بدون نظر شورای نگهبان و با ابلاغ مجلس

طرح مقابله با اقدامات آمریکا در منطقه، قانونی شد

به دلیل انقضای مهلت قانونی شورای نگهبان جهت بررسی مصوبه «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» این قانون با ابلاغ رئیس مجلس به رئیس‌جمهور در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۵۸

به گزارش جام‌جم به دلیل آن‌که اعضای شورای نگهبان نتوانستند در فرصت قانونی ده روزه اعلام نظری در مورد این قانون داشته‌ باشند، مجلس شورای اسلامی طبق اصل 94 قانون اساسی، مصوبه خود را لازم الاجرا دانست و طرحی را که جزئیات آن در 22 مرداد به تصویب مجلس رسیده بود در 25 شهریور 1396 به دولت ابلاغ کرد.

براساس اصل 94 قانون اساسی تاکید شده است تمام مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان ارسال شود و این شورا موظف است آن را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند برای تجدیدنظر به مجلس برگرداند، در غیر این صورت مصوبه قابل اجراست.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان روزگذشته در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به این که این طرح توسط اعضای شورای نگهبان در حال بررسی بوده، اما نتوانستیم در فرصت قانونی اعلام نظر کنیم، تاکید کرد با توجه به انقضای مهلت اعلام نظر شورای نگهبان، این مصوبه اکنون لازم الاجراست و مجلس می‌تواند آن را به دولت ابلاغ کند.

براساس سابقه تاریخی، چنین اتفاقی مسبوق به سابقه بوده و در مجلس ششم نیز در 17 فروردین 1379 قانون پیوند اعضای بیماران فوت‌شده یا بیمارانی که مرگ مغزی آنها مسلم است بدون نظر شورای نگهبان و به دلیل منقضی شدن فرصت این شورا از سوی مجلس به دولت ابلاغ شد.

توضیحات درباره ماجرای عضو زرتشتی شورای شهر یزد

البته موضوع این قانون، تنهامحور سخنان سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری دیروز نبود.

عباسعلی کدخدایی در بخشی از این نشست، در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص حکم توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای شهر یزد و اقدامی که دیوان عدالت اداری در این باره انجام داده است، گفت: من توضیحاتی را در زمانی که مصوبه مطرح شد، ارائه کردم. نظر شورای نگهبان نسبت به افراد اعلام نمی‌شود، بلکه این نظر درباره تبصره مصوبه‌ای درخصوص شوراهاست. ذیل ماده مربوط، فقها اعلام نظر شرعی کردند که خلاف شرع است. این‌که دیوان عدالت اداری چه اقداماتی انجام می‌دهد، باید گفت که در چارچوب قانون اعلام نظر کند، ولی شورای نگهبان بدون اظهارنظر درباره افراد و درباره آن قانون و خلاف شرع بودن اعلام نظر کرد و به موضوع انتخابات شوراها دخالتی نکرد.

کدخدایی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا با فشار برخی مقامات و مدیران برای انتصاب فرزندان و منسوبانشان در سمت‌ها در آینده و طی بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس، مورد بررسی این شورا قرار می‌گیرد یا نه، تاکید کرد: اگر در این میان کاری برخلاف قانون صورت بگیرد، مورد بررسی شورای نگهبان قرار خواهد گرفت و در صورتی که تخلف شده باشد، شورا در جریان بررسی صلاحیت‌ها به آن رسیدگی می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها