مسئول واحد سیاستگذاری دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه در شهریور امسال 20 سانتی‌متر کمتر از سال گذشته بود که موضوع نگران‌کننده‌ای است، چون قرار بود هر سال روند تراز مثبت باشد و تراز امسال نسبت به سال قبل کمی کمتر است.
کد خبر: ۱۰۷۶۲۰۸

علی حاجی‌مرادی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که افزایش حجم دریاچه ارومیه در ماه‌های سرد سال و کاهش آن در ماه‌های گرم سال، امری طبیعی و قابل انتظار در تمام دوره‌های تاریخی بوده است، افزود: آنچه به عنوان تغییرات غیرقابل انتظار و البته نگران‌کننده دریاچه ارومیه باید به آن توجه کرد، تغییرات تراز دریاچه ارومیه در هر روز نسبت به تاریخ مشابه آن در سال گذشته است. در واقع اگر تراز دریاچه ارومیه در 31 تیر 1396 کمتر از تراز آن در 31 تیر 1395 بود، این نشانه بروز مشکلی در وضعیت این دریاچه است.

وی با انتقاد از این‌که گاهی برخی تراز دریاچه ارومیه را در تاریخ‌ها و بازه‌های متفاوت مقایسه می‌کنند، اظهارکرد: اگر کسی بخواهد با منفی‌نگری به وضعیت دریاچه ارومیه نگاه کند، تراز شهریور امسال را با اردیبهشت سال قبل مقایسه می‌کند یا اگر کسی بخواهد در بهبود شرایط دریاچه ارومیه اغراق کند، تراز اردیبهشت‌ امسال را با شهریور سال قبل مقایسه می‌کند، بنابراین معیار مقایسه تراز روزبه‌روز است و باید تراز را با بازه مشابه در سال گذشته مقایسه کرد.

حاجی‌مرادی با تاکید بر این‌که نگرانی در مورد احیای دریاچه ارومیه سطوح مختلف دارد، اظهار کرد: در سال92 که عملیات احیای دریاچه ارومیه شروع شد، تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال 88، 130 سانتی‌متر پایین‌تر بود و این درحالی است که طی سال‌های 88 تا 92، متوسط بارش حوضه دریاچه ارومیه 330میلی‌متر بود، اما امسال نسبت به سال 92، تراز دریاچه ارومیه تنها ده سانتی‌متر پایین‌تر است.

وی گفت: میانگین بارش این چهارساله 270 میلی‌متر بوده است. بنابراین این وضعیت باعث می‌شود سطح نگرانی در مورد دریاچه ارومیه کاهش پیدا کند، اما با نگاه به آینده نگرانی در مورد دریاچه بیشتر می‌شود،چون اگر تمام برنامه‌های طرح نجات دریاچه ارومیه به‌طور کامل پیش می‌رفت، اکنون در پایان سال آبی 96ـ1395 تراز دریاچه ارومیه 40 سانتی‌متر بیشتر از سال 1393 قرار می‌گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها