توافق هسته‌ای و عملکرد آمریکا در این موضوع باعث شده تا بحث غیرقابل اعتماد بودن آمریکا به تکیه کلام مشترکی میان مسئولان جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۹۰

این درحالی است که به قول رهبر معظم انقلاب در گذشته با وجود تاکیدات فراوان بر غیرقابل اعتماد بودن آمریکا، «بعضی‌ها سختشان بود قبول کنند.»

ایشان طی سخنانی در جمع اقشار مختلف مردم در مرداد 95 فرمودند: «بنده البته از یک سال پیش و یک‌سال‌ونیم پیش، مرتب تکرار کردم که به آمریکایی‌ها نمی‌شود اعتماد کرد ـ بعضی‌ها سختشان بود قبول کنند ـ اما امروز خود مسئولین ما می‌گویند.»

همان‌طور که حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای فرموده‌اند به دنبال بدعهدی‌های آمریکا، اکنون تمام مسئولان بر این مساله که آمریکا طرف مناسبی برای مذاکره و گفت‌وگو نیست، تاکید می‌کنند.

دیدارها و سخنرانی‌های اخیر رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان در نیویورک نیز فرصت مناسبی برای تاکید دوباره بر این مساله بود.

به عنوان مثال، حسن روحانی در جمع مدیران و خبرنگاران ارشد رسانه‌های همگانی آمریکا با اشاره به اظهارات ترامپ درباره برجام و عملکرد آمریکا در این زمینه اظهار کرد: اگر دولت آمریکا این تعهد را زیر پا بگذارد، نشان می‌دهد آمریکا کشوری است که هیچ‌کس نمی‌تواند به آن اعتماد کند، چراکه ممکن است روزی توافقی را بپذیرد و با روی کار آمدن دولتی دیگر در آن کشور همه آن توافقات زیر پا گذاشته شود.

رئیس‌ جمهور در گفت‌وگو با ان‌بی‌سی هم تصریح کرد: در یک تعهد چندجانبه که مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل متحد و موضوعش مربوط به بحث عدم اشاعه است، خروج آمریکا هزینه بسیار بالایی دارد، به این معنا که دیگر کسی به آمریکا اعتماد نخواهد کرد و این بالاترین هزینه‌ای است که آمریکا پرداخت می‌کند. دیگر چه کشوری حاضر است بیاید با آمریکایی‌ها بنشیند، راجع به حل معضلات منطقه‌ای یا بین‌المللی حرف بزند.

روحانی در جمع سران کشورهای عضو سازمان ملل متحد هم گفت: دولت جدید آمریکا با پیمان‌شکنی و نقض تعهدات بین‌المللی، فقط اعتبار جهانی خود را می‌شکند و اعتماد دولت‌ها و ملت‌ها نسبت به هرگونه مذاکره و تعهدات آینده خود را از دست می‌دهد.

وی در پایان سفر به نیویورک هم در نشست خبری گفت: به نظر من اگر آمریکا این تعهد را زیر پا بگذارد، هیچ‌کس و هیچ ملت مستقلی در سراسر دنیا حاضر نیست با آمریکا حرف بزند. وقتی کشوری تعهد حقوقی و اخلاقی خودش را بصراحت زیر پا می‌گذارد، حرف زدن و صحبت و مذاکره کردن به معنای اتلاف وقت خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها