ایران ـ گینه؛ ساعت 18 در جزیره گوا

استارت یوزهای کوچک در جام جهانی نوجوانان

بعد از پیروزی 2 بر صفر تیم ملی فوتبال ایران مقابل توگو در مصاف دوستانه، حالا همه فوتبالدوستان منتظرند تا شاهد پیروزی نوجوانان ایران مقابل یک تیم آفریقایی باشند. حریف گینه است و تیم ملی نوجوانان با هدایت عباس چمنیان، امروز در نخستین بازی خود در جام جهانی زیر 17 سال به مصاف این تیم می‌رود.
کد خبر: ۱۰۸۰۲۲۴

هفدهمین دوره رقابتهای جام جهانی فوتبال نوجوانان با حضور 24 تیم از بعدازظهر دیروز به میزبانی هند در دهلی نو آغاز شد. البته مسابقات ایران در گروه سوم و با حضور کاستاریکا، آلمان و گینه در شهر ساحلی گوا در جنوب هند برگزار میشود. نوجوانان فوتبالیست ایران در این مرحله در روزهای شنبه 15 مهر، سهشنبه 18 مهر و جمعه 21 مهرماه به ترتیب با تیمهای گینه،آلمان و کاستاریکا دیدار میکند. نکته امیدوارکننده در مورد تیم ایران این است که این تیم سال گذشته در همین شهر به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت و تجربه کافی برای بازی در این شهر را دارد.

سوای این تجربه، نتایج درخشان شاگردان عباس چمنیان در بازیهای دوستانه اخیر همه را به کسب موفقیت در این تورنمنت افزایش داده است. تیم نوجوانان ایران در آخرین اردوی تدارکاتی خود در اسپانیا تیمهای قدرتمند فرانسه و مکزیک را با 3 و 4 گل در هم کوبید تا با آمادگی بالا وارد رقابتهای جام جهانی شود.

حالا نوبت چهارمین حضور نوجوانان فوتبال ایران در جام جهانی زیر 17 سال است و امیدواریم این بار تیم ملی برخلاف دو دوره قبلی که پس از صعود از مرحله گروهی، از راهیابی به جمع 8 تیم برتر باز ماند، بتواند با پیروزی در مرحله یک هشتم نهایی، به مرحلهای صعود کند که تا قبل از این هرگز راه نیافته بود.

اولین حضور

جام جهانی نوجوانان از سال 1985 کلید خورد، اما پس از 8 دوره غیبت، سرانجام پای نوجوانان فوتبال ایران به این بازیها باز شد. تیمی که حمید درخشان هدایت آن را برعهده داشت، سال 2001 به ترینیدادوتوباگو سفر کرد تا به عنوان یکی از 16 تیم مرحله نهایی، در جام جهانی زیر 17 سال شرکت کند. نتیجه پائینتر از حد انتظار بود. ایران در گروهی که به نظر آسان میآمد، هر 3 بازی خود را به کلمبیا، مالی و پاراگوئه واگذار کرد تا با 3 شکست متوالی یکی از 3 تیم بدون امتیاز بازیها باشد. در آن تیم ملی نوجوانان، حسن هوری، شیث رضایی، سیاوش اکبرپور و حسین کعبی از جمله بازیکنانی بودند که بعدها در فوتبال ایران ستاره شدند.

صدرنشینی بدون گل خورده

سال 2009 دومین حضور ایران در جامجهانی نوجوانان رقم خورد. این بار علی دوستیمهر هدایت تیم را برعهده داشت و تیم پر استعداد بود. ایران با هلند، گامبیا و کلمبیا همگروه شد و همه را شگفت زده کرد. حتی یک گل هم در مرحله گروهی نخوردیم و با دو پیروزی و یک تساوی به عنوان صدرنشین به مرحله حذفی صعود کردیم. در مصاف با اروگوئه در مرحله یک هشتم هم شایسته برد بودیم، اما در وقتهای اضافی 2 بر یک نتیجه را واگذار کردیم تا این بار بازندهای سربلند باشیم. همان اروگوئه در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی به اسپانیا باخت و آن اسپانیا هم در نهایت عنوان سوم جام جهانی را به دست آورد. عنوانی که برای شاگردان علی دوستیمهر دور از دسترس نبود. ایمان صادقی، امید عالیشاه، کاوه رضایی، پیام صادقیان، مرتضی پورعلیگنجی و میلاد غریبی از جمله ستارههای تیم سال 2009 جوانان بودند. ستارههایی که بعدها، به تیم ملی، پرسپولیس و استقلال رسیدند و همین الان، بعد از گذشت هشت سال، دو نفر آنها از لژیونرهای موفق فوتبال ایران هستند.

بازی با قهرمان جام

چهار سال بعد، ایران برای سومین بار جواز حضور در جامجهانی نوجوانان را بهدست آورد. یک بار دیگر علی دوستیمهر بالای سر تیم قرار داشت و همه امیدوار بودند موفقیت سال 2009 در نیجریه، این بار در امارات تکرار شود. تیم نوجوانان در جام جهانی 2013 با آرژانتین، کانادا و اتریش در یک گروه قرار داشت و یک بار دیگر بدون شکست مرحله گروهی را به پایان برد؛ دو تساوی یک بر یک با آرژانتین و کانادا و یک پیروزی یک بر صفر مقابل اتریش. همین 5 امتیاز برای صعود به جمع 16 تیم برتر به عنوان تیم دوم گروه کافی بود اما تقابل بانیجریه را باید بدشانسی بزرگ تیم دوستی مهر قلمداد کرد. نیجریه 4بر یک ایران را شکست داد و در ادامه تورنمنت با اقتدار عنوان قهرمانی جام جهانی را بهدست آورد.

برنامه بازیهای امروز

گروه C: آلمان ـ کاستاریکا (ساعت 15)، ایران ـ گینه (ساعت 18)

گروه D: برزیل ـ اسپانیا (ساعت 15)، کره شمالی ـ نیجریه (ساعت 18)

چمنیان: تیم ایران کیفیت بالایی دارد

عباس چمنیان، سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران، در آستانه نخستین بازی شاگردانش در جام جهانی با تاکید بر اینکه تردید ندارد تیم ایران کیفیت بالایی دارد و عملکرد خوبی خواهد داشت، گفت: این بدان معنا نیست که فکر کنیم تکرار نتایج دو بازی بازی دوستانه با فرانسه و مکزیک در جامجهانی بسیار سخت است و کار بسیار دشواری در پیش داریم.

وی در مورد وضعیت گینه حریف اول ایران نیز تصریح کرد: همانطور که همه میدانند تیمهای آفریقایی در رده سنی نوجوانان و جوانان، رقبای خطرناکی هستند که نباید آنها را دست کم گرفت. آنها در حمله و انتقال توپ بسیار سریع هستند و از لحاظ فیزیکی هم کیفیت بالایی دارند. دو خصوصیت مهم تیم گینه ابتدا قدرت فیزیکی و دوم سرعت بسیار بالاست. گینه در جناح چپ و خط حمله دو بازیکن خوب وسرعتی دارد که اگر بتوانیم آنها را کنترل کنیم پیروزی دور از دسترس نیست.

وی افزود: من کاستاریکا را دیدهام آنها هم تیم با کیفیتی دارند. تردید نکنید تیم ما هم خیلی خوب است و عملکرد خوبی در جام جهانی برجای خواهد گذاشت. از مردم خوب ایران طلب دعا میکنم و امیدوارم آنها فرزندان خود را دعا کنند تا بتوانیم نماینده شایستهای برای فوتبال ایران باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها