سیستان و بلوچستان با وجود آن‌که صنایع دستی بسیاری از جمله سفال کلپورگان، انواع رودوزی‌های سنتی، حصیربافی و... دارد، اما بازارچه‌ای برای عرضه محصولات صنایع دستی خود نداشت. به همین دلیل، اولین خانه صنایع دستی روستایی این استان در روستای «دامِن» با هدف آموزش و تولید هدفمند و متمرکز با نیم‌نگاهی به صادرات راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۰۶۸۵۷۱

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان دراین باره به ایسنا گفت: خانه صنایع دستی «دامِن» الگوی ما در کل استان در زمینه صنایع دستی است که بعد از دو سال راه‌اندازی شده و تصمیم داریم این مرکز را در روستاهای دیگر از جمله قاسم‌آباد و ایرندگان نیز راه‌اندازی کنیم. این مجموعه، ساختمان رهاشده‌ای بود که حدود پنج سال پیش، از بخش خصوصی تحویل گرفتیم، آن را تجهیز کردیم و در اختیار صنعتگران قرار دادیم.

کامبیز مشتاق گوهری، درباره راه‌اندازی دو مرکز دیگر صنایع دستی یعنی بازار صنایع دستی زاهدان و بازارچه صنایع دستی در تنگه سرحه نیز گفت: کار ساخت بازارچه تنگه سرحه که همزمان با هفته دولت کلنگ زنی شده، هم اکنون درحال انجام است و بنا داریم کار آن تا دهه فجر تمام شود. البته امیدواریم این اتفاق زودتر محقق شود، زیرا زنان سالمند زیادی در کپرهایی کنار جاده مشغول عرضه و فروش محصولات صنایع دستی هستند. به عبارتی این زنان، محرک ما در این زمینه بودند، زیرا یک سال و نیم به‌شکل خودجوش در کنار جاده، صنایع دستی را تولید و عرضه می‌کردند.

وی با بیان این‌که با احداث این بازارچه برای ۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود، تصریح کرد: سعی کردیم با اعتباری معقول برای صنعتگرانی که در کنار جاده مشغول فعالیت هستند، یک سرپناه بومی راه‌اندازی کنیم، زیرا این جاده در فصل بهار و ایام نوروز پرتردد است و استقبال خوبی از صنایع دستی استان می‌شود. قرار است در این بازارچه، تمام صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان عرضه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها