سامانه ملی املاک و اسکان کشور که علاوه بر ایجاد شفافیت در وضعیت مسکن کشور، زمینه را برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی فراهم می‌کند، بعد از دو سال با وجود تصریح قانون و وعده‌های متعدد مسئولان وزارت راه و شهرسازی، هنوز راه‌اندازی نشده است.
کد خبر: ۱۰۸۱۲۹۹

این سامانه قرار است، اطلاعات تمام مالکان و ساکنان املاک مسکونی، اداری، تجاری و هر گونه نقل و انتقالی را چه به صورت رسمی و چه به شکل عادی، ثبت و ضبط کند.

مهم‌ترین فعالیت این سامانه درخصوص اخذ مالیات از خانه‌های خالی است که طبق آن، باید با استفاده از اطلاعات سازمان‌های مربوطه مانند اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری و سازمان امور مالیاتی از وضعیت خانه‌های خالی اطلاع یابد و براساس آن، مالیات از خانه‌های خالی اخذ شود.

طرح 5 ساله شدن اجاره

هر سال مستأجران در انتظار این هستند که چه مقدار به اجاره بهای آنها افزوده خواهد شد. این مساله در سال اخیر شدت گرفته و نرخ اجاره‌بها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در این باره، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این که دولت باید در نظام اجاره‌داری تغییراتی ایجاد کند، گفت: باید تغییراتی در روش فعلی بازار اجاره‌داری مسکن داده شود، چرا که در حال حاضر،‌ مالک براساس نیاز خود بهای اجاره را تعیین می‌کند.

کیان‌پور با بیان این که اجاره‌داری پنج ساله، یکی از روش‌های پیشنهادی به دولت است، گفت: دولت باید زمین را با نرخ کارشناسی شده در اختیار سازندگان معتبر قرار دهد و پس از دوره ساخت و با در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی و تخفیف عوارض، مالک را به سمتی هدایت کند که مسکن را برای پنج سال اجاره دهد.

حمایت آمریکا از تولیدکنندگان لوازم خانگی

کمیسیون تجارت خارجی آمریکا با اکثریت قاطع آرا به صدمه تولیدکنندگان داخلی از واردات گسترده ماشین لباسشویی سامسونگ و ال‌جی و ضرورت محدود کردن واردات این محصول رای دادند. این اقدام منجر به اعمال تعرفه بر واردات این محصول خواهد شد.

پیش از این شرکت ویرپول آمریکا که در زمینه تولید لوازم خانگی فعالیت می‌کند، علیه دو شرکت سامسونگ و ال جی که رقبای شرکت ویرپول در عرصه تولید لوازم خانگی محسوب می‌شوند، شکایت کرده و از کمیسیون تجارت خارجی آمریکا و دولت این کشور خواسته بود، واردات محصولات این دو برند را محدود کنند.

ضربه لوازم یدکی چینی به تولیدات داخلی

طبق آمار گمرک، واردات قطعات چینی که توسط خودروسازان و قطعه سازان به کشور انجام می‌شود، زیان اصلی را متوجه تولید و صنعت خودروی کشورمان کرده است.

میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان این که در 12 ماه سال گذشته، واردات قطعات نقلیه موتوری به 893 میلیون دلار رسید، گفت: بنابر آمارهای منتشر شده، واردات قطعات منفصله رتبه چهارم از مجموع واردات کالاها به کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان این که هیاهوی خودروسازان در مخالفت با واردات تنها برای تامین منافع خودشان است، گفت: طبق آمار گمرک واردات قطعات چینی که توسط خودروسازان و قطعه‌سازان به کشور انجام می‌شود، زیان اصلی را متوجه تولید و صنعت خودروی کشورمان کرده است.

عملکرد ضعیف حوزه مسکن

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: دولت یازدهم، عملکرد قابل قبولی در حوزه مسکن نداشته است.

صدیف بدری در برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد افزود: براساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته دولت، تامین مسکن برای اقشار کم برخوردار و محروم در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت به وسیله بنیاد مسکن و افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی از ناحیه نهادهای متولی و خیران مسکن‌ساز عملی خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل، نمین و نیر در مجلس دهم بر لزوم تدوین طرح‌های جامع مسکن پنج ساله در کشور تاکید کرد و افزود: حوزه مسکن در مملکت با چالش‌های جدی مواجه است.

لزوم تسریع پرداخت مطالبات کشاورزان

شنیده‌ها حاکی است، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از مخالفان اصلی سیاست خرید تضمینی گندم بوده و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان به همین دلیل است. بنابراین، طبق گفته حسینی کیا نماینده مجلس از آنجا که رئیس شورای اقتصاد شخص رئیس‌جمهور است، باید این موضوع را به صورت ویژه رسیدگی کند.

نقش عشایر در اقتصاد ایران

جمعیت جامعه عشایری کشور به ظاهر اندک است ولی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیار منشا اثر هستند. در حال حاضر، 20 درصد مواد پروتئینی بویژه گوشت قرمز و محصولات لبنی، 35 درصد صنایع دستی و 28 درصد دام سبک کشور در اختیار این جامعه است.

براساس آخرین سرشماری عشایر کوچنده در سال 87 جمعیت عشایری کشور یک میلیون و 200 هزار نفر بوده که 1.8 درصد مجموع جمعیت مملکت را شامل می‌شود. بخش اعظم زندگی عشایر به لحاظ اقتصادی خودکفا و خودگردان است. عشایر بیشتر مواد غذایی، پروتئینی و لبنی مورد نیاز را از تولیدات خود استفاده می‌کنند.

سازمان تجارت جهانی کارآمد نیست

فعالان اقتصادی آمریکا بتازگی اعلام کرده‌اند، چین به روش‌های متعددی از تولیدات داخلی خود حمایت می‌کند و سازمان تجارت جهانی نیز به هیچ عنوان قدرت کافی برای الزام چین به برداشتن محدودیت‌های تجاری ندارد.

پیش از این نیز دونالد ترامپ ،رئیس‌جمهور آمریکا بدون اعتنا به ساختار سازمان تجارت جهانی، به طور مستقیم دستور بررسی جرائم مربوط به عدم رعایت حق مالکیت معنوی شرکت‌های آمریکایی توسط شرکت‌های چینی را صادر کرده است که نتایج آن می‌تواند منجر به وضع تحریم‌های تجاری آمریکا علیه چین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها