گزارش جام‌جم از حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه «ایران نوشت»

رقابت نوشت‌افزار ایرانی با واردات

با نزدیک شدن فصل درس و مشق در حالی خانواده‌های دانش‌آموزان مشغول تهیه نوشت‌افزار موردنیاز دلبندانشان هستند که گروهی از تولیدکنندگان داخلی با وجود رقابت نابرابر به نفع واردکنندگان و تولیدکنندگان خارجی در تلاشند نه‌تنها مانع از خروج ارز برای واردات شوند بلکه زمینه توسعه ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی را هم فراهم کنند.
کد خبر: ۱۰۷۰۷۳۹

این روزها که در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و بازار لوازم‌التحریر داغ شده، افتتاح پنجمین نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی ـ اسلامی «ایران‌نوشت» فرصتی برای پرداختن به تولید ملی در حوزه لوازم‌التحریر با معیارهای ایرانی ـ اسلامی است؛ آن هم در روزهایی که بیش از 90 درصد بازارِ محصولات فرهنگی کودکان از وسایل اتاق خواب تا نوشت‌افزار را کاراکترهای غربی به تسخیر خود درآورده‌اند.

طی سال‌های اخیر روند افزایش واردات لوازم‌التحریر با وجود توانمندی داخل به‌گونه‌ای بوده که براساس آمارهای موجود اکنون بیش از 60 درصد بازار 4000 میلیارد تومانی در تسخیر کالاهای وارداتی عمدتا قاچاق قرار دارد که این روند می‌تواند گروه عمده‌ای از تولیدکنندگان داخلی را در آینده نزدیک از صحنه فعالیت‌های اقتصادی خارج کند.

در این زمینه بسیاری از تولیدکنندگان معتقدند، نبود استانداردهای مشخص برای تولید لوازم‌التحریر، بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به قاچاق این محصولات که همانند تیغ دولبه‌ای اقتصاد و فرهنگ کشورمان را هدف گرفته؛ عامل کاهش تولید داخلی بوده است.

از سوی دیگر فعالان بازار می‌گویند برای حمایت از تولیدکنندگان و تغییر روند حضور کالاهای خارجی نیازی به حمایت‌های مالی گسترده نیست و مسئولان می‌توانند با برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عرضه مستقیم محصولات ایرانی در سطوح مختلف جامعه، تصویر تازه‌ای از توانمندی‌های موجود این صنعت را برای خانواده‌ها ترسیم کنند تا کم‌کم شاهد پاک شدن تصویر ذهنی کاراکترهای خارجی باشیم.

تیشه واردات بر ریشه تولید نوشت‌افزار

سعید حسینی، مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی ـ اسلامی و برگزارکننده نمایشگاه ایران‌نوشت با اشاره به گردش مالی 4000میلیارد تومانی بازار نوشت‌افزار کشور به خبرنگار ما گفت: تقریباً 70 درصد از محصولات موجود بازار در اختیار کالاهای وارداتی قرار دارد.

حسینی افزود: گرچه تولیدکنندگان نوشت‌افزار ایرانی با واردات قانونمند هیچ مشکلی ندارند و آن را سکویی برای ارتقای کیفیت محصولات خود می‌دانند اما مشکل اینجاست که به‌طور کلی بازار لوازم‌التحریر کشورمان بدون متولی است و هیچ نظارتی در آن دیده نمی‌شود. به همین دلیل لازم است با استفاده از ابزارها و راهکارهای منطقی این بازار بزرگ را زیر ذره‌بین کنترل به نفع تولیدکنندگان داخلی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: کالاهای وارداتی بسیاری از قفسه‌های فروشگاهی را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل اغلب تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند آن‌طور که مدنظرشان است در بازار مطرح شوند، از این رو برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی که فقط کالاهای ایرانی در آنها ارائه می‌شود، می‌تواند عاملی در تغییر این معادله باشد.

این مقام صنفی تصریح کرد: قیمت پایین محصولات حاصل کیفیت پایین مواد اولیه مصرفی در آنهاست که مستقیم روی سلامت کودکان تاثیرگذار است و باید مسئولان بهداشت نیز در این زمینه با جدیت بیشتری وارد عمل شوند و با وضع استانداردهای دقیق‌تر مانع از عرضه کالاهای بی‌کیفیت و وارداتی شوند.

مدیرعامل مجمع نوشت‌افزارهای ایرانی اسلامی اظهار کرد: متاسفانه بی‌توجهی به بازار نوشت‌افزار موجب ورود محصولاتی بدون ارتباط با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی کشورمان شده به صورتی که انبوهی از تصاویر غربی و اسطوره‌های خارجی مقابل دیدگان خود می‌بینیم در حالی که کشورمان دارای مفاخر بسیاری است که باید فرزندان و دانش‌آموزان با آنها انس بیشتری داشته باشند.

حسینی درباره تعداد شرکت‌کنندگان در نمایشگاه اخیر نیز گفت: تعداد کل تولیدکنندگان ایرانی 70 واحد تولیدی است که از این تعداد 50 واحد تولیدی در نمایشگاه «ایران نوشت» شرکت کرده‌اند، اما امتیازی که این تجمع در یک مکان برای این تولیدکنندگان به ارمغان آورده ارتباط مستقیم با مخاطبانشان است چون در سطح جامعه متاسفانه امکانات و گستره توزیع کالاهای خارجی باعث شده کمتر محصولات ایرانی دیده شود.

شرایط تولید مهیا باشد کل بازار را تأمین می‌کنیم

جعفری یکی از تولیدکنندگان که در نمایشگاه ایران نوشت شرکت کرده و در این نمایشگاه، کیف و کوله‌پشتی مدرسه عرضه می‌کند، گفت: برخی سیاست‌های غیرمنطقی برای تولید در ایران باعث شده تا فعالان بازار با چالش مواجه شوند و در نهایت قیمت تمام‌شده بالایی را برای محصولات خود تجربه کنند، در حالی که باید بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری از تولید داخلی حمایت کنیم. این تولیدکننده افزود: در زمینه تولید کیف و کوله‌پشتی مدرسه بخشی از مواد اولیه، وارداتی است و تولیدکنندگان باید از طریق واردات، مواد مورد نیاز خودشان را تأمین کنند، در حالی که تعرفه‌های غیرمنطقی تعیین‌شده برای این مواد اولیه باعث غیرقابل رقابت شدن محصولات ایرانی با وارداتی‌ها شده است.

وی تاکید کرد: راهکار مقابله با واردات محصولات قاچاق و بی‌کیفیت خارجی این است که مسئولان زمینه دستیابی تولیدکنندگان به مواد اولیه را با کمترین قیمت فراهم و بروکراسی‌های موجود در تأمین اجتماعی، مالیات و... را حذف کنند، تا تولیدکنندگان بتوانند محصولاتی با قیمت قابل رقابت با خارجی‌ها به بازار عرضه کنند.

قیمت، کالای ایرانی را به حاشیه رانده است

از سوی دیگر آرمان، تولیدکننده و توزیع‌کننده نوشت‌افزار به جام‌جم گفت: قیمت بالای برخی محصولات ایرانی باعث شده خانواده‌ها با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارند بدون توجه به کیفیت و امتیاز کالاهای ایرانی به دنبال تأمین کالای موردنیازشان از میان تولیدات خارجی باشند، در حالی که این وظیفه مسئولان است بتوانند به بازار جهت‌دهی کنند.

این فعال نوشت‌افزار افزود: برای اصلاح این روند غیرمنطقی در بازار نوشت‌افزار ایران بهتر است مسئولان برای یک دوره اصطلاحا به تولیدکنندگان داخلی تنفس بدهند تا این تولیدکنندگان در محیطی امن، بدون نگرانی از آینده و ثبات اقتصادی اقدام به تولید و فروش محصولات خود کنند، به این ترتیب قطعا پس از این دوره تنفس، تولیدکنندگان ایرانی تمام نیاز بازار را نه تنها تأمین خواهند کرد بلکه می‌توانند وارد فاز صادراتی نیز بشوند.

مشتری به جیبش نگاه می‌کند

در همین حال، مجید دیگر فعال حاضر در نمایشگاه «ایران نوشت» درباره رقابت نابرابر تولیدکنندگان داخلی با واردکنندگان به جام‌جم گفت: طی یکی دو سال اخیر افزایش واردات باعث نگرانی بسیاری از تولیدکنندگان شده است، چون از نظر قیمتی تولیدکنندگان ایرانی توان رقابت ندارند و مجبور به ترک بازار شده‌اند.

وی افزود: مشتری هنگام مراجعه به فروشگاه فقط به بودجه‌ای که در اختیار دارد توجه می‌کند نه این‌که کیفیت کدام محصول بالاست یا این‌که داخل کشور تولید شده یا نه. به همین دلیل باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که تولیدکنندگان ایرانی بتوانند محصولات خود را با قیمتی نزدیک یا حتی کمتر از محصولات وارداتی به بازار عرضه کنند.

به گفته این تولیدکننده، اکنون به‌طور متوسط هر یک جلد دفتر مشق معمولی داخلی 800 تومان گران‌تر از نمونه‌های خارجی است، به همین دلیل متقاضیان با محاسبه این‌که چه تعداد دفتر برای طول سال فرزندشان لازم دارند، تصمیم‌گیری می‌کنند چون در خرید کلان رقم قابل‌توجهی برایشان صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تولیدکنندگان از مسئولان حمایت مالی نمی‌خواهند و فقط به دنبال ایجاد شرایط رقابت سالم با فرصت عرضه کالاهایشان هستند، به این دلیل که به دلیل وجود گسترده کالاهای خارجی ارزان‌قیمت اکنون تقاضای بالایی برای محصولات ایرانی"
وجود ندارد.

زمان برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار

نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی به مدت دو هفته در تهران و 15 مرکز استان تا 31 شهریور سال‌جاری میزبان خریداران و علاقه‌مندان نوشت‌افزار ایرانی است.

این نمایشگاه در تهران در خیابان حجاب، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همه روز از ساعت 10 صبح تا 10شب برگزار می‌شود.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها