بیکاری در حالی در بیشتر مناطق کشورمان بویژه شهرهای کوچک و روستاها موج می‌زند، که ظرفیت‌های متعددی در این مناطق برای ایجاد اشتغال وجود دارد که شاید یکی از مهم‌ترین این ظرفیت‌ها، گردشگری است. بر اساس مطالعات انجام شده، به ازای هر شش نفر گردشگر خارجی که وارد کشور می‌شود، یک موقعیت شغلی و به ازای هر 25 گردشگر داخلی نیز یک شغل ایجاد می‌شود. کشور ما که طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را در جهان به خود اختصاص داده، از بین 136 کشور دنیا در رتبه‌بندی جهانی جذب گردشگر، در جایگاه 93 قرار دارد و این یعنی راه درازی برای ایجاد اشتغال از طریق گردشگری پیش رو دارد که قاعدتا مرد میدان عمل می‌خواهد. همه اینها را گفتیم تا بار دیگر اهمیت توجه به گردشگری را برای همگان بویژه برنامه‌ریزان و مسئولانمان یادآور شویم؛ گرچه نیک می‌دانیم این مهم از نظر مسئولان عالی کشور بویژه شخص رئیس‌جمهور دور نمانده است و بالطبع باید دغدغه خود را در انتخاب مسئولانی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در بحث اشتغالزایی از طریق توسعه گردشگری موثرند؛ از جمله رئیس سازمان میراث فرهنگی و بخصوص معاونان ایشان، نشان دهد.
کد خبر: ۱۰۷۶۶۷۳

اما...

روز گذشته که اولین نشست خبری معاون جدید گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در محل این سازمان برگزار شد تا محمد محب‌خدایی، برنامه‌های خود و معاونتش را برای توسعه گردشگری بیان کند و در حالی که امید می‌رفت نشست خبری وی که در آستانه روز جهانی گردشگری یعنی 4مهر برگزار می‌شد، مایه دلگرمی از طریق ارائه برنامه‌های قوی و موثر برای رونق گردشگری باشد، اما متاسفانه محتوای نشست، آب سردی بود بر تمام امیدها و انتظاراتی که از انتصابات جدید درحوزه گردشگری دولت دوازدهم می‌رفت، چراکه به قاعده سالی که نکوست از بهارش پیداست.

برای این که ملموس‌تر به ماجرا بنگریم، از عنوان نشست خبری آغاز می‌کنیم. عنوان این نشست در ابتدا برنامه‌های معاونت گردشگری اعلام شده بود، اما آنچه جناب معاون گردشگری از ابتدا تا انتها روی آن متمرکز بود برنامه‌ریزی برای اجرای طرح شهرگردشگر بود؛ آن هم با ارائه آمار و اطلاعاتی که خبرنگاران (که خود کارشناسان خبره این حوزه به شمار می‌روند)، خرده‌های بسیار بر آن گرفتند. اعتراض خبرنگاران حاضر برای طرح برنامه‌های معاونت گردشگری که بالا گرفت، این بارمعاون جدید گردشگری از وجود 40 برنامه در این معاونت خبر داد، درحالی که حتی به یکی دو مورد از این برنامه‌ها نیز اشاره کامل و جامعی نکرد! برنامه‌هایی که برای گرامیداشت فردا (روز جهانی گردشگری) نیز تدارک دیده شده و قرار است در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شود، چنگی به دل نمی‌زد؛ چند سخنرانی، برنامه‌هایی درخصوص ایام محرم و یکی دو نمایشگاه صنایع دستی در حاشیه اجلاس، کل برنامه‌های خاص این روز بود که خبرنگاران را به حیرت واداشت.

هر چه بود و هر چه هست، نشست خبری دیروز به عنوان مشت نمونه خروار، گویای وجود فاصله‌ای عمیق بین حرف و عمل مسئولان درخصوص اهمیت گردشگری در ایجاد اشتغال بود. خدا کند این برداشت صحیح نباشد...

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها