۹۴۵
گفتگوی تلفنی وزیر خارجه انگلیس درباره برجام با ظریف

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، بوریس جانسون روز سه شنبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و سپس با رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به صورت تلفنی گفت وگو کرد.

وزیر امور خارجه انگلیس قرار است امروز در لندن با علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار کند.

جانسون در توئیتر نوشت که با ظریف صحبت کرده و انگلیس متعهد به توافق هسته ای است.

در همین حال، وزارت خارجه انگلیس در بیانیه ای اعلام کرد ایران به تعهدات هسته ای خود عمل کرده است.

بوریس جانسون مدعی شد: توافق هسته ای یک توافق مهم است که تهدید هسته ای ایران را خنثی کرده است.

در این بیانیه آمده است: این توافق حاصل سیزده سال دیپلماسی دشوار بود و امنیت را هم در منطقه و هم در انگلیس افزایش داده است. به دلیل همین نتایج امنیتی است که همچنان آمریکا را ترغیب می کنیم تا آنها را مد نظر داشته باشد.

رسانه ها اعلام کرده اند که احتمالا دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پایبندی ایران به توافق هسته ای را تایید نخواهد کرد.

بسیاری از کشورها از جمله اروپایی ها و نیز محافل سیاسی در داخل آمریکا نسبت به اعلام عدم پایبندی ایران به این توافق هشدار داده اند.

همزمان با تماس های جانسون با ظریف و تیلرسون، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه در گفت وگویی تلفنی با ترامپ بر تعهد لندن به توافق هسته ای با ایران تاکید کرد.

دفتر ترزا می در بیانیه ای اعلام کرد: نخست وزیر همسو بر تعهد مستحکم انگلیس به برجام در کنار سایر شرکای اروپایی تاکید کرد و گفت که این (توافق) برای امنیت منطقه اهمیتی حیاتی دارد.

ترامپ توافق هسته ای را «شرمساری» برای آمریکا و «بدترین توافق» خوانده است. پانزدهم اکتبر (23 مهر) آخرین فرصت درباره اعلام پایبندی ایران به توافق هسته ای است. ترامپ باید در این باره به کنگره گزارش بدهد. برخی منابع گفته اند که ترامپ سه روز زودتر یعنی پنجشنبه (20 مهرماه) نظرش را اعلام می کند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید سه شنبه گفت که ترامپ اواخر هفته جاری «راهبرد فراگیر درباره ایران» را که شامل تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته ای است، اعلام خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها