jamejamnashriyat
نشریات روزنامه جام جم کد خبر: ۱۰۶۸۵۰۱ ۱۱ شهريور ۱۳۹۶  |  ۰۰:۰۱

معاون سازمان صنعت استان اصفهان:

بازار کاشی و سرامیک اشباع شده است

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: در رکود ساختمانی کشور، بازارهای جدید در کشورهای همسایه بازار خوبی برای سرامیک هستند؛ امروزه تولید سرامیک بیش از عرضه است و کارگاه‌های جدید تنها با نگاه صادرات می‌توانند فعالیت کنند.

به گزارش فارس ، محمد مجیری با بیان این مطلب که از سال 2009 تا 2014 روند افزایش تولید و مصرف کاشی و سرامیک را در دنیا شاهد هستیم، عنوان کرد: در سال 2014، 12 میلیارد متر مربع کاشی و سرامیک در دنیا تولید شد و در ایران 410 میلیون متر مربع، یعنی حدود 3 درصد از تولید جهان در کشور ما صورت می‌گیرد.وی افزود: پس از چین، برزیل، هند، اسپانیا و اندونزی، ایران ششمین تولیدکننده سرامیک در جهان است؛ در حال حاضر 123 واحد تولید کاشی و سرامیک وجود دارد و 43 هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند، یزد با 41 درصد بیشترین سهم از تولید داخل را داشته و پس از آن اصفهان قرار دارد.

کاهش 46 درصدی صادرات کاشی و سرامیک اصفهان

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به صادرات اصفهان اظهار کرد: در سال 94 حدود 39 میلیون دلار از محصولات کاشی و سرامیک از استان صادر شده که این میزان در سال 95 به 21 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

مجیری دلایل کاهش صادرات را عدم استفاده از فناوری‌های روز و فرسودگی و در نتیجه قیمت تمام شده بالا دانست و ادامه داد: ضعف در شناخت بازارهای جهانی و انتقال پول از دیگر مسائلی است که صادرات استان را به نصف کاهش داده است.وی با اشاره به ضعف واحدهای تولیدی در شناخت بازارهای جهانی توضیح داد: در رکود ساختمانی کشور، بازارهای جدید در کشورهای همسایه بازار خوبی برای سرامیک هستند از جمله شرق آفریقا و آسیای میانه؛ امروزه تولید سرامیک بیش از عرضه است و کارگاه‌های جدید تنها با نگاه صادرات می‌توانند فعالیت کنند.

مقایسه کاشی ایرانی و اسپانیایی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته یک هزار میلیارد تومان تزریق مالی به واحدهای صنعتی انجام داد و هنوز هم ادامه دارد اما این نمی‌تواند راهگشا باشد و تنها برای کوتاه مدت حکم مسکن را دارد.مجیری با بیان این که از لحاظ کیفیت تولید در دنیا حرف برای گفتن داریم و این می‌تواند به تسهیل صادرات کمک کند، تصریح کرد: در کنیا کاشی اسپانیایی به قیمت 47 دلار به فروش می‌رسد و کاشی ایرانی با کیفیت بالا 17 دلار، این یعنی بازاری مناسب برای صادرات.

نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی سرامیک 15 تا 18 شهریور برگزار می‌شود

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان در این نشست با بیان این که نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی سرامیک 15 تا 18 شهریور در محل دائمی نمایشگاه‌های اصفهان در پل شهرستان برگزار می‌شود، گفت: شرکت نمایشگاه‌ها بر این اعتقاد است که هر سال نمایشگاه‌های مورد نیاز و تقاضا را در دستور کار خودش قرار می‌دهد.محققیان با بیان اینکه این نمایشگاه با نمایشگاه سرامیک متفاوت بوده و تولیدکننده‌ها را مخاطب قرار داده است، ادامه داد: بازدیدکننده این نمایشگاه‌ها، شامل انبوه‌سازان، مهندسان و شهروندان خواهند بود.وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارتقای تکنولوژی و در ادامه افزایش صادرات دانست و عنوان کرد: 40 شرکت داخلی در کنار رقباشی خارجی آخرین دستاوردهای خود را در بحث فناوری‌های حوزه سرامیک به نمایش می‌گذارند.

چهارمین کنگره کاشی و سرامیک

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های استان اصفهان تصریح کرد: به دلیل محدودیت مکانی حضور غرفه‌های سرامیکی کمتر و تمرکز بر فناوری‌های سرامیک است؛ همچنین همزمان با چهارمین کنگره کاشی و سرامیک و چاپ دیجیتال برگزار می‌شود که سه دوره قبلی آن در تهران انجام گرفت.

محققیان در خصوص ضرورت برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی تکنولوژی سرامیک تصریح کرد: طی یک دهه توسعه ناگهانی در کاشی و سرامیک توانسته ما را به جایگاه برتر در بین تولیدکنندگان جهانی برساند اما در حال حاضر و پس از گذشت چندین سال نیاز به بروز رسانی فناوری‌ها داریم.

گردهمایی 95 شرکت داخلی و خارجی در حوزه فناوری کاشی و سرامیک

گودرزی دبیر اجرایی نخستین نمایشگاه تکنولوژی کاشی و سرامیک در ادامه با بیان اینکه 20 درصد مشارکت کننده‌های این نمایشگاه از اصفهان هستند اظهار داشت: مجموعاً 95 شرکت غرفه خواهند داشت که از این تعداد 20 شرکت چینی، 25 شرکت از اسپانیا، ایتالیا و ترکیه و مابقی داخلی هستند.

سلیمی رئیس بازرسی خارجی سازمان صنعت معدن تجارت استان اصفهان در پایان تأکید کرد: واحدهای تولیدی که بتوانند تأمین نیاز بازار داخلی را انجام دهند اعلام کنند تا در آن زمینه سود عوارض را به گونه‌ای افزایش دهیم که واردات آن به صرفه نباشد.

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
ورود بورسی پرابهام

ورود بورسی پرابهام

با گسترش بازار سرمایه و رکوردزنی شاخص بورس در ماه‌های اخیر، بسیاری از شرکت‌ها متقاضی حضور در بورس و عرضه عمومی سهام خود در بازار سرمایه هستند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

پیشخوان

بیشتر