فقط کافی بود خانه‌ای خالی از سکنه را در شمال تهران شناسایی کنند تا در مدت یک ساعت هر چه پول و طلا در خانه است را همراه خود ببرند. پیدا کردن محل گاوصندوق و باز کردن در آن، تخصصشان بود. کمترین سرقتشان 500 میلیون تومان و بیشترین آن 1/5 میلیارد تومان ارزش داشت. چهار عضو این باند در مجموع 50 میلیارد تومان سرقت کرده بودند.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۲۷

به گزارش جام‌جم، 17 خرداد امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 سرقت از خانه در خیابان دولت به کلانتری 124 قلهک اعلام شد.

با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع «سرقت خانه» و به دستور بازپرس شعبه ششم دادسرای ناحیه 34 تهران، پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

مالباخته در تحقیقات پلیسی به کارآگاهان گفت: 17 خرداد هنگامی که به اتفاق خانواده‌ام از مسافرت برگشتیم متوجه شدم قفل در خانه تخریب شده و سارقان اموالی به ارزش 600میلیون تومان شامل چند ساعت طلای مردانه و زنانه، مقادیر قابل توجهی طلا و جواهر، بیش از 15 هزار دلار و 20میلیون وجه نقد را سرقت کردند.

همزمان با آغاز رسیدگی به پرونده سرقت خانه در خیابان دولت، شکایت‌های مشابه دیگری با موضوع سرقت خانه به شیوه توپی‌زنی به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ ارسال شد .

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: در همان ابتدای ورود به خانه از به هم ریختگی وسایل متوجه سرقت شدم. با بررسی بیشتر متوجه شدم اموال داخل خانه شامل طلا و جواهرات، ساعت‌های مچی طلا، صد عدد سکه طلا، 50 هزار دلار و حدود 30 میلیون وجه نقد، پنج کیلو طلا و اوراق دیگر به ارزش 5/1 میلیارد تومان سرقت شده است .

یکی دیگر از مالباختگان هم گفت: 13دی چهار روز به مسافرت رفتم . وقتی به خانه بازگشتم متوجه تخریب توپی در ورودی شدم. در گاوصندوق هم تخریب شده و محتویات آن شامل چند سرویس برلیان، یک قطعه انگشتر الماس، چند قاب طلا، چند گردنبند یاقوت، تعدادی خودنویس نفیس و... به ارزش 5/1میلیارد تومان سرقت شده بود.

با توجه به سرقت‌های متعدد مشابه خانه در نواحی شمالی تهران که در تمامی آنها سارقان به شیوه تخریب در ورودی آپارتمان‌ها سرقت‌های خود را انجام داده بودند، تیمی از کارآگاهان پایگاه سوم آگاهی به صورت وی‍ژه تحقیقات خود را آغاز کردند.

در بررسی تصاویر صحنه‌های مختلف سرقت، یکی از سارقان حرفه‌ای و سابقه دار فراری خانه به نام «محسن» که با تأمین قرار قانونی از زندان مرخصی گرفته و پس از آن از مخفیگاهش در تهران متواری شده بود، شناسایی و تحقیقات برای دستگیری او آغاز شد . با بررسی سوابق محسن، کارآگاهان در تحقیقات نامحسوس موفق به شناسایی مخفیگاه محسن این بار در غرب تهران شده و ساعت 3 بامداد 17 مرداد وی را در خانه لوکس و اعیانی در حوالی بلوار فردوس دستگیر و در بازرسی از خانه اجاره‌ای او تعداد زیادی کیف زنانه، انواع ادکلن مارک و گران‌قیمت، ابزار مخصوص سرقت از خانه و... کشف و توقیف شد .

محسن پس از دستگیری و انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی، در همان تحقیقات اولیه به ده‌ها فقره سرقت خانه و در مناطق شمال تهران بویژه نیاوران، پاسداران و شهرک غرب به روش توپی‌زنی و تخریب در ورودی اعتراف و به کارآگاهان گفت: در مناطق پاسداران، قلهک، خیابان‌های دیباجی و دولت به اتفاق برادرم به نام «علی» سرقت‌ها را انجام داده‌ایم.

به‌دنبال اعترافات متهم، کارآگاهان با شناسایی مخفیگاه «علی» در محله فلاح تهران، او را دستگیر و یک دستگاه خودروی مزدا3 که در زمان سرقت‌ها از آن استفاده شده بود را توقیف کردند.

براساس اعترافات این دو برادر، محسن پس از آزادی از زندان با تشکیل یک باند حرفه‌ای و به اتفاق تعداد دیگری از سارقان به‌نام‌های «سامان» و «وحید» اقدام به سرقت خانه در مناطق وسیعی از شمال پایتخت کرده بودند. با انجام تحقیقات پلیسی و بررسی تصاویر متهمان از سیستم جامع پلیس آگاهی، «وحید» و «سامان» شناسایی شده و در بررسی‌های بیشتر مشخص شد این دو متهم بتازگی در پرونده‌ای دیگر دستگیر و حال حاضر در زندان به سر می‌برند. با انجام هماهنگی قضایی، متهمان به پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند و در تحقیقات پلیسی به سرقت‌های جدید با مشارکت محسن و علی اعتراف کردند.

نقشه ناکام فرار از بازداشتگاه

در جریان تحقیقات از اعضای این باند در دادسرا مشخص شد آنها در سرقت خانه‌های شمال تهران، دستگاه‌های طلایاب و سکه‌یاب با خود داشتند و با کمک آن محل مخفی کردن گاوصندوق و طلاها را پیدا می‌کردند. دزدان اگر موفق به باز کردن در گاوصندوقی نمی‌شدند، آن را به کارگاه در و پنجره‌سازی یکی از اعضای باند منتقل و در آن را تخریب می‌کردند.

این درحالی بود که متهمان اعتراف کرده بودند علاوه بر این‌که تحت تعقیب پایگاه سوم پلیس آگاهی بودند، به اتهام سرقت‌های مشابه در حوزه پایگاه‌های یکم و دوم پلیس آگاهی تهران نیز تحت تعقیب قرار داشتند.

بررسی‌ها نشان می‌داد، اموال سرقتی از جمله پول، طلا، سکه، نقره، ساعت‌های گران‌قیمت، ظروف نقره، فرش‌های ابریشم بود که ارزشی بیش از 50 میلیارد تومان داشت. متهمان این اموال را در مدت دو سال سرقت کردند. همچنین متهمان برای این‌که پول فروش اموال سرقتی در حسابشان باقی نماند، با کمک مادر، خواهر و همسر سرکرده باند پولشویی می‌کردند، طوری که در حساب مادر او مبلغی بالغ بر دو میلیارد تومان پول وجود داشت. متهمان با پول‌های سرقتی برای اعضای خانواده خود خودروهای چندصد میلیونی خریده بودند. یکی از متهمان پیش از این، پدرش را در جریان درگیری خانوادگی به قتل رسانده بود. با رازگشایی از این ماجرا تحقیقات دراین باره ادامه پیدا کرد و معلوم شد ماجرا صحت دارد.

چندی پیش همسر یکی از اعضای باند به بهانه ملاقات با شوهرش در بازداشتگاه سعی کرد با همدستی چند نفر با صحنه‌سازی و به بهانه این‌که شوهرش بیمار شده مقدمات فرار او را فراهم کند که موفق نشد و او و همدستانش در اجرای این اقدام ناکام ماندند. پدرخوانده یکی از سرکرده‌های باند پس از دستگیری گفت: من سال گذشته که با اعضای باند برای سرقت خانه رفته بودم، در جریان فرار از دست پلیس از طبقه سوم به پایین افتادم و کمرم بشدت آسیب دید. همدستانم مرا با انداختن داخل خودرویی با خود بردند.

شگرد دزدان

در بررسی محل‌های سرقت و با اعترافات سارقان مشخص شد متهمان ابتدا با استفاده از یک‌دستگاه موتورسیکلت به پرسه زدن و گشتزنی در کوچه‌ها و محله‌های خلوت مناطق شمالی تهران اقدام کرده و پس از شناسایی خانه‌های خالی از سکنه، در قالب گروه‌های چهار نفره و با خودروهای لوکس و مدل بالا نظیر سانتافه و مزدا 3 به محل سرقت مراجعه می‌کردند و پس از تخریب قفل درهای ورودی، در مرحله اول اقدام به تخربب گاوصندوق‌های داخل خانه کرده و اموال با ارزش نظیر طلاجات، جواهرات، سکه، اسکناس و ارز را سرقت کرده و از صحنه متواری می‌شدند .

سردار عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اشاره به توقیف چند میلیارد تومانی اموال و وجوه نقد از متهمان، عنوان کرد: در ادامه رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان پایگاه سوم پلیس آگاهی موفق به شناسایی تعدادی از خریداران اموال سرقتی و کشف مقادیر زیادی از اموال سرقتی شدند که با شناسایی قسمتی از اموال سرقتی از سوی مالباختگان، با هماهنگی‌های لازم قضایی اموال به صاحبان آنها تحویل داده و وجوه نقد به دست آمده از متهمان نیز براساس دستور قضایی توقیف شد .

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان این خبر گفت: با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب جرایم مختلف و به منظور شناسایی دیگر جرایم ارتکابی این گروه از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار، قاضی شفیعی، بازپرس پرونده درخواست‌ کرده عکس بدون پوشش متهمان منتشر شود. تا در صورت شناسایی توسط مالباختگان، از طریق پلیس پیگیری شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها