دادگاه آمریکا شنود مکالمات توسط دولت بوش را غیرقانونی دانست

دادگاهی در آمریکا در رسیدگی به برنامه شنود مخفیانه مکالمات تلفنی مردم این کشور توسط دولت ، آن را غیرقانونی و مغایر با تفکیک قوا در این کشور تشخیص داد.
کد خبر: ۱۰۶۸۱۶

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی هوستون کرونیکل امروز گزارش داد، آنا دیگز تیلور، قاضی یک دادگاه منطقهای در آمریکا در رای خود اعلام کرد: برنامه سازمان امنیت ملی در شوند مکالمات، حق آزادی بیان و حفظ حریم شخصی را و نیز تفکیک قوا در این کشور را نقض میکند.
این دادگاه همچنین اعلام کرده است: دفاعیات دولت آمریکا ظاهرا با این هدف است که "رئیس جمهور قدرت دارد قوانین را نقض کند".
در حکم این دادگاه آمده است: «ما باید ابتدا اشاره کنیم دفتر رئیس قوه مجریه به همراه اختیاراتش، توسط قانون اساسی ایجاد شده است.»
این حکم میافزاید: «فیذاته هیچ پادشاهی در آمریکا وجود ندارد و هیچ اختیاری در خارج از قانون اساسی ایجاد نمیشود لذا تمامی اختیارات ریاست جمهوری از قانون اساسی منشعب خواهد شد.»
در همین حال وکلای مدافع دولت آمریکا ضمن مخالفت با این حکم، برنامه مذکور را بخش مهمی از مبارزه با تروریسم دانسته و اعلام کردند در دادگاه تجدیدنظر خواستار لغو این حکم خواهند شد.
آلبرتو گونزالز، دادستان کل آمریکا نیز در واکنش به این حکم گفت: «ما تمامی تلاش خود را در دادگاهها انجام خواهیم داد تا این برنامه ادامه یابد.»
تونی اسنو، سخنگوی دولت آمریکا نیز گفت: «دولت حداکثر مخالفت خود را با این حکم اعلام میکند.»
این دادگاه آمریکایی دستور توقف فوری این برنامه را صادر کرده است اما دولت آمریکا اعلام کرد: تا زمان ارائه درخواست تجدیدنظر ، خواستار تعلیق این حکم خواهد شد.
اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا که این پرونده را مطرح کرده است، اعلام کرد: با لغو این حکم موافقت نمیکند اما با تعلیق آن تا زمان رسیدگی به درخواست تجدیدنظر در روز 7 سپتامبر موافقت خواهد کرد.
اتحادیه آزادیهای مدنی آمریکا این پرونده را به نیابت از سوی خبرنگاران، اساتید دانشگاه و وکلا مطرح کرده است که معتقدند این برنامه باعث دشواری کار آنها شده است زیرا تماسهای خارجی آنها بر اساس این برنامه توسط دولت شنود میشود.
این اتحادیه معتقد است قانون شناسایی اطلاعات خارجی مصوب سال 1978 که دادگاهی مخفیانه را برای صدور مجوزهای مربوطه ایجاد کرده است ، ابزار لازم برای مبارزه با تروریسم را در اختیار دولت قرار میدهد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها