تا یک نفر حالش بد می‌شود و ضعف می‌کند، سریعا به او آب‌قند می‌دهند. موقع دل‌درد، اضطراب و خیلی چیزهای دیگر آب‌قند به میان می‌آید. انگار دوای هر دردی است! اما باید دید که آب‌قند از نظر علمی واقعا کاربردی دارد یا نه.
کد خبر: ۱۰۸۰۴۶۹

شاید نوشیدن همین آب‌قند به ظاهر ساده در برخی موارد حسابی دردسرساز شود و نه تنها کمکی به بهبود فرد نکند، بلکه مشکل او را جدی‌تر کند.

این‌که واقعا آب‌قند چه کاربردی می‌تواند داشته باشد، سوالی است که جواب آن را باید از دکتر بهروز مصلحی، پزشک و پژوهشگر پرسید.

قند دوست مغز!

بارها دیده ‌شده که وقتی یک نفر از حال می‌رود و دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود، بلافاصله به او آب‌قند می‌دهند و انجام چنین‌کاری بسیار رایج است. انجام این‌کار در چنین شرایطی هیچ ضرری برای فرد نخواهد داشت و جای نگرانی در‌این‌باره وجود ندارد.

حتی زمانی که یک فرد دیابتی دچار شوک می‌شود و او را به بیمارستان منتقل می‌کنند، توسط پزشک در رگ او قند تزریق می‌شود. انجام چنین کاری برای فرد مبتلا به دیابت، مشکلی ایجاد نمی‌کند، چون اگر قند به مغز فرد نرسد ممکن است بیمار به کام مرگ برود.

البته چنین کاری به این معنا نیست که تا یک فرد مبتلا به دیابت از حال رفت به او خودسرانه در منزل قند تزریق شود.

رابطه فشار خون و آب‌قند

بسیاری از مردم تصور می‌کنند زمانی که یک فرد دچار ضعف و بی‌حالی می‌شود، به‌دلیل پایین آمدن فشار خون است و در چنین شرایطی سعی می‌کنند با دادن آب‌قند به فرد، فشار خون او را
متعادل کنند.

این باور نادرست است چون دادن آب‌قند به فرد در چنین شرایطی، ارتباطی با بالا بردن یا تنظیم فشار خون ندارد و فقط نمک، بالا برنده فشار خون است که انجام این کار هم نباید به صورت خودسرانه باشد چون شاید مشکل فرد افت فشار خون نباشد.

البته بسیاری از افراد با خوردن آب‌قند، تا حدودی بهبود پیدا می‌کنند که دلیل این مساله، گلوکزی است که به سلول‌های مغز می‌رسد. حتی دادن آب‌قند به فردی که فشار خون او بالا رفته باشد، هیچ ضرر یا مشکلی را به وجود نمی‌آورد و جای نگرانی وجود ندارد.

در این موارد، احتیاط لازم است

برخی افراد زمانی که از آب‌قند استفاده می‌کنند، دچار حالت تهوع می‌شوند و دلیل این مساله به دمای بالای آب برمی‌گردد. برای پیشگیری از این مساله دمای آب باید معمولی باشد و مقداری شکر را در آب حل کرد.

دادن آب‌قند در همه موارد بی‌خطر نیست و گاهی بهره‌گیری از آن، در برخی از افراد، می‌تواند دردسرساز شود. برای مثال، دادن آب‌قند به فردی که سرگیجه دارد و دچار ضعف و بی‌حالی است، کافی نیست و درمان‌های خانگی، جایگزین مناسبی برای درمان پزشکی نیست، به‌دلیل این‌که شاید به وجود آمدن چنین حالتی در فرد، به یک بیماری جدی مرتبط باشد.

گاهی تومور مغزی، می‌تواند عاملی برای سرگیجه و حالت تهوع باشد که فرد از آن بی‌خبر است. علاوه بر این، دادن آب‌قند در شرایطی که فرد دچار شکم‌درد شده، کار درستی نیست چون علت شکم‌درد می‌تواند ناشی از پارگی آپاندیس باشد و دادن آب‌قند به بیمار، خطرناک است. برخی از افراد در زمان سردرد و حالت تهوع، از آب‌قند استفاده می‌کنند که انجام این کار نیز نادرست است، چون ممکن است علت سردرد و سرگیجه ناشی از مننژیت باشد. یکی دیگر از مواردی که نباید از آب‌قند استفاده کرد، زمانی است که فردی سکته مغزی کرده باشد. دادن آب‌قند به فرد در چنین شرایطی می‌تـواند باعث وارد شدن آب به ریه شود. همچنین در شرایطی که ضربه مغزی برای فرد اتفاق افتاده باشد، باید جداً از دادن آب‌قند یا سایر مایعات به فرد خودداری کرد، چون انجام چنین کاری می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود.

به‌طور کلی آب‌قند را می‌توان در شرایطی که فرد دچار یک استرس مقطعی شده باشد یا در زمان ایجاد مشکلات روحی و عاطفی استفاده کرد.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها