جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد:

سرمنشأ توطئه‌ تجزیه عراق

در حالی که هنوز آثار مخرب داعش در عراق از بین نرفته، فتنه‌ جدیدی با محوریت اقلیم کردستان عراق در حال تحمیل سایه خود بر منطقه است. توطئه کشورهای حامی تروریسم این بار قومیت را بهانه کرده تا استقلال کشور مستقل عراق را با بحران مواجه کند. با ادامه اصرار رهبران اقلیم کردستان بر همه‌پرسی جدایی از عراق، مقامات سه کشور عراق، ترکیه و ایران با هشدار نسبت به اثرات ویران‌کننده این تصمیم تاکید کردند پس از شکست داعش، این توطئه جدید صهیونیست‌ها و آمریکاست که بیش از همه مردم کرد را متضرر خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۷۹۱۴۳
سرمنشأ توطئه‌ تجزیه عراق

شورای امنیت ملی عراق نیز که به ریاست حیدرالعبادی در بغداد تشکیل جلسه داد، برگزاری همه پرسی را مغایر با قانون اساسی این کشور دانست و تأکید کرد این موضوع مسأله تهدیدآمیزی برای امنیت ملی و اتحاد عراق است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکید دارند در شرایطی که بتازگی داعش شکست جدی خورده است نباید زمینه‌ای برای از بین بردن امنیت عراق با تجزیه‌طلبی فراهم شود.

کردهای عراق بازیچه دست توطئه‌گران منطقه‌ای

احمدصفری، نماینده کرمانشاه بحث استقلال کردستان عراق را توطئه اسرائیل و آمریکا دانست وگفت: کردهای عراق بازیچه دست توطئه‌گران شده‌اند ومسئولان این اقلیم خواسته یا ناخواسته توسط اسرائیل هدایت می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی با بیان این که وقتی مقامات اسرائیلی از استقلال کردستان عراق حمایت می‌کنند، یعنی رژیم صهیونیستی در منطقه به دنبال پایگاهی برای خود است‌. وی افزود: رژیم غاصب اسرائیل تنها با حمایت‌های خود قصد دارد از موقعیت کردستان به نفع خود بهره‌برداری کند‌. بنابراین مقامات این اقلیم را به عنوان طعمه خود قرار داده تا در مقابل کشورهایی مثل ایران، عراق و سوریه قرار گیرند.

نماینده کرمانشاه گفت: وقتی کشورهای اطراف، مرزهای خود را ببندند، قطعا کردستان عراق برای داد و ستد دچار مشکل خواهد شد و در این شرایط خواهد فهمید باید با کشورهای همجوار خود تعامل داشته باشد.

وی رفتار کردهای عراقی را بسیار خطرناک عنوان کرد و یادآور شد: قطعا کردهای ایران که زمینه اسلامی و ایرانی بودن آنها بسیار بالاست از چنین توطئه‌هایی آگاه هستند.

توطئه جداسازی اقلیم کردستان چند سال پیش طراحی شده است

محمد جواد جمالی، دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به همه‌پرسی اقلیم کردستان گفت: اگر صحبت‌های جو بایدن، معاون وقت دولت اوباما را به یاد آوریم که پیشنهاد سه کشور کرد، سنی و شیعه را داد،‌ یا اگر به نظرات خانم کلینتون مراجعه کنیم، می‌بینیم همه موید این است که آمریکا دنبال ایجاد کشورهای کوچک
در منطقه است تا بتواند با شکسته شدن مولفه قدرت و وسعت، بر منطقه نظارت داشته باشد.

وی افزود: همین که کشورهایی مثل عراق، سوریه وایران وجود نداشته باشند تا برای رژیم صهیونیستی دردسر‌ساز باشند، برای آمریکا بسیار دارای اهمیت است.

دبیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به این که توطئه جدا‌سازی اقلیم کردستان چند سال پیش طراحی شده، اما بتازگی دنبال می‌شود گفت: در جنگ 33 روزه خانم کاندولیزا رایس
که وزیر امور خارجه وقت بود اعلام کرد که این درد زایمان تولد یک خاورمیانه جدید است.

وی اتفاقات اخیر را دارای چشم‌انداز ناگواری برای منطقه دانست و گفت: همکاری تنگاتنگ کشورهای منطقه بخصوص عراق، ترکیه، سوریه و ایران می‌تواند تاثیر بسزایی در کنترل این توطئه داشته باشد، به شرط آن که ترکیه در این میان با وعده‌های غیر عملیاتی همچون پیوستن به اتحادیه اروپا یا وعده نفت فریب نخورد.

نگاه رژیم صهیونیستی به کردستان عراق نگاه خاکریزی است

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر این که تجزیه عراق از سیاست‌های اسرائیل است، گفت: نگاه رژیم صهیونیستی به کردستان عراق نگاه خاکریزی است تا بتواند در مقابل کشورهای اسلامی و تصرف خاکی که صورت داده از خود نگهداری کند.

نماینده اسلام‌آباد غرب با بیان این که یکسری جریانات در خارج از منطقه سعی می‌کنند از خواسته‌هایی که در کردستان شکل گرفته در راستای منافع خود استفاده کنند، افزود: مردم کردستان باید مواظب باشند خط گسلی در امتداد مرزهای جمعیتی آنها شکل نگیرد؛ چون بحران‌های ایجاد شده قطعا توسعه 15 سال اخیر در کردستان عراق را با شکست مواجه خواهد کرد و نباید اجازه دهند از رفاهی که برایشان ایجاد شده دور شوند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها