دانشجویان علاوه بر پرداختن به علم و دانش، ‌مطالبه‌گر هم هستند. بخشی از مطالبات حالت کلی و عمومی و جنبه صنفی دارد و به کارکردها و کارویژه‌های حیات دانشجویی برمی‌گردد. دانشجو باید احساس کند که در عرصه فعالیت‌های صنفی خود از آزادی‌های لازم برخوردار است. در همین راستا آزادی عمل انجمن‌های علمی و صنفی یکی از مطالبات مهمی است که دانشجویان دارند. کرسی‌های آزاداندیشی یکی از موضوعات محوری است که در ساحت اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار می‌گیرد و باید به این مطالبه دانشجویی توجه شود.
کد خبر: ۱۰۸۰۱۶۵

با توجه به اینکه شعار نمادین امسال، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است طبعا بخشی از مطالبات دانشجویی ایجاد فرصتهایی برای رسیدن به بازار کار است. در این میان البته بنا به برخی تحلیلها دانشگاه صرفا محل دانشافزایی و علمآموزی است و کاریابی مربوط به سازمانها و نهادهای دیگری در جامعه است. با این وصف اعتقاد دارم که یکی از مسائل بسیار مهم تمامی رشتهها بویژه رشتههای علوم انسانی بحث کارآفرینی است. امروز دانشگاه همپای سایر نهادهای جامعه باید سهم خود را در کارآفرینی رشتههای دانشگاهی نشان بدهد و باید راهها، شیوهها، رویکردها و ابزارهایی را پیدا کند که دانشجویان به کارآفرینان فردا تبدیل شوند. به همین خاطر یکی از مطالبات دانشجویان فراهم آوردن فضایی است که طیفهای دانشجویی فقط به این فکر نکنند که بعد از فارغالتحصیلی باید کارمند دولت شوند بلکه باید فضای کسب و کار را در این رابطه متحول کرد. این مساله یکی از چالشهای بزرگ جامعه ما و همچنین از مطالبات دانشجویی است که سهم دانشگاه در فرآیند توسعه و اتصال به مراکز کاریابی مشخص شود و دانشجویان امروز به عنوان کارآفرینان فردا در عرصههای داخلی و خارجی نقش خود را ایفا کنند.

بخشی از مطالبات دانشجویی در جریان سخنرانی ریاست جمهوری ناظر به نگاه سیاسی ایشان در عرصههای سیاسی است. رئیس جمهور باید بر نگاه فراجناحی تاکید داشته باشد. از این رو بحث تعامل سازنده و نگاهی که به بازی برد ـ برد منجر شود در میان دانشجویان ما هم به عنوان یک مطالبه تلقی میشود.

دانشجویان همواره خواهان این هستند که گروههای سیاسی دانشجویی و صنفی در قالب رعایت مقررات و آییننامههای دانشجویی از آزادی عمل و امکان توزیع نشریه و آزادی بیان و طرح دیدگاههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود در عرصههای داخلی و خارجی برخوردار باشند. در این زمینه رسانهها هم به طرح چنین مطالباتی میدان بدهند و در حقیقت بیانکننده و انتقالدهنده این مطالبات باشند. اگر دیدگاههای رئیسجمهور درباره همدلی و همکاری گروهها امکان اجرایی شدن پیدا کند، دانشگاه هم میتواند محیطی برای بروز و ظهور این همکاریها و همدلیها شود. برخورد متعارض با این مطالبه هیچ راهی را برای امکان بروز ظرفیت سیاسی دانشگاه و دانشجو فراهم نخواهد کرد.

بخش دیگری از مطالبات دانشجویی به حوزه درس خواندن و افزایش مبادلات علمی، تشدید تفاهم و همبستگی در میان دانشجویان و گسترش نگاه معناگرایانه در عرصه دانشگاه برمیگردد. هر رویکردی که باعث افزایش سطح علمی و دانش افزایی در میان دانشجویان شود از جمله درخواستها و مطالبات دانشجویی به شمار میآید.

رواج و رونق اخلاقگرایی در محیط دانشگاه نیز از دیگر خواستههای دانشجویی است. بهبود کیفیت روابط دانشجویان با یکدیگر، روابط متقابل استاد و دانشجو، فضای علمی دانشگاه را به معناگرایی نزدیکتر میکند. همچنین افزایش معناگرایی زمنیه بروز شکوفایی استعدادهای دانشجویان نخبه را فراهم میآورد.

دکتر محمدجعفر جوادیارجمند

استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها